صفحه اصلی / سرخط خبرها / روند معکوس قیمت طلای زرد و سیاه

جمال رزاقی، رئیس اتاق بازرگانی شیراز

روند معکوس قیمت طلای زرد و سیاه

کسب و کار نیوز - بیماری کووید ۱۹ همچنان در کشورهای مختلف در حال پیشروی می باشد. در حالی که قربانیان ویروس کرونا روز به روز در حال افزایش است، بازارهای جهانی متاثر از این عامل در حال تغییر و نوسان بوده به طوری که پیش بینی ها را در کلیه بازارهای جهانی مختل نموده است. در مورد بازارهای داخلی، تغییرات بیش از آن که ناشی از شیوع این بیماری باشد، به دلیل تحریم ها و کاهش درآمدهای ارزی و افزاش نااطمینانی از اقتصاد کشور می باشد. روند افزایشی قیمت دلار و سکه ادامه یافته و بازار سهام نیز متاثر از تصمیمات غیرکارشناسانه مسئولان همچنان در حال اصلاح است.

قیمت دلار و سکه که در هفته های گذشته روند افزایشی را دنبال کردند، در هفته منتهی به ۱۱ مهر نیز همچنان با رشد فزاینده به مسیر افزایشی خود ادامه دادند. دلار با رشد ۵.۹ درصدی، به کانال ۳۰ هزار تومانی نزدیک شده و هر دلار در روز چهارشنبه ۲۹ هزار ۶۵۰ تومان معامله گردید. سکه نیز با رشد ۶.۵ درصدی در انتهای هفته به ۱۴ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید. افزایش نرخ حواله درهم و ارزش دلار در هرات افغانستان یکی از عوامل موثر در رشد دلار و به تبع آن سکه در هفته گذشته بوده است. پیش بینی می شود در روزهای آتی با ورود دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی خریداران بیشتری وارد بازار شوند، هر چند در شرایط کنونی معامله گران با هدف نوسان گیری و بهره مندی از سودهای کوتاه مدت وارد بازار ارز و سکه می شوند. با توجه به این که خرید و فروش سکه نسبت به دلار محدودیت کمتری دارد، بیشتر تقاضا در بازار سکه، تقاضای احتیاطی بوده و به همین دلیل رشد بهای سکه بیش از دلار رشد داشته است. البته افزایش ارزش هر انس طلای جهانی نیز بر رشد قیمت سکه بی تاثیر نبوده است.

شاخص کل سهام که در هفته آخر شهریور افزایش یافته بود در دومین هفته متوالی در مهر ماه با افت ۶.۷ درصدی به ۱ میلیون و ۵۰۳ هزار واحد رسید. تصمیمات ناگهانی مسئولان منجر به افزایش نااطمینانی ها و ریسک بازار بورس، کاهش اعتماد مردم و در نتیجه خروج سرمایه از بازار و ادامه افت شاخص سهام گردیده است. به گفته برخی تحلیل گران، تغییرات بازار سهام تا اعلام نتایج انتخابات آمریکا به درستی قابل پیش بینی نیست.

قیمت انواع نفت در هفته منتهی به ۲ اکتبر با کاهش مواجه شده است به طوری که نفت خام آمریکا، نفت برنت و نفت اوپک به ترتیب افت ۴.۸، ۶ و ۱.۴ درصدی را به ثبت رسانده اند. گسترش مجدد ویروس کرونا و افزایش نگرانی ها از اعمال محدودیت های قرنطینه ای و کاهش تقاضا، افت قیمت نفت را در پی داشته است. نااطمینانی های ناشی از بیماری کووید ۱۹ و نامشخص بودن زمان تولید و توزیع واکسن آن، پیش بینی آینده بازار نفت را دشوار نموده است. همچنین تولید و صادرات مجدد نفت لیبی پس از رفع محاصره تاسیسات نفتی این کشور، در کاهش قیمت ها موثر بوده است.

بهای جهانی هر انس طلا که در دو هفته گذشته روند نزولی را به ثبت رسانده بود با افزایش ۲.۱ درصدی از ۱۹۰۰ دلار عبور کرد. تنش های بین چین و آمریکا و اتخاذ سیاست های انبساطی پولی از عوامل افزایش قیمت طلا در هفته گذشته و روزهای آتی خواهد بود. ارزش دلار آمریکا که همواره عکس جهت بهای طلای جهانی حرکت کرده و در هفته منتهی به ۲۵ سپتامبر رشد ۱.۵ درصدی را به ثبت رسانده بود، در هفته منتهی به ۲ اکتبر با اندکی کاهش به کانال ۹۳ دلاری بازگشت. همان عواملی که افزایش قیمت طلا را در پی داشته منجر به تضعیف ارزش دلار گردیده است.

اگر چه ارزش بیت کوین در هفته منتهی به ۲۵ سپتامبر در مجموع کاهش ۲.۷ درصدی را از خود نشان داد اما در روز پایانی هفته رو به افزایش گذاشت و این روند تا روز دوشنبه هفته گذشته ادامه یافت. در نهایت ارزش این ارز دیجیتال با کاهش ۲.۷ درصدی تا انتهای هفته منتهی به ۲ اکتبر به ۱۰ هزار و ۵۷۵ دلار رسید. پیش بینی تحلیل گران افزایش قیمت دارایی های امن طلا و بیت کوین در هفته های آتی به علت احتمال همه گیری مجدد کرونا در پاییز و نامشخص بودن زمان قطعی تولید واکسن بیماری کووید ۱۹ می باشد.

همه فلزات اساسی که در هفته منتهی به ۲۵ سپتامبر با کاهش قیمت مواجه شده بودند در هفته گذشته نیز روند نزولی را دنبال کردند. در این میان سنگ آهن با کاهش ۵.۷ درصدی بیشترین افت قیمت را به ثبت رسانده است.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.