صفحه اصلی / اسلایدر / تعلل در کنترل نرخ ارز
تعلل در کنترل نرخ ارز

چرا دلار ارزان نمی‌شود؟

تعلل در کنترل نرخ ارز

کسب و کار نیوز - رفت و برگشت های قیمتی دلار تا مرز 30 هزار تومان نشان می دهد ارز تمایل بسیاری برای گرانتر شدن دارد. در معاملات بازار ارز دلار تا 29 هزار 700 تومان افزایش یافت اما وارد کانال 30 هزار تومانی نشد. دلیل این رفتار نرخ ارز و نوساناتی که در چند روز دارد چیست. در این بین برخی کارشناسان معتقدند که در افزایش قیمت ارز، دست خود دولت در کار است. به این معنا که با جلوگیری از تزریق ارز باعث افزایش قیمت دلار می‌شود تا مقداری از دلار خود را، برای جبران کسری بودجه، به قیمت بالا بفروشد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، سقوط ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی قصه تازه ای نیست، ولی تکرار آن، این روزها، نشان از ریزشی تازه است در اقتصادی لرزان. قیمت دلار تا ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان بالا رفت، بسیار نزدیک به عدد نمادین ۳۰ هزار تومان. وضعیت سکه طلا هم همین بوده و قیمت آن به مرز ۱۵ میلیون تومان بالا رفته است. در ماههای اخیر سیلی از پول نقد به طرف بازار بورس، مسکن، خودرو و حالا دلار و سکه به راه افتاده است. پول هایی که روز به روز ارزش خود را از دست می‌دهند. تجربه نشان داده که وقتی کار دلار سکه است، کار اقتصاد ایران زار است. حال باید منتظر ماند و دید انتخابات آمریکا و تحریم‌های ظالمانه قیمت دلار و زندگی مردم ایران را تا چه حد می‌تواند برهم بزند. همچنین این سوال مطرح می‌شود که چرا بانک مرکزی و دولت دست روی دست گذاشته و فکری به حال وضعیت موجود نمی‌کنند.

احمد جانجان کارشناس اقتصادی بازار سرمایه درباره نوسانات نرخ ارز اظهار کرد: محدودیت‌هایی که در اثر کرونا به وجود آمد رامی توان یکی از دلایل افزایش نرخ ارز دانست. در حال حاضر دلار در محدوده ۲۰ هزارو ۷۵۰ تومان تا ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومان از طرف دولت حمایت می‌شود.وی ادامه داد: به نظر نمی‌رسد که دلار فعلا قصد کاهش داشته باشد. اما با شرایط فعلی اگر بخواهد کاهش پیدا کند به محدوده ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان می‌رسد. حال اگر دلار قیمت ۲۹ هزار تومان را رد کند باید منتظر دلار ۳۵ هزار تومانی باشیم. همچنین در صورتی که قیمت دلار در محدوده ۲۹ هزار تومان بچرخد، دلار حدود ۲ تا ۴ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.

جانجان ادامه داد: این قیمت دلار برای برخی از افراد جامعه غیر قابل هضم است، اما واقعیت امر این است که کرونا بر صادرات تاثیر گذاشته و منابع ارزی موجود طی سال‌های گذشته هنوز به کشور باز نگشته است.این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ کالایی با ارز ۴۲۰۰ وارد کشور نمی‌شود، بیان کرد: کالا‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ وارد کشور می شود، با دلار آزاد با مردم معامله می‌شود. عموم مردم فکر می‌کنند با ورود یک حکومت دموکرات در راس امور، اوضاع ما بهتر می‌شود. البته در نهایت خوش بینی شاید در کوتاه مدت نرخ ارز حدود ۱۶ تا ۱۸ هزار تومان کاهش پیدا کند. با سرکار آمدن بایدن فشار‌های اقتصادی در کشور کمتر نخواهد شد.

اثرات مخرب دلار ۳۰ هزار تومانی

آلبرت بغزیان،اقتصاددان

ارز ۳۰ هزار تومانی قطع به یقین تاثیرات بسیار مخربی بر روی اقتصاد، تولید و روند سرمایه گذاری در تولید به جا می‌گذارد. با تداوم افزایش نرخ ارز، اشتغال در حل نابودی است. جای شکی وجود ندارد که روز به روز عده بیشتری بر جمعیت بیکاران کشور افزوده می‌شوند. ممنوعیت واردات هم به دلیل تحریم‌ها و نداشتن ارز به عرضه کالا‌های مورد نیاز مردم لطمه زده است هر چند مردم توان خرید کالا با ارز ۳۰ هزار تومانی را هم ندارند.

برخی شرایط روانی و البته شرایط اقتصادی جهان بعد از شیوع بیماری کرونا باعث شده تا سیگنال‌های افزایشی در نرخ دلار به بازار ارسال شود و جو روانی حاکم در ایران نیز به آن دامن زده است. این درحالی است که نباید سیاست‌ها و رفتارهای بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز را هم فراموش کنیم که بعضا می‌تواند به این روند دامن بزند. بنابراین بانک مرکزی باید در این شرایط سیاست‌های درستی اتخاذ کند، سال گذشته قیمت هر دلار ۱۱ هزار تومان بود، تحریم هم بود، برخی صادرکنندگان هم ارز خود را به چرخه اقتصادی بازنگردانده بودند، به عبارتی شرایط همین وضعیت کنونی بود لذا باید پرسید که چه دلیلی دارد که بدون تغییر شرایط قیمت ارز از ۱۱ هزار تومان سال گذشته به نزدیک ۳۰ هزار تومان افزایش برسد.

از طرفی دیگر ممکن است دولت درصدد این باشد که بخشی از کسری بودجه را با نوسانات دلار برطرف کند یا مثلا تلاشش این باشد که قیمت ارز را با قیمت سایر بازارها مثل مسکن یا خودرو متناسب کند اما این سیاست درنهایت به زیان خود دولت تمام می‌شود چون باید روی قیمت‌ها نظارت بیشتری اعمال کند یا برای موج بیکاری که از افزایش قیمت‌ها و کاهش تقاضا در بازار رخ می‌دهد، فکری بکند. بنابراین اگر نیت از افزایش قیمت دلار، رفع کسری بودجه باشد، عملا دولت منفعتی نخواهد برد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.