صفحه اصلی / اسلایدر / کاهش زیرپوستی قیمت موبایل
کاهش زیرپوستی قیمت موبایل

رفت و برگشت های دلار قیمت ها در بازار تلفن همراه را به چه سمت و سویی می برد؟

کاهش زیرپوستی قیمت موبایل

کسب و کار نیوز - تاثیر کاهش قیمت ارز در بازار موبایل حالا به وضوح دیده می‌شود، کاهش قابل توجه قیمت گوشی تلفن همراه در سه روز اخیر بر اساس اعلام فعالان این بازار به کاهش قیمت دلار باز می‌گردد. در حالی که در هفته گذشته بسیاری از سایت‌های عرضه گوشی تلفن همراه و وسایل الکترونیکی با اعلام عدم موجودی تلاش داشتند بر آتش افزایش قیمت‌ها بدمند و کالای خود را در موقعیتی مناسب‌تر راهی بازار کنند، از اولین روز هفته با کاهش نرخ ارز، وضعیت بازار دستخوش تغییری جدی شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در چند روز اخیر نوسان قیمت دلار باعث ثابت ماندن قیمت کالاهایی مانند صوتی و تصویری، لوازم خانگی و موبایل شده است. اگرچه پیش بینی می شد با روند صعودی دلار قیمت تلفن های همراه افزایش یابد، برخی ادعا کرده اند که قیمت تلفن های همراه به طرز چشمگیری کاهش یافته است، این صحت دارد؟

در همین حال عضو هیات رئیسه واردکنندگان موبایل با بیان اینکه قیمت موبایل همچنان ثابت باقی مانده است گفت: قیمت موبایل ثابت باقی مانده و چندان تغییری نکرده است. البته قیمت دلار نیمایی طی چند روز اخیر روند صعودی داشته اما قیمت موبایل گران نشده است. رضا قربانی اضافه کرد: جنس به وفور در بازار وجود دارد. موبایل با برند آیفون نیز به وفور سایر کالاها در بازار نیست اما هنوز دستور العملی مبنی بر ممنوعیت واردات موبایل آیفون به شرکت‌ها ابلاغ نشده است. بنابراین آیفون از طریق مسافری همچنان وارد کشور می‌شود.

آخرین قیمت‌ها در بازار

بررسی قیمت ها نشان می دهد موبایل های گروه سامسونگ بیشترین کاهش قیمت را در میان سایر گوشی‌ها تجربه کرده‌اند. گوشی های این برند در رده ۳ تا ۵ میلیون خریدارانی زیادی دارند گوشی سامسونگ A۱۱ از ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بخ ۴ یملیون و ۲۵۰ هزار تومان رسیده است. بهای گوشی A ۱۰S از ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان کاهش یافت.

فعالان بازار قیمت گوشی A۵۰S را در حالی ۸ میلیون و ۴۰۰هزار تومان اعلام می‌کنند که این گوشی تا هفته قبل ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید. بهای گوشی سامسونگ A۷۱ نیز از ۱۱ میلیون تومان به ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. گوشی‌هایی که قیمتی بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان دارند اما در این پروسه با ریزش قیمتی در محدوده ۳ تا ۴ میلیون تومان روبرو هستند. گوشی آیفون یازده پرومکس که در هفته گذشته ۴۷ میلیون تومان قیمت داشت، بین ۴۴ تا ۴۵ میلیون تومان قیمت خورد. آیفون ۱۰ ایکس نیز از محدوده قیمتی ۳۲ میلیون تومان به محدوده قیمتی ۲۹ میلیون تومان ورود کرده است.  به گفته فعالان بازار قیمت گوشی های تلفن همراه در محدوده ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان نیز کاهشی بین یک تا یک و نیم میلیون تومان را شاهد بوده است.

عدم تناسب بین عرضه و تقاضا در بازار موبایل

ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه

یکی از دلایل افزایش قیمت موبایل نوسان نرخ دلار است که این موضوع قابل پیگیری و حل نیست، دلیل دیگر افزایش تقاضا نسبت به عرضه است که دولت باید با تمهیدات جدید این مشکل را بر طرف کند. در حال حاضر با تکانه هایی که در بازار ارز داریم انتظار بر این است که در بازار موبایل نیز این کاهش ها را شاهد باشیم.

در حال حاضر عدم تناسب بین عرضه و تقاضا را یکی دیگر از مشکلات بازار موبایل است. اگرچه قیمت موبایل نسبت به هفته‌های گذشته کاهش یافته و از التهاب بازار کاسته شده است، اما همچنان حجم موبایل در بازار کمتر از تقاضای موجود است که این عامل می‌تواند قیمت‌ها را دستخوش تحول کند. از طرفی با کاهش قدرت خرید مردم، موبایل به کالای لوکسی تبدیل شده که اگر این وضعیت ادامه یابد امکان دارد این کالا از سبد مصرفی خانوار حذف شود؛ لذا این موضوع یک خطر جدی برای صنف موبایل است و تقاضا داریم به آن رسیدگی شود. راهکار بسیار موثری که می‌تواند بازار تلفن همراه و قیمت‌ها را کنترل کند، ارائه فاکتور ثبت سفارش و خرید موبایل از کشورهای مبدا توسط انجمن واردکنندگان به دولت است. بسیاری از گوشی‌هایی که امروز در بازار عرضه می‌شود با دلار حدود ۱۲هزار تومانی وارد کشور شده اما عرضه‌کنندگان آن را با نرخ روز دلار می‌فروشند‌ که این تخلف بزرگی است.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.