صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / مردم عوارض الکترونیکی را پرداخت نکنند جریمه می‌شوند
مردم عوارض الکترونیکی را پرداخت نکنند جریمه می‌شوند

مردم عوارض الکترونیکی را پرداخت نکنند جریمه می‌شوند

کسب و کار نیوز - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: طی تفاهمنامه‌ای که وزارت راه با پلیس راه به امضا رساند، از این پس پلیس راه مسئول ارسال پیامک به خودروهای عبوری از آزادراه‌هاست.

به گزارش کسب و کار نیوز، خیرالله خادمی درباره دریافت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها که اخیراً رئیس جمهور نیز بر توسعه آن تأکید داشته است، گفت: از دو سال پیش این کار را در چند آزادراه که مدیریت آن در اختیار وزارت راه بوده و به آزادراه‌های دولتی مشهورند، آغاز کردیم؛ با نصب تجهیزات و راه اندازی سامانه‌های مورد نیاز، خودروها بدن توقف برای پرداخت نقدی عوارض تردد می‌کنند و سپس برای مالک خودرو پیامک ارسال می‌شود تا عوارض را پرداخت کند.

وی ادامه داد: مشکلی که به وجود آمد این بود که پرداخت عوارض از سوی صاحبان خودروها با استقبال مواجه نشد؛ در حالی که می‌بایست مردم حداکثر تا ۴۸ ساعت پس از دریافت پیامک، عوارض عبور از آزادراه را از طریق سامانه‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی پرداخت کنند؛ اما در حال حاضر تنها ۵۰ درصد مردم این عوارض را پرداخت می‌کنند. اگر مردم استقبال نکنند، این روند با توجه به اینکه نگهداری و تعمیر آزادراه از محل درآمد عوارض عبور است، متوقف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: در آزادراه‌های جدید مانند قطعه یک تهران-شمال و همت-کرج، از همان ابتدای بهره برداری با استفاده از نصب تجهیزات لازم، زیرساخت دریافت الکترونیکی عوارض را ایجاد کردیم؛ سرمایه گذار بخش خصوصی در این دو آزادراه (بنیاد مستضعفان) هم از این طرح استقبال کرد؛ اما اتفاقی که افتاد این بود که تنها ۳۰ تا ۳۵ درصد مردم در ابتدای راه اندازی این آزادراه‌ها، عوارض عبوری خودروهای خود را الکترونیکی پرداخت می‌کردند که در ادامه فعالیت آزادراه، آمار عوارض دهندگان به ۲۵ درصد خودروهای عبوری کاهش یافت.

به گفته خادمی، سرمایه گذار بخش خصوصی این نگرانی را پیدا کرد که نتواند به منابع سنگینی که برای ساخت این دو آزادراه هزینه کرده، دسترسی یابد به خصوص آزادراه تهران-شمال که درآمد بنیاد مستضعفان حاصل از عوارض خودروهای عبوری در قطعه یک می‌بایست برای ساخت قطعه ۲ این آزادراه هزینه شود؛ لذا سرمایه گذاران درخواست کردند که مجدداً اخذ عوارض به حالت دریافت سنتی و دریافت نقدی عوارض برگردد که این اتفاق در آزادراه‌های تهران-شمال و همت-کرج پیاده سازی شد.

وی تأکید کرد: توانستیم تفاهم نامه‌ای میان پلیس راه راهور ناجا و وزارت راه و شهرسازی به امضا برسانیم که بر اساس آن اقدامات خوبی برای ارسال اطلاعات خودروهای ترددی از سامانه‌های نصب شده در آزادراه‌های مذکور به سامانه‌های پلیس راه صورت گرفت؛ اقدام سنگینی بود و دو ماه اجرای مفاد این تفاهم نامه طول کشید؛ چون هم باید زیرساخت‌های الکترونیکی راهور ارتقا می‌یافت و هم سامانه وزارت راه با پلیس راهور در تقاطع قرار می‌گرفت.

معاون وزیر راه ادامه داد: در آخرین نشستی که با راهور داشتیم، اعلام شد که ارتباط این دو سامانه برقرار شده و می‌توانیم به خودروهای عبوری از آزادراه‌ها از طریق سامانه پیامکی پلیس راهور پیامک بزنیم؛ در صورتی که صاحبان خودروها طی مدت مشخصی اقدام به پرداخت عوارض نکنند، جریمه خواهند شد. در این صورت شرایطی به وجود می‌آید تا مردم را به پرداخت عوارض ترغیب کنند در این صورت نه مردم جریمه می‌شوند و نه بخش خصوصی از سرمایه گذاری که در ساخت آزادراه داشته، متضرر می‌شود. خادمی تصریح کرد: تا قبل از این، پیامک پرداخت عوارض را شرکت مجری عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها به صاحبان خودروهای عبوری ارسال می‌کرد که از این پس این پیامک را پلیس راهور به مردم می‌دهد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.