صفحه اصلی / اسلایدر / ۶۰ درصد بیکاران سرپرست خانوارند
۶۰ درصد بیکاران سرپرست خانوارند

58/4 درصد متقاضیان بیمه بیکاری مستاجرند

۶۰ درصد بیکاران سرپرست خانوارند

کسب و کار نیوز - تازه ترین نظرسنجی از بیمه بیکاری که توسط موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی منتشر شد نشان می دهد که بیش از ۶۰ درصد بیکاران سرپرست خانوار هستند. بنابراین دولت با وضعیت فعلی باید به وضعیت افراد متاهل بیکار و زنان سرپرست خانوار رسیدگی بیشتری بکند و تسهیلات بیشتری در اختیار این افراد که امروز بحرام کرونا نیز مشکلات آنها را بیشتر کرده است قرار دهد. دولت همچنین می بایست معضل کمبود اشتغال را حل کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، پیشنهادی که می‌توان برای حل معضل بیکاری و معیشتی مردان بیکار و زنان سرپرست خانوار داد، این است که منابعی را که داریم به سمت ایجاد اشتغال برده و این افراد را شاغل کرده تا بدین طریق معیشت و اقتصاد خود را بهبود ببخشند.

نتایج اولیه نظرسنجی از بیمه بیکاری که توسط موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی منتشر شد، نشان می دهد بیش از ۶۰ درصد بیکاران «سرپرست‌خانوار» هستند و ۵۸.۴ درصد متقاضیان بیمه بیکاری مستأجر هستند. روزبه کردونی رئیس مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی در این رابطه اظهار داشت: ۲۲.۶ درصد از پاسخگویان دارای «قرارداد دائم» و ۷۷.۴ درصد نوع قراردادشان «موقت» بوده‌اند، ۱۳.۶ درصد از پاسخگویان قبلاً (پیش از این مورد) مقرری بیمه بیکاری دریافت کرده و ۸۶.۴ درصد آن‌ها قبلاً مقرری بیمه بیکاری دریافت نکرده‌اند. همچنین ۷۶.۷ درصد از آنها اعلام کرده که خودشان و ۲۳.۳ درصد کارفرمایان درخواست بیمه بیکاری را ثبت کرده‌اند.

این در حالی است که طبق گزارش های منتشر شده متوسط مخارج ماهیانه خانوار در این نظرسنجی با ۲۹.۹ درصد (بین ۲تا۳ میلیون تومان) «بیشترین» و با ۱.۱ درصد (کمتر از ۵۰۰ هزار تومان در ماه) «کمترین» مخارج ثبت شده و پس از آن، متوسط مخارج ماهیانه ۲۲.۲ درصد (بین ۳تا۴ میلیون تومان )،۲۰.۱ درصد (بین یک تا ۲ میلیون تومان)، ۱۱.۹ درصد (بین ۴تا۵ میلیون تومان)، ۶.۹ درصد (بیش از ۶ میلیون تومان) ،۵.۳ درصد (بین ۵تا۶ میلیون تومان) و ۲.۷ درصد (بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان) ثبت شده است.

تشویق بنگاه ها برای تولید

وحید شقاقی، اقتصاددان

نرخ بیکاری رابطه مستقیمی با رشد سرمایه گذاری و رونق تولید دارد. این بدان معناست که اشتغال واقعی زمانی شکل خواهد گرفت که تولید واقعی داشته باشیم. در حال حاضر حدود یک دهه است رشد سرمایه‌گذاری در کشور منفی است. بنابراین اشتغال واقعی هم شکل نمی‌گیرد و هر آنچه در اشغال می‌بینید اشتغال غیرواقعی و کاذب است. نتیجه بیکاری و شکل گیری اشتغال کاذب، هم چالش‌های اقتصادی و مسایل اجتماعی است. همانطور که در حال حاضر شاهد هستیم به دلیل نبود حمایت واقعی از تولید نرخ بیکاری افزایش یافته و در این بین بیشترین خسارت به سرپرستان خانوار به ویژه زنان وارد شده است.

رقابت پذیری اقتصاد و بهبود فضای کسب و کار را از مسائل مهم مرتبط با رونق تولید در اقتصاد ایران است. یکی از مهمترین سیاست هایی که دولت های ما باید دنبال کنند، ایجاد یک محیط رقابتی سالم، شفاف با بروکراسی های حداقلی و با بهبود فضای کسب و کار به نحوی که تولید کننده در کمترین زمان ممکن بتواند کسب و کارش را شروع کند و زیرساخت هایش را تهیه کند و در مرحله پایانی هم اگر تولیدش با مشکلاتی مواجه شد بتواند اعلام ورشکستگی را در اسرع وقت انجام دهد.

برای حل این مشکل نیز راهکاری به غیر از بهبود و توسعه بخش واقعی اقتصادی نداریم. بخش عمده اقتصاد ایران عملا غیرمولد و با تکیه بر بازار‌های مالی و پولی است و متاسفانه چندان به بخش واقعی اقتصادی توجه نشده است. تا زمانی که فضای کسب و کار بهتر نشود ثبات وامنیت اقتصادی شکل نگیرد سرمایه گذاری شکل نمی‌گیرد. تا زمانی که سرمایه‌گذاری شکل نگیرد تولید شکل نمی‌گیرد و اشتغال ایجاد نمی‌شود.

از طرفی دیگر در حال حاضر بخش عمده ای از جامعه درگیر رفع نیازهای روزمره خودشان هستند. این در حالی است که بنگاه های تولید مختلف کالاهای متنوعی ای تولید کرده اند که نیاز به بهبود تقاضای اقتصاد دارد، نیاز به این دارد که بتوانیم تقاضای مصرفی را افزایش بدهیم تا مردم اقدام به خرید کنند. اگر این اقدام رخ بدهد حداقل ترین نتیجه آن این است که ما می توانیم جلو رکود را بگیریم، از طرفی موجب تشویق بنگاه ها برای تولید می شود. وقتی آنها تشویق به تولید بشوند به نوبه خود موجب حفظ اشتغال خواهد شد و می تواند عملا باعث تحرک بخشی به رشد اقتصادی بشود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.