صفحه اصلی / سرخط خبرها / کاهش مقطعی نرخ دلار تهران با بیماری ترامپ

سید کمیل طیبی، اقتصاددان

کاهش مقطعی نرخ دلار تهران با بیماری ترامپ

کسب و کار نیوز - قیمت دلار این روزها افت و خیزهای زیادی را تجربه می کند و این نوسان تنها افزایشی نیست و گاه کاهش را به دنبال دارد. این پرنوسان بودن به عدم قطعیت یا نااطمینانی در بازار ارز برمی گردد. بنابراین روند آتی بازار به سختی قابل پیش بینی است. آنچه مسلم است این است که بازارساز باید در راستای ثبات نرخ حرکت کند؛ چراکه نوسان در این بازار به شدت آسیب زاست.

انتظارات تورمی نشان از روند افزایشی نرخ ارز؛ اما سرشار از افت و خیز دارد. هرچند شوک های لحظه ای در بازارها به سرعت ممکن است قیمت را پایین بیاورد. در این میان نمی توان سهم تقاضا را نیز نادیده گرفت. وقتی قیمت ارز بی رویه افزایش می یابد، می تواند سطح تقاضا را پایین بیاورد. حداقل قدرت خرید از یک بخشی از جامعه گرفته می شود. این بخش می تواند واردکنندگان، سرمایه گذاران ارزی و حتی خانوارها باشند. از طرفی اخبار روزمره نیز می تواند روی نوسانات نرخ ارز تاثیرگذار باشد؛ در این راستا خبر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه ۸ میلیارد دلار بلوکه شده در خارج از کشور آزاد می شود می تواند خبر نویددهنده ای برای قیمت ارز باشد. همچنین بیماری ترامپ نیز مزید بر علت شده تا کاهش نرخ ارز اتفاق بیفتد؛ چراکه با بیماری ترامپ فشارهای ثانیه ای و لحظه ای او بر ایران کم می شود و مسائل داخلی آمریکا را برجسته می کند و همین عامل باعث می شود او کمتر به سراغ اعمال تحریم ها برود. به طور کلی یک بار روانی ایجاد می کند که البته همه این اثرات کوتاه مدت است.
پیش بینی نرخ ارز برای یکی، دو ماه آینده به دلیل عدم قطعیت بسیار سخت است. این در حالی است که در چند ماه آینده دلار روند افزایشی خود را دنبال می کند ولی نمی توانیم بگوییم قطعا این پیش بینی اتفاق خواهد افتاد زیرا ممکن است همان سرنوشتی که بازار بورس پیدا کرد در بازار ارز نیز متجلی شود. در هر حال اگر شوک های تورمی ایجاد شود، انعکاس آن می تواند روی کاهش ارزش پول و افزایش قیمت ارز اثرگذار باشد؛ یعنی بحث قیمت ها و بحث نرخ ارز رابطه متقابلی پیدا کرده اند و زمانی که نرخ ارز افزایش پیدا می کند، اثرات آن به قیمت ها منتقل می شود و قیمت ها مجددا روند صعودی می گیرد و ارزش پول ملی کاهش پیدا می کند و در نرخ ارز اثرگذار است. در هر صورت نوسانات نرخ ارز اثرات تورمی دارد و وقتی اثرات تورمی تشدید می شود، رکود را تشدید می کند.
این در حالی است که افزایش یا کاهش نرخ دلار روی بازارهای مکمل نیز موثرند. نرخ ارز و گرانی آن علاوه بر بازار کالا می تواند در بازارهای دارایی هم التهاب به وجود بیاورد. اگر یک التهاب در بازار سکه اتفاق بیفتد این التهاب به بازار ارز، طلا و سرمایه هم انتقال پیدا می کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.