چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / خواب میلیاردها دلار کالا در گمرکات
خواب میلیاردها دلار کالا در گمرکات

رسوب کالا در گمرک بهانه دولت برای گرانی و کمبود کالاها شده است

خواب میلیاردها دلار کالا در گمرکات

کسب و کار نیوز - در حال حاضر میلیاردها دلار کالاهای اساسی و تولیدی در گمرکات وجود دارد که ۳.۵ تا ۴ میلیون تن آن کالاهای اساسی است. به نظر می رسد دولت در استفاده از رسوب کالا هیچ ابایی نداشته و آن را بهانه و توجیهی برای کمبود کالا و در نتیجه گرانی های ایجاد شده کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، از طرفی دیگر بر اساس گزارش های منتشر شده ۸۰ درصد صاحبان کالا نیز مشکل ترخیص دارند. در ماههای اخیر دولت، وزارتخانه ها، سازمانهای مسئول و متولیان امر قوانین و موانعی را بر سر راه صاحبان کالا جهت ترخیص کالاهایشان از گمرک ایجاد کرده اند که موجب انباشت میلیاردها دلار کالا در گمرکات کشور شده است. این در حالی است که رسوب کالاها در گمرک زمانی اتفاق افتاده که گرانی ها در بازارهای مختلف موجب کاهش قدرت خرید و نایاب شدن کالاهای مورد نیاز مردم شده است.

معاون فنی گمرک ایران اما با بیان اینکه بعضی‌ها فکر می‌کنند دیواری کوتاه تر از دیوار گمرک وجود ندارد، گفت: بنده حاضرم با هر مرجعی که ادعا دارد گمرک باعث رسوب کالا می شود بحث کارشناسی داشته باشم و اثبات کنم که ” گمرک ” کوچکترین نقشی در رسوب کالا ندارد. مهرداد جمال ارونقی افزود: بهتر است بررسی دقیق تری به عمل آورید.

البته معاون گمرک به آمار قابل تاملی نیز اشاره کرده و گفته که ۱۰ تا ۲۰ درصد صاحبان کالا هستند که کالای خود را در گمرک نگه می‌دارند، اما ۸۰ درصد دیگر با این‌که می‌خواهند کالای خود را ترخیص کنند به دلیل مشکلاتی که از سوی سازمان‌های مختلف پیش می‌آید نمی‌توانند در این رابطه اقدامی انجام دهند.

فعالان بازار بر این باورند که دولت با اختراع اصطلاح رسوب کالا در گمرک و ممانعت از ترخیص کالاهای خریداری شده در حال مهندسی شبه کارشناسی ایجاد کمبود عادی در بازار است. همچنین دعوای ساختگی بین کمیسیون اقتصادی مجلس، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی درباره اینکه کالاهای “رسوب کرده در گمرک” نیازمند تخصیص ارز و فشار بر بازار ارز است؛ مطلقا بی معنی است و کالایی که به گمرک می رسد عملا همه هزینه آن پرداخت شده است. یعنی بخش ظاهرا نگران کننده کار(پرداخت ارز) انجام شده و بخش مفید کار(توزیع در بازار داخل) با نقش آفرینی دولت متوقف شده است.

سوخت سرمایه فعالان اقتصادی

حمید مقیمی، عضو هیات مدیره فدراسیون واردات ایران

با تاخیر در فرآیند آزادسازی کالاهای مانده در گمرک متاسفانه تا به امروز سرمایه بسیار زیادی از فعالان اقتصادی سوخت شده و این در حالی است که میلیون ها تن کالاهای بهداشتی در این رسوبات وجود دارد که در صورت عدم ترخیص فاسد خواهند شد. دولت می تواند با تسهیل روند ترخیص کالاها از گمرکات و کاهش قوانین و مقررات زدایی به فعالان اقتصادی انگیزه تامین بیشتر کالا برای کشور را فراهم کند.

در حال حاضر سرمایه بسیاری از فعالان اقتصادی کشور در گرو این کالا‌های موجود در گمرک است که از بانک مرکزی و وزارت صمت درخواست داریم که در ترخیص این کالا‌ها تعجیل کنند و قانون را به اجرا درآورند. متاسفانه از بهمن ماه سال گذشته تاکنون سه بار مجوز واردات تمدید شده اما علیرغم طی کردن تمام موارد، همچنان کالا‌ها در گمرکات باقی مانده اند.

به وضوح در بخشنامه وزارت صمت آمده است که کالاهایی که قبل از اردیبهشت ۹۸ وارد کشور شده و قبض انبار دارند، از ممنوعیت خارج هستند و باید ترخیص شوند که متأسفانه هنوز حمایتی صورت نگرفته و با توجه به اینکه ۸ الی ۹ ماه با وزارت صنعت مکاتبه شد که نهایتاً پرونده به هیئت دولت ارسال و هیئت وزیران در بهمن ماه سال ۹۸ بخشنامه‌ای صادر کردند که ترخیص کالاها ممنوع است. در حال حاضر حدود ۴ و نیم میلیون تن کالا بر اساس آمار گمرک، کالاهایی هستند که در گمرکات کشور رسوب شده‌اند و لوازم مصرفی اساسی مردم در بین این کالاها از جمله مواد اولیه غذایی و دارویی نیز وجود دارد.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.