صفحه اصلی / اسلایدر / رکوردشکنی قیمت سکه
رکوردشکنی قیمت سکه

حباب سکه طرح جدید به یک میلیون و 100 هزار تومان رسیده است

رکوردشکنی قیمت سکه

کسب و کار نیوز - در ادامه روند افزایش قیمت ارز و طلا در کشور روز سه‌شنبه، هشتم مهرماه، قیمت دلار به ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت هر سکه طلای تمام‌بهار آزادی طرح جدید به ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. این بدان معناست که خیز سکه برای ورود به کانال 14 میلیون تومانی جدی است. به گفته کارشناسان اقتصادی اگر معیار انس در نظر گرفته شود، در یک ماه آتی سکه و طلا احتمالاً باید روند کاهشی داشته باشد اما با توجه به نوسان قیمت دلار در حیطه داخلی که بر بازار سکه و طلا نیز اثرگذار است، می توان انتظار داشت که در مهرماه تقریبا با افزایش حداکثری قیمت سکه مواجه باشیم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بازار طلا و سکه طی چند روز گذشته با نوسانات قیمتی قابل توجهی مواجه شده؛ به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، شرایط به وجود آمده ناشی از تقاضای غیرمنطقی برای خرید طلای آب شده و سکه در بازار، همچنین معامله گران طلا در قالب اتاق‌هایی در فضای مجازی است که منجر به افزایش بی رویه قیمت طلا و سکه در بازار شده است.

افزایش نرخ طلا در کشور وابسته به چند عامل مختلف است. نخست نوسانات به وجود آمده در بازار ارز است که طبیعتا روی قیمت اثرگذار بوده، دوم تغییرات قیمت انس جهانی طلا و مورد سوم نیز تقاضاهای غیر منطقی و غیر اصولی در بازار طلاست. زیرا امروزه شاهدیم که بسیاری از افراد که به دنبال بخش مناسبی برای سرمایه گذاری و رسیدن به سود بوده اند، بازار طلا را انتخاب کرده و با خرید سکه و طلای آبشده منجر به بالا رفتن قیمت طلا شده اند.

محمد کشتی‌آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر در این رابطه می گوید: قیمت هایی که هم اکنون برای انواع سکه و طلا به ثبت رسیده بی سابقه است و حتی با اونس ۲۰۰۰ دلاری هم این قیمت ها را در بازار نداشتیم. به گفته وی، نسبت تقاضا در بازار سکه بیشتر از عرضه است.همین موضوع موجب افزایش حباب سکه شده است به گونه ای که هم اکنون حباب سکه طرح جدید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، حباب نیم سکه بهار حدود ۶۰۰ هزار تومان و حباب ربع سکه حدود ۴۰۰ هزار تومان است.

انحصار عامل جهش قیمت سکه

میثم رادپور، کارشناس بازار ارز

با دلار قیمت ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت ذاتی سکه ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که در حال حاضر سکه با قیمت ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حباب ۷ درصدی نسبت به ارزش ذاتی دارد. نرخ دلار به طور مستقیم بر روی قیمت سکه تاثیرگذار است و با این تفاسیر سکه خود را برای ورود به کانال ۱۴ میلیون تومانی آماده می کند. قیمت انس جهانی نیز به کمک دلایل داخلی آمده و تقاضای بالای سکه نیز مزید بر علت شده است. بازارسکه بازاری انحصاری است و هنگامی که تقاضا زیاد می شود و بانک مرکزی هم محدودیت در ضرب سکه دارد رشد قیمت ها رقم می خورد. به عبارتی دیگر بازار سکه، مستعد حباب است. زیرا با ایجاد حباب، بازیگران بازار هیچ مسیری برای استفاده از بازار نداشته و فعالان بازار نیز مسیری برای ضرب سکه ندارند. بنابراین متهم کردن بورس به گران کردن سکه بی‌پایه است چرا که مهم‌ترین عامل انحصار در بخش عرضه فیزیکی سکه است.

در بازار سکه یک دلیل پایه‌ای برای بروز حباب قیمتی داریم که وجود انحصار است. چراکه سکه یک کالای انحصاری بوده و امکان ضرب آن تنها توسط بانک مرکزی وجود دارد. در این شرایط به دلیل اینکه تعداد سکه موجود در کشور همواره ثابت است، تا زمانی که ضرب جدیدی صورت نگیرد، با کوچک‌ترین تحریکی رشد تقاضا موجب افزایش قیمت می‌شود و در نتیجه قیمت از ارزش ذاتی آن فراتر می‌رود و به اصطلاح حباب قیمتی ایجاد می‌شود. برای مثال، بازار سکه درمقابل بازار شمش آب‌شده، مستعد حباب است. اگر حباب‌های منفی در بازار ایجاد شود، بازار فرصت استفاده را دارد، اما احتمال رخ‌دادن این امر کم است.

طی ماه‌های اخیر با ورود نقدینگی سرگردان جامعه به بازار سرمایه شاهد رشد قیمت‌ها در بورس بوده‌ایم و با توجه به اینکه نمادهای معاملاتی گواهی سپرده سکه طلا نیز در بین نمادهای بورسی قابل معامله حضور دارند، مسلما بخشی از نقدینگی وارد شده به بازار به سمت این نمادها سوق پیدا کرده است و باز هم به دلیل محدودیت در بخش عرضه سکه فیزیکی از سوی بانک مرکزی، اوراق مبتنی بر سکه نیز با رشد تقاضا مواجه می‌شوند. البته انتظارات تورمی حاکم بر اقتصاد کشور نیز در رشد قیمت ها  موثر است. در شرایطی که بهای دلار نیز با رشد مواجه می‌شود، مردم به سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه روی می‌آورند حال آنکه بانک مرکزی عرضه‌ای در بازار انجام نمی‌دهد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.