پشت پرده توقف احراز هویت در سایت های آگهی

نکات مبهم سایت امتا مانع از اجرای دستور دادستانی شد

پشت پرده توقف احراز هویت در سایت های آگهی

کسب و کار نیوز - اولتیماتوم احراز هویت کاربران در پلتفرم های انتشار آگهی در حالی ازسوی دادستانی از روز اول مهرماه اعلام شد که موانع بسیاری پیش پای این پلتفرم ها قرار دارد و لازم است قبل از اینکه خنجر زور بالای سر این پلتفرم های پرطرفدار قرار بگیرد، بسترهای این کار فراهم شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، الزام کاربران سایت‌هایی چون دیوار، شیپور و باما به احراز هویت برای ثبت آگهی‌های خودرو و مسکن فعلا متوقف شده است و رایزنی‌ها با مقامات قانونی ادامه دارد. این در حالی است که قرار بود این کار از طریق سایت امتا انجام شود که در این سایت نکات پرراز و رمز و مبهمی است که لازم است پیش از اجرایی شدن آن، برطرف شود.

نکات مبهم سایت امتا از این قرار است:

۱٫ این سامانه؛ اطلاعات هویتی، مکانی و تماسی کاربران را به درخواست آن‌ها از طریق پایگاه‌های اطلاعاتی حاکمیتی به صورت آنلاین و اختصاصی برای سایر کسب‌وکارها احراز و راستی‌آزمایی می‌کند. این موضوع فعلا برای ثبت آگهی‌های خودرو و املاک الزامی شده است.
۲٫ کارشناسان می‌گویند استفاده از این سامانه باعت می‌شود تا کاربران از سایت‌های آگهی‌های آنلاین و قانونی استفاده نکنند و به انتشار آگهی در اینستاگرام و تلگرام که هیچ نظارتی بر آن‌ها نیست، روی بیاورند.
۳٫ یکی از مشکلات بزرگ این پروسه آن است که کاربران پلتفرم‌ها در زمان ثبت آگهی بر روی سایت‌های اینترنتی، ناگهان باید به سایت امتا هدایت شوندکه در آنجا با یک پروسه طولانی رو به رو می‌شوند. این دسته از کاربران پس از ثبت اطلاعات خود در سامانه پر از مشکل امتا، باید دوباره به سایت اینترنتی مورد نظر خود بازگردند و پروسه ثبت آگهی را ادامه دهند!
۴٫ جعفر محمدی رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت می‌گوید که الزام همه کاربران پلتفرم‌های اینترنتی به بارگذاری اطلاعات خود در این سامانه می‌تواند منجر به بارگذاری تقاضای بسیار بالا در این سامانه و قفل شدن و از کار افتادن آن و فلج شدن کسب‌وکارها شود.
۵٫ فرشاد وکیل زاده دبیر اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی معتقد است کسب وکارهای مجازی با بحث احراز هویت هیچ مشکلی ندارند ولی از نحوه کارکرد این سامانه نگران هستند، چرا که در فرآیند کاری کسب‌وکارهای مجازی تا حدی اخلال ایجاد می‌کند.
۶٫ در صورت اجرای این الزام، داده‌های مشتری‌های کسب و کارهای فضای مجازی در اختیار این سامانه قرار می‌گیرد و اگر به هر دلیلی این سامانه هک بشه یا داده‌های آن افشا شود، اطلاعات عظیمی لو خواهد رفت و کسب‌وکارها با زیان‌های گسترده‌ای رو به رو خواهند شد.
۷٫ سوال اینجاست از میان سامانه‌های اهزار هویت مختلفی که وجود دارد چرا بر روی سامانه امتا اصرار وجود دارد؟ در حالی که سامانه‌های احراز هویت دیگری نیز وجود دارد و انحصار برای یک سامانه خاص، منطقی نیست و همچنین بعید است که از نظر فنی پاسخگوی نیاز تمام کاربران شود.
۸٫ تجربه این سامانه در احراز هویت خریداران خودرو از سایپا و ایران خودرو نشان می‌دهد که این سامانه داری مشکلات بسیار زیادی است. یکی از مشکلات امتا این است که سیمکارت‌های اعتباری را شناسایی نمی‌کند. در این جا سوال به وجود می‌آید که چرا به خاطر سیمکارت‌های بدون هویت، همه سیمکارت‌ها ملزم به احراز هویت می‌شوند؟ آیا منطقی‌تر نیست که اپراتورها، پلیس فتا و دولت فکری به حال سیمکارت‌های بدون هویت کنند؟
۹٫ در برخی موارد نیز کد احراز هویت برای مشتریان ارسال نمی‌شود.
۱۰٫ تایید کدپستی نیز با مشکلات گسترده‌ای رو به رو است و معمولا با پیغام خطا مواجه می‌شود.
۱۱٫ تا زمانی که زیرساخت این سامانه تقویت نشود، باعث ریزش کاربران استفاده کننده از پلتفرم‌های آگهی‌دهنده آنلاین خواهد شد.
۱۲٫ یک نکته دیگر آنکه معمولا کلاه‌برداری‌های اینترنتی در حوزه‌هایی غیر از خودرو و املاک رخ می‌دهد. زیرا خریداران برای خرید خودرو یا ملک در نهایت باید آن را سند بزنند و در یک مرجع قانونی آن خرید و فروش را به ثبت برسانند. در واقع برای خرید و فروش ملک و خودرو معمولا کلاه‌برداری رخ نمی‌دهد و همه چیز شفاف تا مرحله آخر و از طریق مراجع قانونی پیش می‌رود. حالا سوال اینجاست که چرا احراز هویت دقیقا برای این دو دسته آگهی اجباری شده؟ آن هم در مرحله ثبت آگهی نه فروش محصول.
۱۳٫ با وجود آنکه تا اول مهرماه به پلتفرم‌های اینترنتی مهلت داده شود بود که به سامانه امتا متصل شوند اما امروز چنین اتفاقی نیفتاده که نشان می‌دهد سایت‌های درج آگهی اینترنتی احتمالا تمایل چندانی به این کار ندارند. سایت‌های مانند دیوار، شپیور، کلید، باما، آدرس و… از جمله این سایت‌ها هستند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.