صفحه اصلی / اسلایدر / یک میلیارد دلار گواهی ارزی صادر شد
یک میلیارد دلار گواهی ارزی صادر شد

برای ترخیص مواد اولیه کارخانجات

یک میلیارد دلار گواهی ارزی صادر شد

کسب و کار نیوز - رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کنترل نقدینگی و مهار تورم مهمترین قدم در بهبود و اصلاح کلان اقتصادی است،از صدور یک میلیارد دلار گواهی ارزی برای ترخیص مواد اولیه کارخانجات از گمرک خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز، عبدالناصر همتی در پستی اینستاگرامی نوشت: شبکه بانکی کشور در  کنار خدمات ارزنده به اقتصاد کشور در بخش‌های تولید و خدمات، دارای اشکالات و ضعف‌هایی است که در روند بهبود تعامل با مشتریان در رصد بانک مرکزی قرار دارد. همزمان با اینکه در نقد عملکرد بانک‌ها بایستی انصاف را رعایت کرد، باید به بانک‌ها کمک کرد که این مسیر را بهتر و با سرعت بیشتر طی کنند. بانک مرکزی در دو سال اخیر برای اصلاح نظام بانکی، نحوه امهال و محاسبه سود بر اساس مبانی شرعی، اقدامات بنیانی انجام داده است و به طور جدی دنبال اصلاحات بیشتر است.

وی افزود: بانک مرکزی برای کنترل ترازنامه خود و مهار تورم چاره‌ای جز مقاومت در برابر خواسته‌هایی که در جای خود شاید ضروری باشد، ندارد. اجتناب از تسعیر ریالی تخصیص‌های ارزی صندوق توسعه ملی نیز در این راستا است. بی‌تردید کنترل نقدینگی و مهار تورم مهمترین قدم در بهبود و اصلاح کلان اقتصادی است.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: در کنار کنترل پایه پولی اعمال سیاست‌های کلان احتیاطی در دستور بانک مرکزی است. یکی از ابزارهای مهم این سیاست، اعمال محدودیت و کنترل رشد ترازنامه بانک‌هاست که در کنار مجموعه دیگری از سیاست‌های کلان احتیاطی اعمال خواهد شد تا ثبات سیستم مالی و پولی استحکام بیشتری پیدا کند.

همتی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: حدود یک ماه از موافقت بانک مرکزی برای ترخیص کالاهای اساسی انباشته شده در گمرک می‌گذرد و امروز در جلسه دولت مجدد بر آن تأکید کردم. در خصوص مواد اولیه کارخانجات انبار شده در گمرک، بر اساس اعلام وزارت صنعت و گمرک که در صف تخصیص ارز بودن، معادل یک میلیارد دلار گواهی ارزی صادر شده است. در مورد بقیه کالاهای انباشته شده در گمرک به محض اعلام لیست ثبت سفارش‌های مرتبط به فوریت تعیین تکلیف خواهند شد.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.