صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / یا ما باید سرویس و سایت تولید کنیم یا جوانان منهتن
یا ما باید سرویس و سایت تولید کنیم یا جوانان منهتن

مدیرعامل هلدینگ صبا ایده در گفت و گو با " تک شاخ" مطرح کرد

یا ما باید سرویس و سایت تولید کنیم یا جوانان منهتن

کسب و کار نیوز - محمدجواد شکوری مقدم، مدیرعامل هلدینگ صبا ایده، در برنامه ویدئویی«تک شاخ» در رابطه با فعالیت سرویس "آپارات" گفت: اگر یوتیوب، باز بود ما آپارات، را راه اندازی نمی‏کردیم. من بارها گفته‏ام و هر کسی برداشت خودش را داشته است؛ اما اگر اینطور بود، ما حتما کار دیگری می‏کردیم. موضوع این است که این فرصت، در اختیار همه آدم‏هایی که در این کشور زندگی می‏کنند، وجود داشت و همان موقع هم شبیه سرویس آپارات چند سرویس دیگر بودند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی آپارات، او در پاسخ به اینکه برخی می‏گویند، آپارات با استفاده از رانت بالا آمده و امکان رشد و موفقیت داشته است، گفت: کمی به کسانی که اینطور قضاوت می‏کنند، حق می‏دهم و کمی هم حق نمی‏دهم. رانت بود؛ اما برای کسانی که در پاریس، آتن و استانبول بودند، نه نسبت به کسانی که در تهران و ایران زندگی می‏کردند، ما هم یکی بودیم مثل بقیه افرادی که در این کشور کار می‏کنند، ما فقط کمی زودتر شروع کردیم و مجموع دلایلی چون سرویس دهی بهتر، هوش تجاری ناشی از بوت استرپ  باعث بقا و موفقیت ما شد.

نمی‏دانیم مسئولیت محتوا با کیست؟/در روز بیش از ۱۰ هزار گزارش کاربری دریافت می‏کنیم

مدیر عامل آپارت در ادامه در مورد احضارهای قضایی و دادگاه‏های پی در پی در این سال‏ها بیان کرد: در تمام این دوران قوانین عقب‏تر از ما بوده‏اند. اصل مسئله این است که با قوانینی و آیین نامه‏هایی که تصویب و به اجرا درآمده است؛ هنوز نمی‏دانیم مسئولیت محتوا با چه کسی است. هم‏چنان برخی جاها در مرحله اول و برخی در مرحله دوم، مسئولیت محتوا بارگذاری شده را متوجه ما می‏دادند. در حالی که ما در آپارات ساختار مشخص و خیلی دقیقی برای کنترل محتوا داریم که مهم ترین بخش آن گزارش کاربری، است. در روز  بیش ۱۰هزار گزارش کاربری دریافت می‏کنیم و  این در حالی است که نزدیک به  ۴۵ میلیون کاربر منحصر به فرد، در ماه از آپارات بازدید می‏کنند. و بالغ بر  یک میلیون و ۱۰۰ هزار ویدئو در سی روز بارگذاری می‏شود، و این موضوع اصلا قابلیت کنترل دستی و چشمی  را ندارد حتما باید سازوکاری را تعریف کرد که بهترین سازوکار در دنیا گزارش کاربر است که با اولویت بندی توسط یک تیم چهل نفر از کنترلرهای محتوا کنترل می شوند. روش دوم که روش بسیار مهمی است، روش پردازش تصویر است که در سال اول نداشتیم و در سال دوم آپارات این روش توسعه پیدا کرد. یک جور دیتکشن (تشخیص دهنده) تصاویرمستهجن به صورت خودکار است و حداکثر دو دقیقه بعد از بارگذاری محتوا بررسی و کنترل  می‏شود؛ اما در روش سوم دوسال است که حوزه خشونت را تشخیص می‏دهیم. در بضائت خودمان روش هایی که داشتیم را به کار بستیم؛ اما نکته‏ای برخی کاربران یک چیزهایی را پیدا کنند که مربوط به ۵ یا شش سال پیش است. من بارها رفته ام و کنترل کرده ام که این ویدئویی که بارها درباره اش توئیت کرده‏اند، هیچ کس گزارش نکرده است. و اگر گزارش صورت می‏گرفت به سرعت با توجه به سازوکار مشخص ترتیب اثر داد می‏شد.

آپارات جزوء ۱۰۰ سایت برتر دنیاست

مدیرعامل صبا ایده، در ادامه در مورد جایگاه و آمار آپارات گفت: آپارات جزو ۱۰۰ سایت اول دنیا است و مصرف پهنای باند آپارات و فیلیمو در داخل شبکه کشور نزدیک به یک دوم کل شبکه داخلی کشور (IXP) را تامین و پخش می‏کنیم، و در ماه یک میلیارد و ۱۰۰ تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون پخش موفق داریم . محصول آپارات کاملا در حال توسعه در حوزه گیم استریمینگ و لایو استریمینگ است. از آنجایی که قوانین کشور در این حوزه همیشه یکی دو پله عقب تر از  تکنولوژی است، برخی سرویس هایی که می خواهیم عرضه کنیم را با ترس و لرز اقدام می کنیم.

ما پایبند به قوانین کشور هستیم/امیدوارم نگرانی‏ها جهت ورود ما به بورس اقتصادی باشد

او درباره ورود استارتاپ ها به بورس و تاثیرش روی صبا ایده گفت: احتمالا نگرانی‏های اقتصادی دارند یا بهتر بگویم امیدوارم نگرانی‏ها اقتصادی باشند. ما همه در همین زمین بازی می‏کنیم. پایبند به قوانین و در چهارچوب قوانین کشور  بازی میکنیم  و حتما ممکن است هر شرکتی شبیه به ما و دیگری یک کمی پایش را از نظر تکنولوژی به جایی بگذارد که خلاء قانونی وجود داشته باشد تا توسعه قانونی صورت بگیرد و آن خلاء را پرکنند. این را از این لحاظ گفتم که این هم مسئله جدیدی است و با مسائل جدید، مقداری با تعلل برخورد می کنند. اینطور که شنیده ام این مسئله وجود دارد و چندین استارتاپ در این وضعیت هستند. یکی از من می‏پرسید،اگر نگذارند وارد بورس شوی چه می شود. گفتم هیچ چیزی نمی‏شود. همان کاری را می‏کنیم که تا دیروز می‏کردیم. اگر هم بگذارند برویم هرچه خیر و درست است، گاهی ممکن است فکر کنید چیزی دارد به شما اعتبار می دهد در حالی که شما به آن اعتبار می دهید و یا برعکس. به هر حال ما کارمان را می‏کنیم.

ساترا، دچار تضاد است / صدا و سیما از رشد ما خوشحال نمی شود

شکوری مقدم درباره بحث گرفتن مجوز  از ساترا، گفت: اینکه رگولاتور شما کیست و چسیست؟ مهم است ؛ از لحاظ ریاضی اینکه رگولاتور شما کسی باشد که در چنین جایگاهی است این کار غلط است؛ اما ما این کار را قبول کردیم و با ساترا کار خود را شروع کردیم و رگولیشنِ سازمانی را زیر نظرصداوسیما پذیرفتیم و کار می‏کنیم و همیشه از روز اول از ایشان می پرسیدیم که شما از رشد ما خوشحال می شوید یا ناراحت؟ سوال ساده ای است. بحث منطقی بود و اصلا بنای دعوا و کری خواندن نبود. پاسخی که می‏شنیدم این بود که حتما  بله ! به صورت کاملا مشهود و روشن مثل خورشید، صداوسیما نه از رشد ما خوشحال می شود نه از پیشرفتمان، ولی  موضع  ساترا اینگونه نیست و فکر میکنم دچار یک تضاد است ، هم میخواهد ما رشد کنیم هم نمیداند جواب صدا و سیما را چه بدهد ، این خیلی غم انگیزاست.

تبلیغ اینستاگرام در تلویزیون مجاز است؛ اما فیلیمو نه!

مدیر عامل فیلیمو در رابطه با تبلیغات محصولات و تولیدات صباایده در تلویزیون اظهار داشت:  عید امسال که سریال پایتخت، پخش شد خیلی روی اینستاگرام تبلیغ کردند. یک سریال داشت یک سرویس خارجی را به صورت رایگان تبلیغ می‏کرد. ما یک سرویسی هستیم تحت رگولیشن این کشور و می خواهیم پول بدهیم  و تبلیغ شویم؛ ولی نمی توانیم یا نمی گذارند این کار را بکنیم. این یعنی چه؟ برخی جاها به من می گویند آقا شما خیلی تند حرف می زنید. علنی می گویند پررو هستید. می گویم آقا اینطرف ماجرا که نیشگونی گرفته‏اند یا کبریت را زیردست ما گرفته اند و داریم می سوزیم را نمی بینید و وقتی من داد می زنم می‏گویید این چه کارآفرین خشن و پر رو و تخسی است! این را نمی بینند که چقدر برای ما درد دارد. اصلا برخی  از مسائل ما پیش پا افتاده است و بعضی از آنها خنده دار شده است.

صدا و سیما جلوی سریال “جیران” را در شهرک غزالی گرفت/ یا ما باید محتوا تولید کنیم یا رسانه هایی در منهتن

او در ادامه در مورد عدم حمایت صدا و سیما و شهرک غزالی گفت: ما یک سریال به نام “جیران” را با همکاری “نماوا” سرمایه گذاری کرده ایم و آقای حسن فتحی در حال ساخت آن هستند. سریالی در کلاس “شهرزاد” است و کار خوبی است. تهیه کننده با شهرک غزالی، قرارداد دارد که برای تولید بروند. شروع به بازسازی و تولید کرده اند و صداوسیما فهمیده است که این کار برای فیلیمو و نماوا است با وجود قرارداد جلوی کار ما را گرفته است.من سوالم این است که چرا با ما این کار را می کنند. من نباشم یکی دیگر. دیگری نباشد دیگری. من از طرف فیلیمو و آپارات حرف نمی زنم از طرف جوانی حرف می زنم که ۱۸ سال است زندگی اش را در این کار گذاشته است حرف می زنم. چرا ما را دوست ندارید؟ دنبال چه هستید؟

شکوری  ادامه داد: ما در کشور یا باید خدمات از این جنس مثل دیجی کالا و اسنپ و …را  حمایت کنیم و کار را  به  دست جوانانی از قلهک و پاسداران و سیدخندان و کرمان بدهیم؛ یا اینکه خدمات را از کسی در “منهتن” یا “تلاویو” می‏گیرد.. گزینه سومی وجود ندارد که فکر میکنند یک بخش خصولتی یا خودی یا هر چه اسمش را می‏گذارند این کار را انجام بدهد. کاری که ما می‏کنیم،  دی ان ای اصلی آن  عشق است در قالب  یک فرهنگ سازمانی بسیار منسجم  که اصلا شما نمی‏توانید این را در جایی دیگر، مگر در بخش خصوصی پیدا کنید. هیچ کجا این کار را برایتان  نمی‏کند. جهل این بزرگواران نسبت به این مطلب باعث اختلال کار ماست؛ تا اینکه روزی  انگشت بگزنذ که فیلیمو تحت رگولاتوری و با سرمایگذاری صد در صد خصوصی داشت کارش را می‏کرد.

لابی در صداوسیما جدی‏تر است/ در چارچوب قانون کار می‏کنیم

مدیر عامل صبا ایده در مورد مجلس و قانونگذاری بیان کرد: ما از قانونگذاری و چهارچوب دادن به این فضا خوشحال می شویم و ما در این فضا بازی می‏کنیم. اگر دنبال بازی کردن خارج از این زمین بودیم، سالیان سال در اینجا کار نمی‏کردیم. مسئله این است که این قوانین درست طراحی شوند. جاهای مختلف آن با هم تضارب نداشته باشد و از یک جایی به یک جای دیگر خسارت وارد نکند. و از آن مهم تر در اجرای آن نیت و رویکرد سازنده  و پذیرای رشد داشته باشند نه رویکرد محدود کننده و مخرب .در نتیجه ما استقبال می‏کنیم که این اتفاق ها بی‏افتد. به هر حال در همه جای دنیا پر از لابی است و در صداوسیمایی که ما در دامن قوانینش کار می‏کنیم کمی جدی تراست؛ اما در کل اتفاقی که هست دوستمان ندارند و از رشد ما خوشحال نمی‏شوند. اگر جای ما را عوض کنند وبا یک نفر دیگر در خارج از کشور مشکلشان با آن کمتر است. شب راحت‏تر می‏خوابند. خیلی غم انگیزاست، اما این را از عمق وجودشان می فهمم؛ که می‏گویند  او را اذیت کنیم و تبلیغ تلویزیونی هم ندهیم. وقتی صدای ما در می آید می‏گویند چرا اینقدر خارج از قانون و تند هستید. در حالی که اینطور نیست. اگر ما خیلی بره و خرگوش بودیم که در این سال ها نمی توانستیم شرکتی را در این شرایط اقتصادی درست کنیم  و توسعه دهیم. کمی ما آدم های سخت جان تری هستیم؛ ولی در چهارچوب قانون کار می‏کنیم و توقع داریم قانون را درست بگذارند و اجرا کنند و به دنبال رشد سرویس داخلی باشند؛ اگر اینطور باشد مطمئنا هم حال ما و هم حال آنها بهتراست.

کنداکتور فیلیمو تا ۱۴۰۰ مشخص است

مدیر عامل فیلیمو درباره محتواهای اختصاصی تولید شده در فیلیمو توضیح داد: این اتفاقی بوده است که در وی او دی‏های بین المللی و لوکال همه دنیا افتاده است . کاربری که اشتراک خریده است، نیاز دارد که هر ماه به او محتوا وخدمات جدیدی بدهیم، اگر اینطور نباشد احساس می کند سرویس، سرویس زنده ای نیست. ما به شکل صنعتی سریال نمی ساختیم؛ ما این کار را از نهنگ آبی، که پروژه اولمان بود شروع کردیم و تجربه خوبی بود و برخی پروژه‏ها مثل مانکن، دل و هیولا، را از  تهیه کننده هایی که کار را ساخته اند، خریداری کرده ایم، با برنامه ریزی های انجام شده  کنداکتور سریال‏هایمان  تا زمستان ۱۴۰۰ مشخص است.

دو نیم میلیون مخاطب در اکران آنلاین

شکوری مقدم درباره رشد استفاده از سرویس های پخش ویدئو و آغاز اکران آنلاین در دوران قرنطینه گفت: کرونا، که آرام آرام پاگرفت، حتی از نظر زیرساختی یک جایی کم آوردیم و ۷۰ درصد رشد داشتیم و آمادگی فنی این رشد یک شبه را نداشتیم. موقعی که این اتفاق افتاد ما کل بخش کارتون و انیمیشن سرویس ها را رایگان کردیم در نتیجه مصرف بیشتر شد و لازم نبود کسی اشتراک بخرد. مردم در خانه بودند و احتیاج به تفریح هایی داشتند که می‏توانستند از طریق سرویس های وی او دی آن را تامین کنند. اکران آنلاین، کمی دیرتر حول و حوش خرداد، بود که شروع شد. سینماها دچار بحران جدی شده بودند و صاحبان محتوا و فیلم‏ها دچار بحران شده بودند و نمی توانستند فیلم هایشان را نشان بدهند.. این کار را شروع کردیم ، فیلیمو و نماوا تا امروز ۹۸۰ هزار بلیط فروخته اند. نزدیک به ۲ و نیم میلیون نفر حداقل مخاطب این فیلم ها بوده اند و درامد آن  به صاحبان محتوا برگشته است تا چرخه سینما بتواند حیات خودش را حفظ کند. مطابق با  آمار سینما تیکت،   که سال پیش بصورت کامل به مجموعه سرویس های صباایده اضافه شد در شهریور سال گذشته حدود ۳۸۰ هزار بلیط فروخته است و  در شهریور امسال حدود ۸ هزار بلیت یعنی فروش سینما حدودا ۲ درصد سال قبل است . این خسارت بزرگی است وفکر می کنیم توانستیم یک کمک نسبتا خوبی به فضای اقتصاد سینمای کشور بکنیم.

 

پرفروش ترین اندورید باکس دیجی کالا برای فیلیمو است/۳میلیارد واچ تایم در ماه

او در رابطه با فیلیمو باکس به عنوان یک دستگاه سخت افزاری بیان کرد: از حدود یکسال پیش کار تحقیق و توسعه این کار را شروع کردیم تا کیفیت و قیمت مناسبی داشته باشد و وقت کار کردن و سرگرمی  کاربران دچار مشکلی نشوند. پرفروش ترین اندورید باکس دیجی کالا  با گزارشاتی که داریم فیلیمو باکس است . در ماه سه میلیارد دقیقه واچ تایم در کل فیلیموئ  داریم و دنبال این هستیم که بخش جدی از  زمان تماشا را  به  سوی  تصاویر بزرگ ( بیگ اسکرین)  اختصاص بدهیم.

برنامه فردوسی‏ پور در حال تصمیم گیری

مالک فیلیمو درباره برنامه عادل فردوسی پور گفت: درخواست مجوزی شده است و توافقاتی صورت گرفته است. منتظر هستیم، ببینیم در چهارچوب قانون چه تصمیم گرفته می شود و امیدواریم تصمیم مناسبی بگیرند؛ اگر این تصمیم گرفته شود حتما با توافقاتی که چند پلتفرم  با ایشان  کرده اند احتمالا برنامه شان روی  چندین پلتفرم قرار خواهدگرفت.

قوانین عقب تر از ما بوده اند/لنزور را تعطیل کردیم و اعلام کردیم ما کم آوردیم

شکوری مقدم با بیان اینکه شبکه اجتماعی صاحب ندارد؛ اظهار کرد: سه سال پیش بود که ما بیانیه ای دادیم و گفتیم کار کلوب، را ادامه نمی‏دهیم. کلوب، به عنوان یک شبکه اجتماعی داخل کشور مسیری برای حیاتش متصور نبود. دلیلش تکنولوژیک و اقتصادی نیست. دلیلش این است که کسی که صاحب شبکه اجتماعی است نمی‏داند چهارچوب های دقیق محتوایی چیست. روزی از نهادی ما را خواستند و با شماتت گفتند  این کلوب سیاوش قمیشی، چیست؟ مردم کلوب های مختلف می زدند و به اسم های مختلف شروع به حرف زدن می‏کردند. گفتم آقا اینکه در هر رستوران و تاکسی که می‏نشینی هست. برگشت جمله ای به من گفت که هیچ پاسخی برای آن نداشتم. گفت آقا الگوی جوانان ما شهید همت، است. سیاوش قمیشی، نیست. حالا این دو تا موضوع چه ربطی به هم دارد را نمی دانم. من بارها در مجالس مختلف دولتی و مجلسی اینها را گفته ام و شنونده ها شاد شده اند.؛ اما ما این دردها را کشیده ایم. وقتی چهارچوب مشخص. فهمیدم شبکه اجتماعی چیزی نیست که بتوانم روی آن سرمایه گذاری کنم و بیشتر روی حوزه ویدئو تمرکز کردیم.

او در ادامه در مورد پایان فعالیت لنزور افزود: یک ماه پیش بود که بیانیه ای دادیم و لنزور، را تعطیل کردیم و گفتیم ما کم آوردیم.

 لنزور، را که شروع کردیم به بارگذاری ۱۲ هزار عکس در روز رسیدیم. بعد گفتند قرار است پیام رسان ها حمایت شوند و به آنها  وام ۵ میلیاردی می‏دهند. من هم رفتم که بگیرم ولی جز این وام که نزدیک به ۵۰ درصدش بازپرداخت شده است هیچ وامی از دولت نگرفته ایم. شایعه کرده اند که ما  ۲۰۰ میلیارد تومان  از دولت وام گرفته ایم؟ یا کسانی هستند که تنگ نظر هستند یا با ساختار حاکمیت دولت و اینها آشنا نیستند. به هر حال وضعیت ما برای ورود به بورس باید روشن باشد .

وی او دی آموزشی با مدرسه فیلیمو

شکوری مقدم در رابطه با مدرسه فیلیمو، اظهارکرد:  در حوزه تکنولوژی آموزشی  از پنج ماه پیش مطالعاتی داشتیم  و روی روش های مختلف در دنیا بررسی کردیم و در انتها به وی او دی آموزشی رسیدیم. استفاده از این سرویس با تجربه کاربری که از فیلیمو دارند بسیار ساده خواهد بود. اواسط پاییز این وی او دی می آید.

مدیریت محتوی و تولید و برنامه سازی آموزشی در مدرسه فیلیمو به عهده دوست عزیز و با تجربه ام آقای دکتر علی عبدالعالی است.

همچنین مطالعه کنید:

تکمیل زنجیره ارزش خودروسازی با نوآوری دانش‌بنیان‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز، نکته جالب این است که در عصر کنونی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.