چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / ناکارآمدی تسهیلات کرونایی
ناکارآمدی تسهیلات کرونایی

به رغم عدم استقبال، ثبت نام دریافت تسهیلات کرونایی بنگاهها باز هم تمدید شد

ناکارآمدی تسهیلات کرونایی

کسب و کار نیوز - نداشتن بانک جامع اطلاعاتی برای شناسایی دقیق نیازمندان به تسهیلات کرونایی تولید موجب شد تا این وام تاثیرگذاری خوبی برای آسیب دیدگان صنفی و خسارات وارد شده به آنها از محل کرونا نداشته باشد. با این حال دولت قرار بود تا پایان شهریور ماه دیگر ثبت نام جدید برای دریافت وام کرونا را قبول نکند و اعلام کرد که مهلت تعیین شده تمدید نخواهد شد اما روز یکم مهرماه دولت با عقب نشینی از ضرب العجل تعیین شده اعلام کرد که تا پایان مهرماه برای پذیرش متقاضی جدید آمادگی دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به عبارتی دیگر در فرآیند شناسایی بنگاه‌هایی که به حمایت دولت در دوران کرونا نیاز داشتند، حلقه مفقوده «نظام شناسایی» مشهود بود. موارد بسیاری از بنگاه‌هایی وجود دارند که نیاز به حمایت داشتند و در فهرست دولت برای حمایت وجود نداشتند. یا مشاغل غیررسمی که به‌دلیل نبود اطلاعات شغلی از آنها در سازمان تامین‌اجتماعی یا دستگاه‌های دیگر قابل‌شناسایی نبودند. نبود یک نظام یکپارچه برای شناسایی بنگاه‌ها و مشاغل را می‌توان یک نقطه ضعف دانست.

بر اساس اعلام علی ربیعی، سخنگوی دولت، مهلت ثبت نام تسهیلات حمایتی کرونا تا آخر مهر ماه تمدید شده است تا فرصت دیگری در اختیار کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا قرار داده شود. علاءالدین ازوجی، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم‌استقبال فعالان اقتصادی از تسهیلات حمایتی را نبود ضمانت کافی برای تداوم کسب درآمد و پرداخت اقساط می‌داند؛ چراکه به عقیده او کسب‌وکارها به این مسئله فکر می‌کنند که اگر این تسهیلات را دریافت کردند، آیا تقاضایی برای کالا و خدمات آنها وجود دارد که قادر به تسویه اقساط این تسهیلات باشند یا نه. در حقیقت این اظهارنظر، معقولانه‌ترین تفسیری است که مدیران وزارت کار از دلیل این اتفاق داشته‌اند؛ اما ازنظر فعالان اقتصادی، این موضوع تمام ماجرا نیست.

مطابق آخرین آمارها، بیش از ۴۹۰ هزار متقاضی در سامانه کارا ثبت نام کردند که بیشترین تسهیلات پرداخت شده در میان رسته‌های کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا متعلق به رانندگان، معلمان دبستان، بخش حمل و نقل عمومی و آرایشگاه ها بوده است. برابر اعلام بانک مرکزی، طی یک ماه و نیم اخیر ۴۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی از سوی شعب بانکی به واحدهای کسب و کار پرداخت شده است.

محرومیت فعالان اقتصادی از چتر حمایتی قوی

جلال الدین محمد شکریه، نایب رئیس اتاق اصناف

در جریان شیوع ویروس کرونا واحدهای صنفی کشور متحمل ضرر و زیان‌های فراوانی شدند. اما فعالان صنفی و اصناف کشور از تسهیلات حمایتی کرونا که برایشان در نظر گرفته شده استقبالی نکردند. حداقل بخشی از آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا که بر دوش واحدهای صنفی به شدت سنگینی می‌کند باید به گونه‌ای جبران شود اما در حال حاضر واحدهای تولیدی صنوف کشور برخلاف واحدهای صنعتی از یک چتر حمایتی قوی به کلی محروم مانده‌اند. متاسفانه فرآیند فعلی به جهت عدم استقبال واحدهای صنفی آسیب‌دیده به خوبی پیش‌ نمی‌رود زیرا هیچ‌کدام از شرایطی که در این بسته حمایتی برای فعالان اقتصادی در نظر گرفته شده مناسب نیست.

از طرفی دیگر مبلغی که به هر کدام از صنوف مشمول این طرح تعلق می‌گیرد با توجه به شرایط کنونی اقتصاد و نابه‌سامانی‌های بازار ناچیز بوده و همچنین سود تسهیلات حمایتی کرونا نیز بالا است. علاوه بر مبلغ و سود زمان بازپرداخت تسهیلات هم اصلاً خوب نیست و مورد توجه اصناف قرار نگرفته است. انتظار داشتیم دولت در حمایت از اصناف آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا فارغ از اعطای تسهیلات به شکل بهینه‌تری عمل کند. دولت می بایست این مبالغ طرح حمایتی ناشی از کرونا را در قالب نظام تأمین اجتماعی به حالت سوبسید مصرف می‌کرد تا ما بتوانیم کارگران بیشتری را مورد حمایت قرار دهیم. متاسفانه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با هدف پشتیبانی و حمایت از مجموعه‌های اشتغالزا و بخش تولید در سایر کشورها وجود دارد اما چنین رویه‌ای در کشور ما رواج ندارد. از دولت انتظار داریم در این شرایط بسیار حساس با هر روشی که شده به کمک بخش اصناف که جایگاه ویژه‌ای در نظام اقتصادی دارند بیاید.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.