صفحه اصلی / سرخط خبرها / بانک‌ها در پرداخت وام ودیعه سلیقه‌ای عمل‌ می کنند

منصور غیبی، کارشناس مسکن

بانک‌ها در پرداخت وام ودیعه سلیقه‌ای عمل‌ می کنند

کسب و کار نیوز - فرایند وام دهی برای پروژه های عمرانی و ساختمانی از سوی بانک ها یک فرایند ممیزی، مرحله تشخیص و اعطای وام است.

نظام مالی کشور که به واسطه گری بانک ها می خواهد برای پروژه های ساختمانی وام بدهد قاعدتا می بایستی از طریق ارزیابی پروژه ها و رفتار توجیهی آن نسبت به اعطای وام اقدام کند. نکته اینجاست که برخی از بانک ها به دلیل آنکه به شرح فعالیت ها و نظام پرداختن به جذب مشتری و تعریف پروژه های متعدد خودشان علاقه مندند، به یک سری سازمان ها، شرکت ها و افراد حقیقی و حقوقی که دارای کارنامه و عملکرد مثبتی بابت انجام تعهدشان هستند، توصیه می کنند که از آنها وام دریافت کنند و بدین ترتیب یک نوع بازاریابی شناختی براساس رفتار گذشته طرفین قرارداد انجام می دهند. بنابراین این مشتریان خاص دوباره به بانک مراجعه می کنند یا واسطه می شوند برای معرفی شرکت یا افراد ذی نفعی که تعهدشان بهتر از سایرین یا اشخاص ناشناخته است. بنابراین یک بحث این است که خود بانک ها این افراد را ممیزی می کنند و دوست دارند با آشنایان سابق قرارداد ببندند. موضوع دوم این است که وقتی بانک ها پروژه ها را ممیزی می کنند، درصدد این هستند که ارزیابی ای کنند که در صورتی که فرد به تعهدش عمل نکرد، بانک بتواند از این پروژه منابع مالی خود را دریافت کند. تجربه نشان داده با رفتاری که از بانک ها و سرمایه گذاران در این حوزه شاهد هستیم نتیجه خیلی مطلوب نبوده به این شکل که مسیر بانک ها حتی در تشخیص این افراد بابت اجرای تعهدات به اشتباه رفته است. همچنین گاهی به بیراهه رانت خواری و سفارشی عمل کردن رفته و درنهایت جریان بانکی را گیج کرده که آیا این افرادی که وام می گیرند مستحق دریافت تسهیلات هستند و مجری تعهداتشان طبق قرارداد خواهند بود؟ ما در آمار و ارقام چنین چیزی نمی بینیم. در حال حاضر چهره بانک ها نزد مردم تخریب شده و اعتماد عمومی مردم زیر سوال رفته است. در حوزه پرداخت وام مسکن، ازدواج، ودیعه مسکن و نظایر آن زمانی که نظام بانکی براساس بخشنامه های دولتی تسهیلات می دهد، به صورت واتیکان عمل کرده و تشخیص و ممیزی خودش را دارد. بنابراین برای پرداختن این نوع وام ها از ضوابط و شرایطی که بخشنامه، سیاست گذار و قانونگذار تعیین می کند، خارج می شود و ماکسیمم شرایط را برای اخذ تضامین لحاظ می کند و باعث دلخوری و دلزدگی افراد می شود. این در حالی است که در مقابل با یک تلفن یک سری وام های کلانی جابه جا می شود به این صورت که وام اعطا شده و از آن طرف طرفین به تدریج مدارک و مستندات پروژه وام را کامل می کنند. درمجموع نظام رفتاری بانک ها بابت این نوع تسهیلات خیلی خوشایند و راضی کننده نبوده و مردم امیدی به عملکرد مثبت بانک ها ندارند سوا از اینکه بانک مسکن که به صورت اختصاصی با حوزه مسکن کار می کند صرف نظر از برخی رفتارهای سلیقه ای بعضی شعب و روسای بانک های مسکن در مجموع به نظر می رسد بهتر عمل کرده است. درنهایت می توان گفت دغدغه پرداخت وام ودیعه موازی با دغدغه مجری و قانون گذار و صاحب آن تسهیلات و وام گیرنده نیست و بسیار به آرامی صورت می گیرد. این جریان مربوط به این انرژی خیلی بطئی، با آرامش و با تمام مدارک و مستندات و با رعایت حال بسیار شدید قانونی عمل می کند که حتی در رده های بالا هم این توصیه پذیری برای سختی کار به نظر می رسد تابه حال کارساز نبوده است. / کسب و کار

خبرنگار: میناسادات حسینی 

همچنین مطالعه کنید:

تشویش ۴۹ میلیون سهامدار

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز، اما این روزها شنیده ها حاکی از …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *