صفحه اصلی / سرخط خبرها / بازارهای مالی ایران چشم انتظار مستاجر بعدی کاخ سفید

سید کمیل طیبی، اقتصاددان

بازارهای مالی ایران چشم انتظار مستاجر بعدی کاخ سفید

کسب و کار نیوز - زمانی که تنش سیاسی وجود دارد، شاخص های اقتصادی از جنبه های مختلف عکس العمل نشان می دهند. توجه داشته باشیم که شاخص اقتصادی بر یک مبنایی عکس العمل نشان می دهند به طور مثال رشد اقتصادی یا تورم و موج افزایش قیمت ها.

سرمقاله- 
زمانی که تنش سیاسی وجود دارد، انتظاراتی در بازار شکل می گیرد که به واسطه این تنش سیاسی عرضه کالا کم شود، احتکار به وجود بیاید و یک شرایط محدودکننده ای برای جامعه اتفاق بیفتد و این به این معنی است که انتظارات شکل گرفته است. از طرف دیگر وجود تنش سیاسی در اقتصاد، شرایط سرمایه گذاری و شرایط کسب و کار را پرریسک و پرمخاطره می کند. در حال حاضر بزرگ ترین تنش سیاسی ما تحریم های آمریکاست که با خروج این کشور از برجام شکل گرفت. اما انتخابات آمریکا پیش روست.
سناریوی اول پیروزی ترامپ در انتخابات است. با توجه به عملکرد ترامپ که شمشیر را در چند سال اخیر از رو بست و ضرباتی به اقتصاد ما زد تا جایی که گرانی ارز برمی گردد به اینکه ترامپ تا جایی که توانست کانال های عرضه ارز و به دست آوردن منابع ارزی را از طریق صادرات نفت بر روی ما بسته و حتی کانال های مالی عملا به واسطه تحریم ها بسته شده و با هیچ کشوری نمی توانیم مبادلات بانکی داشته باشیم. این هم به دلیل تنش عمیقی است که بین ایران و جمهوری خواهان و ترامپ با حرکات قابل پیش بینی و خیلی وقت ها با حرکات غیرقابل پیش بینی خود به وجود آورد.
سناریوی دوم این است که بایدن پیروز انتخابات شود. دموکرات ها چون نسبت به روش ترامپ منتقد هستند و اعتقاد دارند که برجام سر جای خود است و جو بایدن اعلام کرد که اگر ایران در چارچوب برجام بیاید و به رعایت تعهدات خود برگردد می تواند باب مذاکره و باب لغو تحریم ها تداوم پیدا کند. این در حالی است که ترامپ اصلا چارچوب برجام را قبول ندارد. با توجه به شرایطی که وجود دارد و هنوز پایبندی جمهوری اسلامی به برجام وجود دارد ما دو روش متفاوت می بینیم و این دو روش که براساس دو دیدگاه متفاوت دموکرات ها و جمهوری خواهان است، می توانیم بگوییم این انتخابات می تواند در شرایط اقتصادی ما تاثیرگذار باشد. ما در دوران دموکرات ها با توجه به اینکه مذاکرات می تواند بین دو کشور شروع شود و هماهنگی بیشتری با اتحادیه اروپا و کشورهایی مثل روسیه و چین به وجود می آید پس انتخاب بایدن می تواند ضربه گیر موثری باشد برای اینکه شاخص های اقتصادی ما بدتر نشود و شرایط تورمی تعدیل کننده شود چون این اجازه را می دهد که جریان صادرات برقرار شود و مقداری هم عامل کنترل کننده ای برای تورم باشد. در کوتاه مدت این آثار به وجود خواهد آمد و در بلندمدت هم براساس عملکرد کوتاه مدت می تواند کار را پیش ببرد. چون وقتی دوباره بحث مذاکرات و اجرای برجام وجود داشته باشد، آثار آن به بلندمدت منتقل می شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.