صفحه اصلی / اسلایدر / نقره داغ سهامداران در آخرین روز تابستان
نقره داغ سهامداران در آخرین روز تابستان

با عرضه های سنگین در آخرین روز تابستان بازار سهام وارد کانال 1/5 میلیون واحدی شد

نقره داغ سهامداران در آخرین روز تابستان

کسب و کار نیوز - شاخص کل بورس روز گذشته با ثبت جمعا ۵۲ هزار واحد افت در معاملات، به کانال ۱.۵ میلیون واحد سقوط کرد و روی ۱ میلیون و ۵۹۹ هزار واحد ایستاد. به گفته فعالان بازار این افت شاخص سهام نشان دهنده بیشترین تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی در بازار بوده و به معنای تشدید خروج پول حقیقی است. این در حالی است که با ثبت ۵۲ هزار واحد افت در معاملات ارزش معاملات در آستانه ۸ هزار میلیارد تومان ایستاده و کاهش بیش از یک درصدی ۴۶۲ سهم را شاهد هستیم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، کارشناسان بازار سرمایه صف های فروش موجود در بورس را حاصل ترس از آینده بازار برای افراد تازه وارد می دانند و بازگشت اطمینان از حمایت دولت را بهترین راهکار برای ایجاد ثبات در این بازار معرف می کند. به اعتقاد فعالان بازار نوسانات قیمت ارز و اظهارات ضد و نقیض در مورد ادامه حمایت‌ها از بورس، شاخص را با بحران مواجه کرده است. از سوی دیگر سهامدارانی که به امید سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت نقدینگی‌شان را وارد بازار سهام کرده‌اند به دنبال نوسانات اخیر شاخص، با هجوم به سمت درهای خروج، بازار را ملتهب کرده‌اند این در حالی است که به گفته معامله‌گران، بازار ممکن است با اصلاحات قیمتی بیشتری هم روبه‌رو شود.

کارشناسان بازار بورس همچنین معتقدند که دولت متهم ردیف اول این نابه سامانی‌های اخیر بورس است. اگر دولت برنامه ریزی درست و مناسبی داشت امروز بازار به این روز نمی‌افتاد، باید دقت کرد که اعتماد رکن اول هر بازاری است و زمانیکه اعتماد سهام داران و فعالان به بازار سهام خدشه دار شود، آن زمان است که باید نگران شد، متاسفانه امروز نیز این اتفاق رخ داده و باید دید که دولت چه زمانی می‌خواهد به حمایت اصولی از بازار سرمایه بپردازد.

تداوم فاز اصلاحی بازار سرمایه

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه

انتظارات زیادی از شاخص دو میلیونی بازار بورس ایجاد شد که همان موقع هم هشدارها در زمینه ریزش ها و روند اصلاحی سهام داده شد. زمانی که تمام مردم به سمت بازار سرمایه به دلیل رشد ارزش سهام حرکت کردند تاکید بسیاری داشتیم که این افزایش ارزش ها در آینده روند اصلاحی به خود خواهد گرفت و بهتر است مردم سرمایه های اصلی زندگی خود را برای ورود به بورس هزینه نکنند. اینکه مبتدی‌ها با وام یا قرض در بورس سرمایه‌گذاری کردند بسیار خطرناک است. سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به کسانی پیشنهاد می ‌شود که پول مازاد دارند و برای حفظ ارزش سرمایه خود بورس را انتخاب می‌کنند و ریسک آن را هم می‌پذیرند.

به عبارتی بورس طی این چند وقت اخیر با رشد خارق العاده‌ای روبرو بود، همین مسئله باعث شد که بسیاری از مردم نیز به بورس جذب شوند و بازار سهام روز‌های بسیار پر رونقی را پشت سر بگذارد، با توجه به این موضوع جریان نقدینگی به بورس سرازیر شد و این موضوع رشد بازار را بیش از پیش کرد.

بازار سرمایه آمادگی لازم را برای جذب این میزان نقدینگی و استقبال مردم را نداشت، زیرا بازاری کم عمق و کوچک و ناشناخته‌ای در اقتصاد ایران است که یک دفعه با استقبال بی‌نظیر مردم برجسته شد و دولت هم روی آن مانور داد ولی از این فرصت برای ایجاد رونق و تامین نقدینگی تولید استفاده نشد. دولت به واسطه کسری بودجه نیاز به تامین مالی داشت و نگاهش به بازار سرمایه برای تامین مالی بود و با حمایت خود نقدینگی را به سمت بورس هدایت کرد اما نتوانست به اهداف خود در جهت تامین کسری بودجه، کنترل بازارهای خودرو و مسکن و…، فروش اوراق مشارکت برسد.

البته معلوم بود این مقطع مقاومت نقطه‌ای اساسی است و قیمت سهم‌ها را نه داده‌های اقتصادی تایید می‌کرد و نه عوامل بنیادینی که در رشد شاخص موثر بودند، از این رو عقب‌نشینی شاخص از این مرز روانی آغاز شد و در روزهای آتی نیز این وضعیت ادامه می‌یابد.

این روند از مدت‌ها قابل پیش بینی بود، اما در این بین اتفاقاتی افتاد که روند اصلاحی را با شدت بیشتری مواجه کرد. در این بین آزادسازی ۳۰ درصد دوم سهام عدالت که باعث افزایش فشار فروش شد و همچنین حواشی و عملکرد ضعیفی که بر سر عرضه صندوق ETF پالایشی یا همان دارا دوم رخ داد، باعث شده که سهام داران دچار این حس شوند که دیگر دولت نمی‌خواهد به مانند گذشته از بازار حمایت کند. در این رابطه افزایش نرخ سود بانکی به صورت خزنده طی چند وقت اخیر و همچنین عرضه اوراق سلف نفتی هرچند که لغو شد، موجبات آن را فراهم آورد که بازار سهام یک اصلاح شدیدی را تجربه کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.