صفحه اصلی / اسلایدر / شاخص بورس در فاز اصلاحی
شاخص بورس در فاز اصلاحی

رفت و برگشت های شاخص بازار سهام ادامه دارد

شاخص بورس در فاز اصلاحی

کسب و کار نیوز - موضوعی که در روزهای اخیر ذهن سهامداران، کارشناسان حاضر در بورس را به خود مشغول کرده و باعث نگرانی فعالان بازار شده است، موقتی بودن روند صعودی بازار و احتمال منفی شدن دوباره شاخص بورس است. بورس و ریزش‌هایش در هفته‌های اخیر تبدیل به یک مسئله در اقتصاد ایران شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، با وجود افزایش شاخص‌ها در ماه‌های گذشته و اوایل سال جاری که سودهای چند صددرصدی به سهامداران داده شد، به نظر می‌رسد کسی انتظار ریزش بازار در این حد را نداشت. بسیاری از فعالان بازار سرمایه این رشد را ماندگار نمی دانند و برای شش ماهه دوم سال جاری امیدی به رشد بالای شاخص ندارند. وضعیت شاخص و ارزش سهام در بازار سرمایه در چند هفته گذشته تعریف چندانی نداشته و موجب اعتراض بسیاری از سهامداران شد تا آنجاییکه که دولت برای راضی نگاه داشتن سهامداران خبر برداشت از صندوق توسعه ملی را منتشر کرد.

این در حالی است که جلسه‌های مکرر و پشت سرهم سازمان بورس که تا چند وقت گذشته برای بهبود روند معاملات و بازگشت دوباره رونق به بورس برگزار می‌شد همیشه ناکام می‌ماند اما بالاخره با تصمیمات اتخاذ شده در آخرین جلسه شورای عالی بورس، امید دوباره به این بازار بازگردانده شد و شاهد سبزپوشی دوباره شاخص بورس در بازار بودیم، شاخص کل که بعد از گذشت بیش از یک ماه افت به مرور از دو میلیون واحد  وارد کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی شده بود، در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته توانست دوباره به کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد ورود کند.

امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه می گوید: بازگشت معاملات هفته گذشته بورس به روند صعودی از طریق فشار پول حقوقی‌ها و حمایت دستوری از سوی بورس انجام نشد بلکه انتشار اخباری مبنی بر حمایت و بازارگردانی لیدرها باعث افزایش تمایل حقیقی‌های بازار به خرید شد و توانستند از قیمت‌های مطلوب سهام در آن بازه زمانی استفاده کنند، در حقیقت سمت تقاضا را پر کردند و تعادل را به بازار بازگردانند. باید به این موضوع دقت کرد که اگر واقعیات و تحلیل‌های بازار همخوانی با  قیمت‌ها نداشته باشد تزریق پول از سمت حقوقی‌ها و حقیقی‌ها بی فایده خواهد بود.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که حقوقی‌ها نمی‌توانند به صورت مداوم از بازار حمایت کنند، آنها باید به سهامداران و هیات مدیره پاسخگو باشند به همین دلیل نباید انتظار داشت که حقوقی‌ها در هر نقطه‌ای از بازار اقدام به خرید کنند و به بهانه حمایت از بازار، پرتفوی خود را به سمت اعداد بالا و قیمت بالاتر سوق دهند زیرا در میان‌مدت و بلندمدت سهامداران هم طالب سود بیشتر خواهند شد.

تشدید روند اصلاحی بورس

فرزین آقا بزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه

بازدهی ۲۹۰ درصدی بازار سرمایه در چهار ماه اول سال موجب شد تا انتظارات از بازار بورس بالا برود و به همین علت در مدت اخیر که بورس در حال طی کردن روند اصلاحات و ورود به حالت تعادل را دارد نارضایتی ایجاد شده است.

در حال حاضر پس از بازدهی ۲۹۰ درصدی بازار سرمایه در کوران اصلاحات قرار دارد و شاخص نیز در حال طی کردن روند طبیعی خود است. طبیعی است که در بازار سرمایه مانند دیگر بازارهای بورس دنیا رکود و ریزش و حرکت غیرطبیعی نیست و باید در چنین فضایی قرار بگیریم تا به نقطه ایده آل برسیم. به هر ترتیب اما به دلیل رشد ۲۹۰ درصدی چهار ماه اول سال به هر حال این انتظار ایجاد شده است که باید بورس همواره در حال رشد و افزایش سرمایه ها باشد. اما باید تاکید کنیم که که در ۶ ماه دوم سال ۹۹ شاهد رشد بازار سرمایه به مانند شش ماهه نخست سال نخواهیم بود. بیش از ۵۰ درصد از افرادی که اخیرا وارد بازار سرمایه شده اند غیر حرفه‌ای هستند و متضرر شدند. متضرر شدن افراد غیر حرفه‌ای درس عبرت بزرگی برای همه فعالان بازار سرمایه بود. سرمایه گذاری در بازار سرمایه نیازمند تحلیل و تجربه دارد.

افزایش فعلی شاخص‌ بازار تناسب خاصی با متغیر‌های اثر گذار اقتصاد ندارد و این درست است که دولت و مسئولان اقتصادی به فکر حمایت از مردم هستند، اما تناسبی میان ارزش ذاتی سهام شرکت ها و ارزش سهام روی تابلوی بورس وجود ندارد اما باز هم بازار بورس اولین بازار برای حرکت نقدینگی است. به دلیل اینکه هیچ گونه فضایی برای انتقال این حجم از نقدینگی وجود ندارد، سیاست حاکم مجبور به حمایت و هدایت این میزان نقدینگی به بازار سرمایه است. حمایت دولت هم از بازار سرمایه به این دلیل است که هیچ گونه فضایی برای انتقال این نقدینگی وجود ندارد و سیاست حاکم، مجبور به حمایت و هدایت این میزان نقدینگی به بازار سرمایه است حتی اگر بیش از ارزش ذاتی بازار باشد، دولت مجبور به حمایت از بازار سرمایه است.

در حال حاضر در معدود مواردی به سر می‌بریم که باید از روند اصلاحی بازار تمکین به عمل بیاوریم، به این دلیل که حداقل در قالب عدد و رقم می‌توان به وضوح گفت این سطح حمایت از بورس توجیه ندارد. بنابراین انتظار می‌رود دولت از تمام ظرفیت‌ها برای رهاسازی بورس و رسیدن به جایگاه واقعی بورس حمایت کند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.