صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / اختصاص قطره چکانی ارز به واردات موبایل
اختصاص قطره چکانی ارز به واردات موبایل

قیمت تلفن همراه یک روزه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش می یابد

اختصاص قطره چکانی ارز به واردات موبایل

کسب و کار نیوز- افزایش نرخ ارز بازار موبایل را نیز تحت تاثیر قرار داده و روزانه شاهد رشد قیمت ها در بازار این کالا هستیم. افزایش قیمت ها در بازار تلفن همراه در یک روز از 200 تا 400 هزار تومان گزارش شده در حالی که مسئولان معتقدند موبایل های موجود در بازار خرید قبل بوده و با ارز ارزانتری به کشور وارد شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بالا و پایین شدن ارز از مواردی است که باعث می‌شود فروشندگان و واردکنندگان قیمت گوشی را بالا ببرند. مسئله مهم این است که افزایش قیمت دلار، قیمت گوشی را بالا می‌برد اما زمانی که با کاهش قیمت ارز مواجه می‌شویم، قیمت تلفن همراه تغییر نمی‌کند. با توجه به رشد قیمت دلار در هفته‌های اخیر، بهای انواع تلفن همراه تحت تاثیر قرار گرفته و روند صعودی داشته است.

از طرفی دیگر انتشار خبر ممنوعیت واردات گوشی های دارای قیمت بیشتر از ۳۰۰ یورو نیز باعث شد بازار موبایل به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد و در مدتی که از این موضوع می‌گذرد، به وضوح می‌توانیم میزان این تاثیر را مشاهده کنیم. البته افزایش قیمت گوشی های موبایل از چند ماه پیش و با افزایش نرخ ارز شروع شده بود. به طبع با ممنوعیت واردات گوشی های بالای ۳۰۰ دلار، باز هم شاهد کاهش عرضه موبایل به بازار و به دنبال آن افزایش قیمت گوشی خواهیم بود. این در حالی است که طبق آمارهای منتشر شده، در سه ماه گذشته به اندازه ۳ برابر مدت مشابه سال پیش، گوشی وارد کشور شده بود و امید می‌رفت وضعیت بازار موبایل بهبود پیدا کند.

بهانه‌ای برای افزایش نرخ موبایل وجود ندارد

عباس تابش معاون وزیر صمت، با بیان اینکه با گرانفروشان در بازار گوشی تلفن همراه برخورد خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه هیچ تغییری در واردات این کالا انجام نشده، بهانه‌ای برای افزایش نرخ وجود ندارد.

واردکننده کالا را گران و به نرخ روز ارز تحویل می‌دهد

اما ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه صوت، تصویر و موبایل معتقد است که برخی شرکت‌های واردکننده تلفن‌همراه فقط طی یک روز کالاهای خود را ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان گران کردند. این در حالی است که این شرکت‌ها ارز را با نرخ پایین‌تری تهیه کرده، اما به قیمت روز محاسبه و به بازار عرضه می‌کنند. افزایش قیمت کالاهای حوزه دیجیتال مستقیم به قیمت ارز وابسته است، اما به شرکت‌های واردکننده تلفن‌همراه و انجمن واردکنندگان توصیه می‌کنم و تذکر می‌دهم کالای وارداتی خود را بر مبنای ارزی که آن کالا را تهیه کرده‌اند به بازار عرضه کنند. برخی افراد گمان می‌کنند عرضه‌کننده نهایی محصول گرانفروشی می‌کند، اما حقیقت این است شرکت‌های واردکننده کالا را گران و به نرخ روز ارز تحویل آنها می‌دهد.

به گفته درستی، تقاضا برای خرید تلفن‌همراه افزایش زیادی داشته است. با توجه به آموزش از راه دور مدارس و دانشگاه‌ها، اکنون تقاضا در بالاترین سطح خود قرار دارد و با این‌که نسبت به سال گذشته افزایش قیمت زیادی در این بخش اتفاق افتاده، اما باز هم خانواده‌ها مجبور به خرید این کالا بوده و هنوز بازار در این زمینه کشش قیمتی دارد. بر اساس تقاضای موجود در کشور باید ماهانه یک تا یک میلیون ۲۰۰ هزار گوشی وارد کشور شود در حالی که طی بهار ۹۹ درمجموع یک میلیون و ۴۰۰ هزار عدد گوشی تلفن همراه معادل ماهانه حدود ۴۶۰ هزار عدد موبایل وارد کشور و همین امر موجب کاهش میزان کالا در بازار شده است.

ناتوانی بانک مرکزی در تامین ارز واردات موبایل

محمد مهدی غفوریان، رئیس اتحادیه استان البرز

بازار تلفن همراه تاثیرپذیری زیادی از بازار ارز دارد و با نوسانات بازار ارز همسو است. بنابراین با توجه به این اتفاقات بازار تلفن همراه در وضعیت مبهمی به سر می برد. تقاضا برای خرید موبایل نیز به دلیل شروع سال تحصیلی و آموزش مجازی افزایش یافته که بازار را درگیر مشکلاتی کرده است. گران شدن نرخ ارز مهم ترین چالش بازار موبایل است و نوسانات زیاد نرخ ها موجب شده خریداران سردرگم باشند و در خرید این کالا دچار تردید شوند. در این بین نه نه فروشنده ها مقصرند و نه وارد کنندگان.

از طرفی دیگر در داخل کشور تولید تلفن همراه نداریم و تمام نیاز ما از واردات تامین می شود. طی ماه های گذشته واردات گوشی نداشتیم و همین مسئله منجر به افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت گوشی تلفن همراه شده است. همچنین هنوز مشکلات تخصیص ارز نیمایی به واردکنندگان گوشی تلفن همراه حل نشده و علیرغم ثبت سفارش، بانک مرکزی ارز مورد نیاز را تامین نکرده است.

۱۰۰ درصد کل کالاهای مصرفی در بازار موبایل وارداتی است و رابطه مستقیمی با ارز دارد. با توجه به شرایط فعلی کشور ارزی برای واردات از سوی بانک مرکزی به حوزه تلفن همراه اختصاص پیدا نمی کند . اگر هم درصد ناچیزی اختصاص پیدا کند به صورت قطره چکانی است. بنابراین اگر این روند در ماههای آینده نیز ادامه داشته باشد و واردات و ثبت سفارشی صورت نگیرد در بازار موبایل با کمبود شدید کالا مواجه هستیم.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.