صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / روش محاسبه اضافه کاری کارمندان اداری
روش محاسبه اضافه کاری کارمندان اداری

روش محاسبه اضافه کاری کارمندان اداری

گاهی اوقات حجم کاری بالا باعث می‌شود تا کارمندان اداری بعد از پایان ساعات کاری خود نیز در اداره بمانند و به کارهای خود رسیدگی کنند. در این موارد معمولاً مبلغی به‌عنوان اضافه کاری به حقوق کارمندان اضافه می‌شود. یکی از سؤالات اساسی کارمندان و کارفرمایان نحوه محاسبه مبلغ اضافه کاری است.

ما در این مقاله سعی می‌کنیم روش محاسبه اضافه کاری کارمندان اداری را بررسی کنیم و با تعریف اضافه کاری، ساعت کار قانونی کارمندان، فرمول اضافه کاری و نحوه محاسبه آن آشنا خواهیم شد. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

اضافه کاری چیست؟ قانون در مورد اضافه کاری چه می‌گوید؟

قبل از بررسی روش محاسبه اضافه کاری کارمندان اداری، ابتدا باید با تعریف اضافه کاری آشنا شویم. اضافه کاری به زبان ساده یعنی محول کردن کار اضافی به کارمند در خارج از ساعات کاری که از قبل تعیین‌شده است. دو ماده‌قانون ۵۱ و ۵۹ قانون کار به تعریف اضافه کاری و شرایط آن می‌پردازد. طبق قانون کار، مدت‌زمانی که کارمند در اختیار کارفرما قرار دارد، به‌عنوان ساعات کاری موردمحاسبه قرار می‌گیرد

مدت‌زمانی که کارمند بیش از ساعات کار قانونی، در اختیار کارفرما قرار داشته باشد، جزو ساعات کار اضافی محاسبه خواهد شد. در این صورت کارفرما باید مبلغی به‌عنوان اضافه کاری به حقوق کارمند اضافه کند. اگر به دنبال یک سیستم حقوق و دستمزد پیشرفته هستید که امکان محاسبه اضافه کاری کارمندان را برای شما فراهم کند، می‌توانید از طریق مراجعه به صفحه قیمت نرم افزار حسابداری، بهترین گزینه را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید.

ساعات کار قانونی و ساعات اضافه کاری چگونه محاسبه می‌شود؟

هر سازمان، اداره یا شرکتی برای کارمندان خود ساعات کاری مشخصی تعیین می‌کند. معمولاً ساعات کاری اداری، با ساعت کاری که از سوی دولت اعلام می‌شود تنظیم می‌گردد. بااین‌حال در مواردی ممکن است مدیران یک اداره برحسب نیاز ساعت کاری را کمتر یا بیشتر کنند. در حال حاضر طبق اعلام دولت، ساعات کاری کارمندان در سال ۹۹، ۴۴ ساعت در هفته است. این عدد معیار اصلی تعیین ساعات کاری توسط اداره‌ها است.

برای مثال اگر کارمندی در هفته ۵۰ ساعت در اداره حضورداشته باشد و ساعات کار قانونی را همان ۴۴ ساعت در هفته در نظر بگیریم، باید برای این کارمند ۶ ساعت اضافه کاری در هفته محاسبه شود. بااین‌حال، شرایط اضافه کاری ممکن است در ادارات مختلف، تفاوت داشته باشد. یکی از امکانات بهترین نرم افزار حسابداری این است که می‌توانید با تعیین شرایط خاص و دلخواه برای اضافه کاری، به‌راحتی اضافه کاری کارمندان خود را محاسبه کنید.

شرایط محاسبه اضافه کاری کارمندان اداری؛ چه زمانی اضافه کاری محاسبه می‌شود؟

در همین ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که از شرایط اولیه اضافه کاری، موافقت کارمند است. طبق قانون کارفرما نمی‌تواند بدون توافق و موافقت کارمند از او بخواهد تا زمان خود را بعد از ساعت کار قانونی در اختیار کارفرما قرار دهد. شرط دیگر اضافه کاری، تعیین حقوق اضافه برای کارمند است که باید توسط کارفرما پرداخت شود.

برای محاسبه اضافه کاری، ابتدا باید ساعت کار قانونی کارمند تکمیل ‌شده باشد. به‌این‌ترتیب تا زمانی که ساعت کار کارمند از ۴۴ ساعت در هفته بیشتر نشده باشد، امکان محاسبه اضافه‌کار وجود نخواهد داشت. همچنین در هنگام محاسبه اضافه کاری کارمندان اداری باید به این نکته توجه کرد که حداکثر ساعات اضافه کاری برابر با ساعت کاری قانونی است. به‌این‌ترتیب اگر ساعات اضافه کاری از ۴۴ ساعت در هفته بیشتر باشد، مقدار اضافه آن محاسبه نخواهد شد.

فرمول و روش محاسبه اضافه کاری کارمندان اداری سال ۹۹

طبق قانون باید به ازای هر ساعت اضافه کاری، ۴۰ درصد دستمزد یک ساعت کاری به حقوق اضافه می‌شود. برای محاسبه دستمزد هر ساعت باید حقوق ماهانه را به تعداد ساعت‌های کاری تقسیم کنید. فرض کنید حقوق ساعتی یک کارمند ۱۰۰ هزار تومان باشد. در این صورت، به ازای هر ساعت اضافه کاری باید ۴۰ هزار تومان دریافت کند.

حالا کافی است که تعداد ساعات اضافه کاری را در حقوق ساعتی اضافه کاری (در اینجا ۴۰ هزار تومان) ضرب کنید. مبلغ به‌دست‌آمده باید به حقوق کارمند اضافه شود. همه این محاسبات از طریق سیستم حقوق و دستمزد پیشرفته سپیدار همکاران سیستم به‌راحتی انجام می‌شود. علاوه بر این می‌توانید موارد دیگری مانند بیمه حقوق را هم در این سیستم محاسبه کنید.

محاسبه اضافه کاری کارمندان اداری با سیستم حقوق و دستمزد بسیار راحت است

در این مقاله با نحوه محاسبه اضافه کاری کارمندان اداری آشنا شدیم. محاسبه اضافه کاری یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در هنگام محاسبه حقوق کارمندان موردتوجه قرار بگیرد. استفاده از یک سیستم حقوق و دستمزد پیشرفته می‌تواند این کار را برای شما بسیار ساده‌تر کند.

اگر برای شرکت، سازمان یا اداره خود به یک سیستم محاسبه حقوق و دستمزد حرفه‌ای نیاز دارید، همین حالا به سایت سپیدار سیستم سر بزنید و یکی از بین نرم‌افزارهای حسابداری کاربردی، بهترین گزینه را برای محاسبه حقوق کارمندان خود انتخاب کنید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.