صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / پارک ها مراکز رشد و شتاب‌ دهنده‌ها / تنوع سبد حمایتی حفاظت از مالکیت فکری صندوق نوآوری
تنوع سبد حمایتی حفاظت از مالکیت فکری صندوق نوآوری

اضافه شدن ثبت حق به‌نژادی به حمایت های صندوق نوآوری

تنوع سبد حمایتی حفاظت از مالکیت فکری صندوق نوآوری

کسب و کار نیوز - ثبت حق به نژادی به سبد خدمات بلاعوض حمایتی حفاظت از مالکیت فکری صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، خدمات بلاعوض حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی در زمینه حفاظت از مالکیت فکری (ممیزی دارایی های فکری، ثبت اختراعات داخل و خارج از کشور، علامت تجاری، طرح صنعتی، تحلیل پتنت) از سال ۹۸ آغاز شده و به صورت مداوم حمایت‌های جدید به این سبد اضافه می‌شود، بطوری که در سال جاری ثبت حق به نژادی نیز به سبد خدمات بلاعوض حمایتی حفاظت از مالکیت فکری صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه شده است.
شرکت دانش بنیان «پیشگامان آذر زرکشت ایرانیان» مستقر در پارک علم و فناوری اردبیل، اولین شرکتی است که از خدمت بلاعوض ثبت حق به نژادی استفاده کرده است؛ این شرکت دانش بنیان از این خدمت برای ثبت حق به نژادی سه رقم جدید خود با نام های «گندم نان آذران»، «گندم نان سالار» و «گندم نان پیام» در موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور استفاده کرده است.
بر اساس این گزارش، صندوق نوآوری و شکوفایی ۸۵ درصد از هزینه های ثبت و معرفی رقم جدید را تا سقف ۲۰ میلیون تومان در سال، به شرکت های دانش بنیان به صورت بلاعوض پرداخت می کند. به‌نژادگر با ثبت حق به نژادی می‌تواند به مدت ۱۸ سال بهره‌برداری انحصاری تولید، فروش و جلوگیری از واردات این رقم را در اختیار داشته باشد.

اولین دریافت کننده خدمت ثبت حق به نژادی
سیروس محفوظی، مدیرعامل شرکت پیشگامان آذر زرکشت ایرانیان اولین شرکت دانش بنیان دریافت کننده حمایت بلاعوض ثبت حق به نژادی صندوق نوآوری و شکوفایی در این زمینه گفت: با حمایت صندوق نوآوری به میزان ۲۰ میلیون تومان توانستیم سه رقم بذر گندم را ثبت کنیم که به مدت ۱۸ سال حق انحصاری آن در اختیار ما خواهد بود. این ارقام در غرب کشور و اقلیم سرد تست و ارزیابی شده است و به بیماری زنگ زرد و بیماری‌های دیگر، خوابیدگی مقاوم بوده و پر پتانسیل و کوچ‌پذیر است. تحقیقات آن ۱۰ سال به طول انجامیده و رقمی خالص و مطلوب برای کشت تهیه شده است.
محفوظی ادامه داد: تولید هسته اولیه بذر در اختیار ما است و سالانه بین ۵ تا ۲۰ تن هسته اولیه بذر را تولید می‌کنیم اما مالکیت فروش این ارقام به متقاضیان عرضه می‌شود و از فروش این محصول سالانه بین ۲ تا ۳ درصد حق مالکیت به‌نژادی دریافت می‌کنیم. تقریبا تا ۴ سال هسته اولیه بذر قابلیت کشت دارد و بعد از این مدت کیفیت و خلوص خود را از دست می‌دهد و شرکت دوباره به هسته اولیه بذر نیاز پیدا می‌کند.

هزینه بالای ثبت حق به نژادی
این گزارش می افزاید، به‌نژادی یک فرایند بسیار طولانی است و مواد گیاهی در نسل‌های مختلف در شرایط مختلف مزرعه، آزمایشگاه و گلخانه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و فنون مختلف برای تشخیص ژنوتیپ‌های برتر در آزمایشگاه و مزرعه به‌کار گرفته می‌شود، بنابراین نه‌تنها دانش و فنون پیشرفته بلکه هزینه‌ زیادی نیز برای تهیه یک رقم اصلاح شده در سال‌های متمادی صرف می‌شود. در نتیجه حمایت مادی و معنوی از ارقام اصلاح شده، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.
لازم به ذکر است اصلاح نباتات یا به‌نژادی گیاهان به‌معنای بهبود صفات‌گیاهی با به‌کاربردن تحلیل‌های ژنتیکی است که بتوانند اهداف انسان را بهتر تأمین ‌کنند و موسسه تحقیقات ثبت و کنترل و گواهی بذر و نهال بر اساس قانون بذر و آئین‌نامه ثبت ارقام گیاهی، شناسایی و ثبت ارقام گیاهی را برعهده دارد. امتیاز حقوق به‌نژادگر به رقمی تعلق می‌گیرد که جدید، متمایز، یکنواخت و پایدار باشد. آزمونی که برای بررسی تمایز، یکنواختی و پایداری ارقام انجام می‌گیرد، آزمون ثبت (DUS) نام دارد. پس از آزمون DUS رقم جدید، نام‌گذاری و به فهرست ملی ارقام گیاهی کشور اضافه می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.