صفحه اصلی / اصناف / کارفرما موظف به پرداخت حق‌مسکن ۳۰۰هزار تومانی است
کارفرما موظف به پرداخت حق‌مسکن ۳۰۰هزار تومانی است

معوقه واریزشود

کارفرما موظف به پرداخت حق‌مسکن ۳۰۰هزار تومانی است

کسب و کار نیوز - حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی باید از این ماه در دستمزد شاغلان مشمول قانون کار اعمال و علاوه‌ بر آن، ۴۰۰ هزار تومان معوقه تیر و مرداد نیز پرداخت شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، پس از گذشت ۶ ماه از سال بالاخره افزایش حق مسکن کارگران از ۱۰۰ هزار به ۳۰۰ هزار تومان به تصویب دولت رسید.مطابق با مصوبه دولت، حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی از تیر ماه قابل اعمال بوده و در همین راستا، کارفرماها باید معوقه ۴۰۰ هزار تومانی را بابت مابه‌التفاوت حق مسکن دو ماه یعنی تیر و مرداد پرداخت کنند. از سویی دیگر نیز، مولفه حق مسکن در فیش حقوقی شهریور ماه باید ۳۰۰ هزار تومان اعمال شود. با اعمال افزایش حق مسکن به ۳۰۰ هزار تومان، سرجمع افزایش دستمزد شاغلان قانون کار در سال جاری به ۱۰ درصد رسیده است.

کارفرمایان موظف به اعمال مصوبه جدید حق مسکن در دستمزد هستند

در این بین، با توجه به اینکه برخی از کارفرمایان از پرداخت مولفه‌های مزدی همچون حق مسکن، بن و … سر باز می‌زنند و نقض قانون می‌کنند، این نگرانی وجود دارد که افزایش حق مسکن به ۳۰۰ هزار تومان نیز به سرنوشت بن و… دچار شود که در این رابطه یک کارشناس روابط کار می‌گوید: حق مسکن و بن از مزایای ضمن کار بوده و کارفرما موظف به پرداخت آنها همراه با حقوق پایه است.

به گفته وی، در صورت عدم پرداخت هر یک از این مولفه‌های مزدی از جانب کارفرمایان، کارگران می‌توانند در مراجع حل اختلاف اقدام به طرح دعوی کنند. با مصوبه دولت برای افزایش حق مسکن به ۳۰۰ هزار تومان، جمع حقوق و مزایای یک مشمول قانون کار حداقلی بگیر طی ۷ ماه پیش‌رو به شرح جدول زیر است.

طبق جدول بالا، جمع حقوق و دستمزد یک کارگر بدون سابقه کار این ماه باید ۲ میلیون و ۶۱۰ هزار و ۴۲۷ تومان، کارگر با یک سال سابقه کار ۲ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۴۲۷ تومان و کارگر با یک فرزند ۲ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۴۶۹ تومان است. البته این اعداد بدون احتساب اضافه کار و کسوراتی همچون حق بیمه و مالیات است.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.