صفحه اصلی / اسلایدر / استقبال کم رنگ از وام کرونا
استقبال کم رنگ  از  وام کرونا

کسب و کارها تمایلی برای دریافت تسهیلات به دلیل تردید در کسب درآمد نشان ندادند

استقبال کم رنگ از وام کرونا

کسب و کار نیوز - درحالی سه ماه از آغاز پرداخت وام حمایتی کرونا ویژه مشاغل و کسب و کارها می گذرد که آمارها نشان می دهد استقبال چندانی از دریافت این وام نشده است. فعالان اقتصادی به دلیل ادامه دار بودن بحران کرونا و ناتوانی در درآمدزایی قدرت بازپرداخت این وام ها را ندارند و به همین دلیل تمایلی برای دریافت تسهیلات و پرداخت اقساط آن توسط فعالان اقتصادی دیده نمی شود. این در حالی است که وثایق مطابق مصوبات ستاد ملی کرونا است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزارنفر نیروی کار بیمه نشده از سوی دستگاه ها برای دریافت تسهیلات شناسایی شدند. اما استقبال خوبی در این زمینه صورت نگرفت. حدود ۱۳۰ هزار نفر برای دریافت وام مراجعه کرده اند و در حال انجام فرآیند ثبت نام هستند. ۱۴ رسته ای که آسیب دیدند, حدود ۸۸۰ زیرمجموعه و زیررسته دارند. حدود ۲۰۰ رسته وجود دارد که هیچ ثبت نامی در آنها صورت نگرفته است. هیچ محدودیتی برای کسانی که پیامک دریافت نکرده اند وجود ندارد. اگر آسیب دیدگاه شغلی جز۱۴ رسته باشند در صورتی که پیامک از سمت وزارت کار دریافت نکرده اند اما متقاضی دریافت وام هستند می توانند اقدام کنند. پیامک شرط برای دریافت تسهیلات نیست بلکه جنبه اطلاع رسانی دارد.

علاءالدین ازوجی، مدیرکل دفتر سیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار در همین رابطه گفت: فعالان اقتصادی استقبال زیادی از وام کرونا نکردند. یکی از دلایل عدم استقبال کسب و کارها از وام تسهیلات کرونا، نبود ضمانت کافی برای کسب درآمد و پرداخت اقساط است. به گفته وی، کسب وکارها بررسی می کنند که اگر این تسهیلات را دریافت کنند، آیا تقاضایی برای کل اقتصاد وی وجود دارد؟ یکی از کسب و کارهایی که استقبال نکردند هتل ها بودند. در شرایطی که تقاضا برای هتل وجود ندارد، فرد ریسک دریافت وام را نمی پذیرد. چرا که به پرداخت اقساط فکر می کند.

به دنبال شیوع ویروس کرونا فعالیت بسیاری از صنوف و کسب و کارها به ویژه مشاغل خدماتی مختل و دچار مشکل شد بر این اساس دولت با هدف حفظ اشتغال موجود در بنگاه‌ها و حمایت از کارگران مصوب کرد مبلغ ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ترجیحی ۱۲ درصد در اختیار بنگاههای خدماتی و تولیدی آسیب دیده از کرونا قرار گیرد. در ابتدا تصویب شد که این تسهیلات به شرط حفظ کارگران به بنگاههای متقاضی و در صورت حفظ ۹۰ درصد اشتغال پرداخت شود ولی مدتی بعد این شرط برداشته شد تا بنگاههایی که حتی یک یا چند نیروی کار را در شرایط کرونا حفظ کرده‌اند بتوانند به ازای هر نیروی کار شاغل از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

بر این اساس سه نوع پرداخت تسهیلات با مبالغ ۱۶، ۱۲ و ۶ میلیون تومان پیش‌بینی شد؛ وام ۱۶ میلیون تومانی در اختیار متقاضیان و کارفرمایان بنگاههایی قرار گرفت که به دستور دولت و به اجبار تعطیل شده‌اند، وام ۱۲ میلیون تومانی به کسب و کارهایی تعلق گرفت که در بحران کرونا فعال بوده و تعطیل نشده‌اند و برای رانندگان مسافربر درون‌شهری و برون‌شهری که بیمه خویش‌فرمایی هستند نیز امکان ثبت نام در سامانه کارا فراهم شد تا بتوانند وام شش میلیون تومانی بگیرند.

پول پاشی کم تاثرترین راهکار حمایتی 

محمدهادی سبحانیان، کارشناس اقتصادی

درست است که می توان با حمایت های مالی از کسب و کارها تا حدودی بار سنگین مشکلات پیش روی آنها را در این برهه زمانی کاهش داد اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که پول پاشی در مشاغل و بنگاه های اقتصادی تاثیر کمی در رونق و بازگشت آنها به چرخه اقتصادی دارد. ضمن اینکه بسیاری از کسب و کارهایی که شامل دریافت این تسهیلات بوده اند از میان کسب و کارهایی هستند که پوشش بیمه ای دارند در حالی که کرونا بیشترین آسیب را به مشاغلی وارد کرده است که پوشش بیمه ای نداشته اند و به همین دلیل قابل شناسایی توسط دولت نبوده اند. این کسب و کارهای خرد کمترین سهم را از ۷۵ هزار میلیاردی دارند که دولت به کسب و کارها به منظور بسته های حمایتی کرونا  داده است. این در حالی است که دولت نزدیک به یک دهه است که در حال پرداخت یارانه به اقشار ضعیف بوده و می توانست با غربالگری درست و برنامه ریزی قشر آسیب پذیر را از میان دیگر اقشار شناسایی می کرد و وام حمایتی را خانوار را در مبالغ بالاتر اما به نیازمندان واقعی اختصاص می داد . رویه و سازوکار اختصاص وام مشاغل نیز به همین مشکل گرفتار شده است. همچنین اگر قرار است این کمک‌ها برای سرمایه در گردش بنگاه‌ها، کمک به حق بیمه سهم کارفرما و یا کمک به پرداخت هزینه انرژی بنگاه‌ها باشد، لذا نباید به سمت استقراض از صندوق توسعه ملی حرکت کرد، زیرا منابع این صندوق ارزی است و در جهت مصارف ارزی باید استفاده شود.

به هر ترتیب وقتی تکلیف این بیماری هنوز مشخص نیست و تاریخ خاصی نیز برای اتمام قطعی این شرایط وجود ندارد پس تکلیف بسیاری از مشاغل هم مشخص نیست و مشخص نیست که چه زمانی می توانند به شرایط سابق برگردند. با توجه به اینکه اکثر واحدها و مشاغل فعال در بخش خدمات هستند، قطعا این مشاغل ضررهای فراوانی از این شرایط متحمل شده اند و منتظر هستند که ببینند تکلیف آن‌ها با این بیماری چه خواهد شد.

متاسفانه وام مذکور ویژگی یک وام حمایتی مناسب را ندارد و همین مهم موجب عدم استقبال از این وام شده است و این سیاست‌ حمایتی را تا کنون با شکست مواجه کرده است، تسهیل شرایط دریافت وام و اطلاع‌رسانی دقیق‌تر، از جمله راه‌هایی هستند که می‌توانند موجب تمایل مردم به دریافت وام و در نتیجه جلوگیری از آسیب‌های جدی‌تر به به بنگاه‌های اقتصادی باشند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.