صفحه اصلی / اسلایدر / معطلی متقاضیان مسکن ملی
معطلی متقاضیان مسکن ملی

کلید مسکن ملی تا سال ۱۴۰۰ به دست متقاضیان می‌رسد؟

معطلی متقاضیان مسکن ملی

کسب و کار نیوز - در حالی محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از تعویق چندباره افتتاح و تحویل پروژه های مسکن ملی سخن گفته است که علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس در این رابطه گفته است: «اقدام ملی مسکن» طرح نیست بلکه نام مسکن مهر را گذاشته‎اند اقدام ملی. وزیر راه و شهرسازی برای بار ششم افتتاحیه و واگذاری واحدهای مسکن ملی را به تعویق انداخته و این در حالی است که می بایست با آغاز سال 99 در فروردین ماه این خانه ها به صاحبان آنها تحویل داده می شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه قبال عباسی، استاندار چهارمحال و بختیاری بختیاری با انتقاد از تاخیر در آغاز عملیات اجرایی در طرح اقدام ملی در استان، گفت: نباید به هیچ عنوان کلنگ احداث مسکن در این طرح در صورت آماده نبودن شرایط بر زمین زده می‌شد.

طرح ملی مسکن همان طرح مسکن مهر دولت دهم است

در رابطه با این موضوع اظهارنظرهای متفاوتی وجود دارد. عضو پیشین کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که طرح ملی مسکن همان مسکن مهر است، گفت: طرح‌های دولت یازدهم برای بخش مسکن به سرانجام نرسید. حسین هاشمی تختی نژاد با بیان این‌که روند ثبت نام متقاضیان و اجرای طرح مقداری طولانی شده است، اظهار کرد: بر اساس گفته های مسئولان و مجریان طرح، ظرفیت ثبت نام در استانی مانند هرمزگان در مدت حدود یک ساعت پر شده که این نشان دهنده تقاضای بالا و کمبود سهمیه های در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به این‌که طرح ملی مسکن همان طرح مسکن مهر دولت دهم است، ادامه داد: در دولت یازدهم برنامه ریزی هایی برای تولید مسکن از جمله طرح مسکن اجتماعی صورت گرفت، اما متأسفانه این طرح ها به سرانجام درستی نرسید، حال در شرایط کنونی طرح ملی مسکن طراحی و عملیاتی شده است.

اصرار دولت بر متفاوت بودن مسکن ملی با مسکن مهر

از ابتدای دولت تدبیر و امید، این دولت با نقدهایی که به مسکن مهر دولت قبل از خود وارد کرد به دنبال جایگزینی طرحی برای خانه دار کردن مردم بود و هم اکنون گفته می شود، طرح مسکن ملی جایگزینی برای طرح مسکن مهر است. اما مسئولان دولتی مهم‌ترین تفاوت طرح اقدام ملی با طرح مسکن مهر را تمرکز بر تقاضای واقعی و ایجاد خدمات زیربنایی و روبنایی، عنوان می کنند. قراردادهای طرح اقدام ملی بین دولت و سازندگان منعقد می‌شود و بعد از پایان پروژه هریک از طرفین سهم خود را برمی‌دارند. طبیعی است، در این فرآیند، انبوه‌سازان پیش از کلنگ‌زنی، نیاز بازار را در نظر می‌گیرند. حال آن‌که در مسکن مهر، سازندگان بر اساس دستور دولت صرفا واحدها را احداث می‌کردند و فرآیند فروش بر عهده دولت بود.

در مسکن مهر، برای ساخت مسکن از اراضی و خارج از شهرها استفاده شد که امکانات و تأسیسات زیرساختی نداشت و گفته می شود در طرح اقدام ملی مکان‌یابی درون شهرهاست. تفاوت ظاهری مسکن مهر و مسکن ملی در این است که در طرح مسکن ملی، دیگر ساختمان ها بلندمرتبه و ۱۰ یا ۱۵ طبقه نخواهند بود و تعداد طبقات این طرح در نهایت ۷ طبقه خواهد بود.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان تهران نیز معتقد است که هدف از توضیح سرفصل‌های اصلی طرح اقدام ملی مسکن این است که مخاطب بداند طرح ملی مسکن، اقدام ملی «تولید مسکن» است. یعنی محرک، ابزار‌های مختلفی از جمله وام، فروش اقساطی زمین، اجاره ۹۹ ساله زمین، تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام، قرارداد‌های مشارکتی روی زمین‌های با ارزش کارشناسی و قیمت بالاست که به تحریک تولید مسکن در کشور و افزایش عرضه کمک می‌کند.

دردسرهای مسکن ملی برای مردم

هادی بهادری، کارشناس مسکن

با توجه به اینکه بازار مسکن درگیر مشکلات سیاری است می توان از این نمونه طرح ها برای تاثیر مثبتی که می توانند داشته باشند استقبال کرد. اما نمونه های این طرح ها بسیار بوده که به سرانجام نیز نرسیده است. اصل طرح مشکلی ندارد اما نحوه اجرا و واگذاری آنها و تاخیرهای چندباره می تواند بار مشکلات بازار مسکن را سنگین تر کند. این طرح و نمونه هایی که قبل از آن برای اجرای شدن اعلام شدند نمی تواند تمام نیاز بازار مسکن را پوشش دهد و بسیاری از کسانی که واجد شرایط هستند به دلایل مختلف از جمله نبود بانک شناسایی جامع اطلاعات مردم و همچنین اقساط این طرح ها حذف خواهند شد.

اقساط بالا که برای تسهیلات این طرح در نظر گرفته شده از سوی اقشار ضعیف جامعه قابل پرداخت نیست و همین موضوع باعث می‌شود که بسیاری از اقشار ضعیف جامعه از ثبت نام در این طرح انصراف دهند. شرایطی که برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در نظر گرفته شده با بسیاری از شرایط متقاضیان همخوانی ندارد. اقساط این طرح باید کاهش یابد تا متقاضیان و سازندگان مسکن هم بتوانند با انگیزه بیشتری وارد این طرح شوند.

با توجه به این موضوع می توانیم به این نکته اشاره کنیم که دولت تنها برای مدت محدودی می خواهد بار بازار مسکن را سبک تر کند و برای بلند مدت برنامه ای ندارد. در طول این سالهایی که از عمر دولت می گذرد در این مدت طرح هایی را در بخش مسکن و در راستای خانه دار کردن مردم اجرا کرده شده است. اما این طرح ها نتوانسته آن گونه که باید، تأثیری بر وضعیت بخش مسکن و خانه دار شدن مردم بگذارند. از جمله این طرح ها می توان به صندوق پس انداز مسکن، بازار رهن ثانویه مسکن، فروش اقساطی مسکن، مسکن اجتماعی و حمایتی، مسکن قسطی کارمندان و طرح مسکن ملی اشاره کرد. دولت باید تمرکز خود را بیشتر در بافت‌های فرسوده و بافت‌های قدیمی شهر افزایش دهد تا اقشار بیشتری از جامعه را در حوزه مسکن بتواند پوشش دهد

همچنین مطالعه کنید:

منتخبان کارگری عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند

به گزارش کسب و کار نیوز ، سیدصولت مرتضوی در نشست هم‌اندیشی با منتخبان سی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.