صفحه اصلی / اسلایدر / سکه پناهگاه مردم برای سرمایه گذاری
سکه پناهگاه مردم برای سرمایه گذاری

قیمت سکه به کانال 12 میلیون تومانی نزدیک شد

سکه پناهگاه مردم برای سرمایه گذاری

کسب و کار نیوز - قیمت سکه به ۱۱,۸۵۰,۰۰۰ تومان رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۲.۱ درصدی داشته است. رشد قیمت سکه در حالی همچنان ادامه دارد که بسیاری از فعالان بازار دلیل آن را نوسانات نرخ ارز و دلار می دانند. این افزایش قیمت و نزدیک شدن قیمت سکه به کانال 12 میلیون تومانی در حالی اتفاق افتاده که دو روز است بهای اونس جهانی نوسان چندانی نداشته است. اما نرخ ارز افزایش یافته که همین عامل باعث شد تا قیمت طلا و سکه مجددا گران شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس دوم اتحادیه طلا در این رابطه می گوید: در حال حاضر روند بازار ارز روبه‌ بالا است اما اونس جهشی ندارد؛ از همین رو تا زمانی که رشد دلار متوقف نشود نمی‌توان انتظار کاهش قیمت طلا و سکه را داشت.بر اساس آخرین معاملات امروز، قیمت هر قطعه سکه تمام طرح جدید ۱۱میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۱میلیون و ۲۵۰هزار تومان و نیم سکه پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. به گفته وی، همچنین بهای طلای ۱۸عیار در بازار به گرمی یک میلیون و ۱۴۵هزار تومان رسید و ربع سکه و سکه یک گرمی نیز به ترتیب با قیمت سه میلیون و ۲۸۰ و یک میلیون و ۸۰۰هزار تومان معامله می‌شود.

حسین راهداری، کارشناس بازارهای مالی نیز می‌گوید: دو پارامتر مهم در تعیین قیمت سکه و طلا، قیمت ارز و قیمت جهانی اونس طلا هستند. چشم‌انداز بازار ارز نشان می‌دهد که علی‌القاعده باید صعودی باشد. در بازار جهانی هم قیمت طلا بسیار به ریسک‌های ژئوپولتیک و اقتصادی حساس است. از آن جهت که طلا دارایی امن و مامنی برای گریز ریسک به حساب می‌آید.

وی درباره پیش‌بینی بازار طلا در ایران در سال ۹۹ می‌گوید: حال با این شرایط، قیمت سکه و طلای داخل نیز صعودی خواهد بود، اما تصمیم دولت برای کنترل قیمت دلار بسیار مهم است. با توجه به شرایط سیاسی پیرامون قیمت ارز، صعود سکه متناسب با قیمت جهانی و کمی بیشتر قابل انتظار است، اما در صورت از کنترل خارج شدن نرخ ارز که به خصوص با انتخابات آمریکا امکان رخ دادن آن بسیار زیاد است، بازدهی سکه طلا احتمالا در سال آتی بیش از هر بازار دیگری خواهد بود.

چرخش پول مردم در بازارهای دارایی

مجید شاکری، کارشناس اقتصادی

علت افزایش قیمت سکه و طلا، رویکردهای خیلی مثبت به آینده آن است. بازدهی بسیار بالای طلا و سکه و حس امنیتی که برای سرمایه گذاران در این بازار وجود دارد سکه را به کالایی قابل اعتماد برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است. امروز تمام بازارها شاهد هجوم مردم برای حفظ ارزش پول خود هستند و ارز و سکه نیز نمونه این بازارهاست. همانطور که در بازار ارز شاهد تشکیل ضف های طولانی برای خرید دلار سهیمه ای طی روزهای گذشته بودیم، بازار سکه نیز متقاضیان خود را دارد با این تفاوت که خریداران بازار سکه با اطمینان بیشتری دست به سرمایه گذاری زده اند. دلایل اقتصادی داخلی و افزایش قیمت انس جهانی موجب شده تا بازار سکه و طلا به بازاری با سوددهی مناسب تبدیل شود و امروز در صدر بازارهای سرمایه گذاری قرار گیرد.

همچنین انتظارات تورمی مردم به‌طور ناگهانی افزایش پیدا کرده و به همین علت مردم از زمستان گذشته شبه پول خود را به پول تبدیل کردند و در بازارهای دارایی مختلف آن را می چرخانند. به طور طبیعی همان انتظاراتی که در بازارهای تورمی وجود دارد، در بازار ارز و سکه نیز هست، ولی مکانیزم آن با سایر بازارها متفاوت است. از نیمه بهمن سال گذشته مشکلاتی در عرضه ارز پدید آمد و همین عامل باعث بر هم ریختگی بازار ارز شد.

البته ریزش های بازار سرمایه و بی اعتماد شدن مردم نیز در این گرانی نقش دارد. با ریزش های متوالی بورس مردم به سمت بازارهای مالی موازی مانند ارز و سکه و طلا رفته اند که افزایش تقاضا به گرانی سکه منجر شده است. البته تا قبل از ریزش های متوالی بورس افزایش غیرواقعی ارزش سهام نیز در رشد قیمت ها در بازارهای مالی نقش داشته است.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.