صفحه اصلی / اسلایدر / زد و بند پروازی برای خالی کردن جیب ایرانی ها؟
زد و بند پروازی برای خالی کردن جیب ایرانی ها؟

سواستفاده ایرلاین قطری از انحصار در مسیر پروازی تهران- استانبول

زد و بند پروازی برای خالی کردن جیب ایرانی ها؟

کسب و کار نیوز - به گفته یکی از آژانس های فروش بلیط هواپیما، قیمت بلیط تهران- استانبول به 100 میلیون تومان رسیده است. در حالیکه ترکیش ایرلاین هر بار وعده بازگشایی پروازهای خود به ایران و بالعکس را به بهانه آمار بالای مبتلایان به کرونا در ایران به تاخیر می اندازد، ایرلاین های قطری تنها ایرلاین هایی هستند که پرواز به استانبول را از تهران- دوحه- استانبول انجام می دهند. در حالی که قیمت بلیط هواپیما برای مسیر رفت و برگشت به ترکیه در اسفندماه سال گذشته 6 میلیون تومان بوده است امروز این ایرلاین قطری مبلغ 100 میلیون را برای یک صندلی رفت و برگشت لحاظ کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما در بررسی های سایت های فروشس بلیط این ایرلاین قطری مشاهده می کنیم که نرخ پرواز تهران- دوحه استانبول تنها در مسیر رفت ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. به نظر می رسد سیاستی بین کشور قطر و ترکیه در این خصوص وجود دارد که نامعلوم است. یکی از بهانه های ترکیه، آمار مبتلایان به کرونا در ایران است که این موضوع را دلیل اصلیِ ممنوعیت پرواز از تهران به استانبول اعلام می کند.این در حالی است که پرواز ایرانی ها با هواپیمای قطر به ترکیه از نظر این کشور ممنوعیتی ندارد!»

گفتنی است، در ماه‌های اخیر موضوع رشد فزاینده نرخ بلیت پروازهای خارجی چندین بار مطرح شده است. به عنوان مثال، شرکت هواپیمایی ماهان قیمت بلیت مسیر تهران – گوآنجو- تهران را با ۸۰۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۵۸ میلیون تومان رساند. شرکت هواپیمایی ماهان، پس از برقراری مجدد یک پرواز هفتگی در مسیر تهران – گوانجو – تهران از تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۳۰، قیمت هرصندلی معمولی را به ۵۸ میلیون تومان و بلیت بیزینس را به حدود ۹۰ میلیون تومان رساند. مدیر یکی از دفاتر فروش نمایندگی هواپیمایی ماهان گفت: شرکت ماهان در شرایطی این قیمت‌های نجومی را بر روی سیستم رزواسیون خود تعریف کرده است، که سال گذشته صندلی معمولی مسیر تهران- گوانجو- تهران حدود ۷ میلیون تومان، و صندلی بیزینس حدود ۱۴ میلیون تومان به مسافران فروخته شد.

در حال حاضر این مساله نیاز به پیگیری جدی و قاطع نهادهای نظارتی همچون سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را دارد تا شاید بتوان قیمت‌ها را متعادل کرد.

حرمت الله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در همین رابطه گفته است که ترکیش ایر برای چهارمین بار پرواز‌های خود را به ایران لغو می‌کند.این برای چندمین بار است که یک شرکت هواپیمایی خارجی دست در جیب مردم می‌کند. بسیاری از ایرلاین‌های خارجی مانند امارات و قطر پرواز‌های خود را برای ایران آغاز کرده‌اند.

به گفته رفیعی متاسفانه این شرکت هواپیمایی به نظرمی رسد که هیچ تمایلی برای برقراری پرواز‌های خود به ایران ندارد و بخش عمده‌ای از پول‌های مسافران را هم باز نمی‌گرداند.در این زمینه سازمان هواپیمایی و سایر دستگاه‌های هوایی، تذکری هم به این شرکت‌ها نمی‌دهند و این خود باعث تشدید اقدامات این شرکت‌ها می‌شود. ایران تمایل دارد مرز‌های هوایی خود را باز کند، اما به چه قیمتی؟ سهم زیادی از اقتصاد ایران را شرکت‌های هواپیمایی خارجی دریافت می‌کنند. درحال حاضر قیمت بلیت پرواز مستقیم استانبول از ۸۰۰ هزار تومان به ۱۵ میلیون تومان رسید. رفیعی با اشاره به اینکه این برای چندمین بار است که یک شرکت هواپیمایی خارجی دست در جیب مردم می‌کند افزود: این مبالغ پول‌های مردم و منابع مالی کشور است و این شرکت هواپیمایی سعی می‌کند منابع مالی خود را از این طریق جبران کند.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران همچنین توضیح داد: بسیاری از ایرلاین‌های داخلی هنوز پرواز‌های خود را به این کشور انجام نداده‌اند، اما این شرکت‌ها به راحتی با بازکردن سامانه، پول‌های مردم را به جیب خود می‌زنند.

او با اشاره به اینکه هم اکنون بسیاری از ایرلاین‌های خارجی مانند امارات و قطر پرواز‌های خود را برای ایران آغاز کرده‌اند، افزود: متاسفانه این شرکت هواپیمایی به نظرمی رسد که هیچ تمایلی برای برقراری پرواز‌های خود به ایران ندارد و بخش عمده‌ای از پول‌های مسافران را هم باز نمی‌گرداند.

بلاتکلیفی مردم از تعویق چندباره پروازها

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی

در حال حاضر اتفاق جدیدی درباره برقراری پروازهای مسافری ترکیه نیفتاده و همچنان در انتظار اعلام مقامات هواپیمایی ترکیه هستیم. به هر حال با توجه به اینکه بیماری ویروسی کرونا در جهان شیوع پیدا کرده بسیاری از پروازهای ایران و دنیا به حالت تعلیق درآمده است اما از آنجاییکه مسیر پروازی ایران و تریکه یکی از پرطرفدارترین مسیرهای پروازی است ضرورت دارد کشور مذبوز برای تاخیرهای چندباره برقراری پروازها اطلاع رسانی کند. اما این کشور تنها به لغو تاریخ های اعلامی خود برای از سرگیری پروازها بسنده کرده و هیچ خبر و اطلاعیه رسمی از سوی این کشور به ما اعلام نشده است. پروازهای ایران و ترکیه مجددا تا تاریخ اول اکتبر مصادف با یازدهم مهر ماه به تعویق افتاده و مشخص نیست که در این تاریخ هم این پروازها انجام یا مجددا به تاریخ دیگری موکول شود. با وجود این بلاتکلیفی مردم نمی‌دانند چه زمانی قرار است اوضاع و احوال پروازهای خارجی و نظم و انظباط بیشتری پیدا کند تا آن‌ها بتوانند برای سفرهای کاری، تحصیلی یا حتی تفریحی خود برنامه‌ریزی کنند.

گرچه چند بار پروازهای ایران و ترکیه برنامه‌ریزی و از سوی این کشور لغو شده بود اما در شرایط خاص کنونی ترکیه این اختیار را دارد که پروازهای مسافری‌اش را به مقاصد و مبادی مختلف برقرار یا لغو کند و هم اکنون هیچ پروازی از ایران به سمت ترکیه انجام نمی‌شود. تاریخ‌های اعلام شده در رسانه‌ها برای برقراری پروازهای ایران و ترکیه هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده و چیزی در این زمینه به ایرلاین‌ها اطلاع رسانی نشده اما به نظر می‌رسد پروازهای ایران و ترکیه از طریق شرکت هواپیمایی قطرایرویز به صورت کانکشنی از دوحه انجام می‌شود. شرکت هواپیمایی قطر به صورت پروازهای کانکشنی مسافران را به استانبول می برد که این پروازها یا از فرودگاه امام خمینی(ره) به دوحه و پس از آن به استانبول می رود یا آنکه پس از رفتن به دوحه به بلگراد رفته سپس به مقصد فرودگاه استانبول پرواز می کند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.