صفحه اصلی / اسلایدر / هجوم سهامداران خرد به صف های فروش
هجوم سهامداران خرد به صف های فروش

شاخص کل در بورسِ یکدست منفی روز دوشنبه 40 هزار واحد ریزش کرد

هجوم سهامداران خرد به صف های فروش

شاخص کل بورس در جریان معاملات روز دوشنبه در حالی با ریزش ۴۰ هزار و ۵۷۰ واحدی به مرز کانال ۱٫۵ میلیون واحد نزدیک شد که ارزش معاملات بازار سهام هم به ۶۳۶۸ میلیارد تومان رسید؛ اما این روند در حالی از صبح آغاز شد که سهامداران این بازار در حالت آماده‌باش بودند و به‌محض استارت معاملات در روز دوشنبه به صفوف فروش هجوم آوردند. در یک ساعت ابتدایی معاملات روز دوشنبه ۳۲ هزار واحدی ریزش را تجربه کرد و در ادامه درگیری حقیقی‌ها و حقوقی‌ها ۴۰ هزار واحد زخمی به‌جا گذاشت. بدین ترتیب شاخص کل بورس به یک‌ میلیون و ۶۰۷ هزار واحد رسید.
در میان دلهره و نگرانی سهامداران مبنی بر ریزش بورس، رئیس سازمان بورس درباره حمایت دولت از بازار سرمایه سخن گفت تا شاید با کمی تزریق امید به این بازار، سهامداران را دلگرم کند. حسن قالیباف اصل گفت: «یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به منظور حمایت از بورس به صندوق تثبیت بازار منتقل می‌شود.»

رئیس بورس به کمیسیون اقتصادی می‌رود

در این رابطه نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به روند نزولی شاخص‌های بورس از حضور رئیس سازمان بورس در نشست این کمیسیون خبر داد. حجت‌الاسلام سیدکاظم اظهار داشت: «‌به دلیل روند کاهشی بورس و افت شاخص‌های آن حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس را احضار کردیم که به کمیسیون اقتصادی مجلس بیاید.» وی با ابراز تاسف از افت شاخص‌های بورس و از بین رفتن سرمایه‌های مردم افزود: «ای کاش ما شاهد این کاهش‌ها نبودیم و رئیس سازمان بورس باید فردا در کمیسیون اقتصادی مجلس حاضر شده و برای بیان برخی توضیحات به این کمیسیون بیاید.» نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «‌رئیس سازمان بورس باید پاسخ اقناعی به اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس بابت افت شاخص‌های بورس بدهد تا تصمیمات لازم گرفته شود.»

«دارا دوم» قربانی اصلاح شاخص می شود؟

در این میان در حالی «دارا دوم» در حال فروش است که در استقبال از آن در هاله ای از ابهام قرار دارد. هر چند که «دارا یکم» با استقبال زیاد رو به رو نشد اما سود خوب آن در شروع یک انگیزه خوب برای خرید «دارا دوم» یا همان پالایشی اول به حساب می آمد؛ البته سخن های متناقض دولتی ها باعث شد این انگیزه خدشه بردارد و با اما و اگر رو به رو شود و بازهم میزان استقبال از این صندوق نیز علامت سوال بزرگ باشد. در این میان کارشناسان در دو جبهه متضاد در مورد این سهام قرار دارند. برخی معتقدند صندوق پالایشی دولت هم با شکست کامل رو به رو می شود چرا که حتی کوچک ترین توجیه اقتصادی نخواهد داشت و به نظر استقبالی برای ثبت نام از آن نخواهد شد و شاید این اتفاق یک شکست تلخ برای سال پایانی دولت باشد. اما در مقابل عده ای ارزندگی این بسته را متذکر می شوند و توصیه به خرید آن می کنند. حال باید تا ۱۹ شهریور منتظر ماند و دید که در این بازار چه رقم می خورد.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، چشم انداز آتی تالار شیشه ای را بررسی می کند.

نقش حقیقی های درشت در ریزش بورس

آلبرت بغزیان، اقتصاددان
اصلاح یا ریزش بورس که در هفته های اخیر شاهد هستیم، طبیعی نیست. اصلاح و کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی طبیعی است؛ اما این مقدار ریزش؛ آن هم در زمانی که دولت هم زمان طرح گشایش اقتصادی و بحث سبد پالایشی را معرفی می کند، کاملا غیرطبیعی است. در زمانی که مسکن رشد بسیار زیادی کرده و افزایش قیمت خودرو لحظه ای شده است، چرا باید بورس ریزش کند؟ آن هم ریزشی که دائما رو به پایین است. واقعیت دوم این است که خریدار در این بازار وجود دارد. درست است که صف فروش هست؛ ولی اگر توجه کنید به اینکه چه گروه هایی صف فروش درست کرده اند و خریداران که هستند، کاملا مشخص است که این مربوط به تازه واردان نیست. کسانی که در اتاق معاملات بورس هستند به راحتی می توانند رصد کنند که چند درصد فروشندگان، تازه وارد بودند یعنی از ابتدای سال تاکنون وارد بازار شده اند و چند درصد از خریداران تازه وارد بودند. بنابراین تا این موضوع اعلام نشود، نمی توانیم قضاوت کنیم که خروج پول به دلیل خروج و ترس تازه واردان بوده باشد. بعید است که تازه واردی اینقدر ترسو باشد که ابتدای سال سود برده و در حال حاضر خارج می شود مگر اینکه ظرف این یک ماه اخیر وارد شده باشد. بنابراین دست هایی پشت پرده این ریزش وجود دارد. زمانی که وزیر نفت با عرضه صندوق پالایشی مخالفت می کرد، جز اینکه می خواست حامی قشری باشد که آن درصد شناوری که در بازار هستند را مالک شوند و بعدا هم خود آن را مدیریت کند؟ نمی خواهم کسی را متهم کنم؛ ولی این مخالفت باعث شد بورس ریزش کند. وقتی راضی نبود سهم دولت به صورت سبد عرضه شود و حقوقی ها می آیند، صف درست می کنند اینها همه دست به دست هم می دهد تا ریزش صورت بگیرد و این ریزش تنها برای جمع کردن سهام ارزان است. بنابراین پولی از این بازار خارج نشده است. آیا کسی می داند چقدر در حال حاضر پول در صندوق ها آماده برای خرید سهام ارزان است؟ این در حالی است که همه راجع به تازه واردان و حقوقی ها سخن می گویند؛ اما کسی درباره حقیقی های درشت صحبت نمی کند. اگر شما به تعداد فروشندگان با حجمی که برای فروش گذاشته شده، نگاه کنید سرانه اش بالاست. این حجم از فروش نمی تواند مربوط به حقیقی های خرد باشد یا تازه واردانی که تازه وارد شده اند. تا زمانی که دولت بسته پالایشی خود را عرضه نکند و زودتر از آن برای خودرو اقدام نکند ما باید شاهد تداوم اصلاح شاخص باشیم. اگر قرار بود این پالایشی قبل از ریزش عرضه شود قیمت آن ۳۵ تا ۴۰ درصد بالاتر از الان بود. بنابراین دولت هرچقدر عرضه کند ۳۵ درصد ارزان تر است و ۲۰ درصد هم خود تخفیف می دهد. به نظر می رسد استقبال خوبی از این بسته خواهد شد مخصوصا آن زمان که گفتند کسانی که «دارا یکم» را خریدند تنها تا سقف ۳ میلیون تومان می توانند «دارا دوم» را بخرند؛ اما بنده به این موضوع و نامساوی بودن مردم معترضم. احتمالا بورس ظرف اوایل هفته آینده مجددا به مسیر قبل برگردد و بازار سبزی را شاهد خواهیم بود زیرا رقمی که امروز در بورس معامله شده نشان می دهد که در حداقل صف های فروش قیمت ها نزول کرده است. توصیه من به خرید «دارا دوم» است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.