صفحه اصلی / اسلایدر / اجاره کارت ملی و تقسیم سود دلار سهمیه ای
اجاره کارت ملی و تقسیم سود  دلار سهمیه ای

مردم برای خرید دلار سهمیه ای و سود 6 میلیونی به بازار ارز هجوم آورده اند

اجاره کارت ملی و تقسیم سود دلار سهمیه ای

کسب و کار نیوز- این روزها اگر از جلوی صرافی ها عبور کرده باشید، احتمالا شاهد حضور پرتعداد خریدارانی در مقابل برخی صرافی ها بوده اید که با هدف خرید سهمیه دو هزار دلار، به صرافی ها مراجعه کرده اند. برخی از آنها هیچ اطلاعی از نرخ روز دلار و یورو نداشته و حتی پیش‌بینی هم درباره افزایش یا کاهش نرخ ارز در روزهای آتی ندارند. آنها فقط آمده‌اند سهمیه ارزی سالانه خود را به ازای هر کارت‌ملی که 2200 دلار است، بگیرند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اختلاف ۲ هزار تومانی صرافی دولتی و بازار تهران باعث شکل گرفتن صف های خرید طولانی در مقابل صرافی ها شده است. در این شرایط نتیجه خرید از صرافی و فروش به بازار برای هر کد ملی ۶ میلیون تومان سود خواهد بود. دوسه روزی است که اختلاف قیمتی مردم را به بازار ارز کشیده، مردم با کارت ملی خودشان و گاه خانواده و اقوامشان برای دریافت ارز می‌آیند. اختلاف قیمت دلار صرافی و دلار بازار آزاد سبب می‌شود افراد با خرید ۲۲۰۰ دلار سهمیه‌ای، بالغ بر حدود ۶ میلیون تومان سود کنند.

کارشناسان بر این باورند که تا زمانی که چنین اختلاف بزرگی وجود داشته باشد این وضعیت هم ادامه دارد. البته این موضوع بر قیمت‌ ارز تاثیری نخواهد داشت چراکه اصلا مگر تعدادشان چند نفر است که به بازار فشاری وارد کنند. نهایتا بتواند مقدار کمی در یک روز قیمت را جابه‌جا کند اما مقطعی است. البته جز مردم عادی، دلالان مهم ترین خریدار دلار سهمیه ای هستند.

در چند روز اخیر دلار در بازار تهران با قیمت‌های بالای ۲۴۵۰۰ معامله می‌شود و در سوی دیگر، صرافی‌های بانکی، اقدام به عرضه ارز با نرخ ۲۲۶۰۰ تومان کرده‌اند. همین امر مردم را برای خرید دلار سهمیه ای و فروش آن  ترغیب کرده است. در این بین اجاره کارت های ملی و تقسیم سود در میان افراد نیز رونق گرفته است.

با در نظر گرفتن این فاصله قیمت ۲ هزار تومانی، یک فرد می‌تواند در ازای خرید ۲ هزار و ۲۰۰ دلار، کمی بیش از ۴ میلیون در یک روز سود کند. هر فرد طی یک سال مجاز است که ۲ هزار و ۲۰۰ دلار از صرافی‌ها، ارز خریداری کند؛ درست است که این عدد چندان بزرگ به نظر نمی‌رسد، ولی مساله آنجاست که فاصله قیمتی بین صرافی‌ها و بازار آزاد به حدود ۱۰ درصد رسیده است که موجب می‌شود افراد زیادی که در شرایط عادی، تقاضای خاصی برای دلار ندارند هم وارد بازار ارز شوند.

لزوم مهار تقاضای کاذب ارز

در شرایط تحریم و شیوع کرونا که تامین درآمدهای ارزی به دشواری امکان پذیر است، ارز صادراتی باید وارد چرخه اقتصادی کشور شده و صرف تامین و واردات کالاها و نیازهای اساسی کشور شود. بر این اساس، شکل‌گیری تقاضاهای کاذب توسط دلالان و سوداگران در بازار ارز می‌تواند موجب اخلال در روند اجرای سیاست ارزی شده و منابع کشور را به هدر بدهد. تجربه نشان داده حتی در صورت ورود حجم قابل توجه ارز صادراتی، در صورت عدم کنترل تقاضای کاذب، دلالان و سوداگران می‌توانند بخش قابل توجه از ارز تزریق شده به بازار را بلعیده و همچنان بازار ارز را متلاطم کنند.

مدیریت نرخ ارز با قدرت خرید

مجید شاکری، کارشناس بازار ارز

همواره نزدیک بودن نرخ ارز در صرافی های دولتی و بازار آزاد مورد تاکید بوده است. دلیل این اختلافات قیمتی حضور دلالان و البته عدم نظارت دقیق دبانک مرکزی بر وضعیت بازار ارز است. اتفاقاتی که در چند روز اخیر در بازار ارز شاهد آن بوده ایم مجددا نشان می دهد که چقدر داشتن یک نرخ رسمى نزدیک به بازار (نرخ صرافى بانکى) در جهت دهى به انتظارات بازار و کنترل نرخ مهم است. اگر نظارت بر بازار وجود داشته باشد کسی برای درآمدزایی از شکاف قیمتی نرخ ارز صف نمی بندد.

روش محاسبه نرخ ارز و ساختار بازار ارز باید اصلاح شود که این کار با تاسیس بازار متشکل ارزی محقق می شود و توان حکمرانی بانک مرکزی برای مدیریت بازار را به‌شدت افزایش خواهد داد. با توجه به تراز ارزی و محدودیت‌هایی که در شرایط تحریمی ایجاد شده است از ابتدا باید به سمت بازار متشکله ارز می‌رفتیم و از سیستم‌های بازار باز استفاده می‌کردیم. در این بازار این امکان فراهم می‌شود تا نرخ ارز را با توجه به میزان قدرت خرید مردم مدیریت کرد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.