صفحه اصلی / سرخط خبرها / نرخ ارز، ریشه گرانی ها
نرخ ارز، ریشه گرانی ها

کامران ندری؛ اقتصاددان

نرخ ارز، ریشه گرانی ها

سرمقاله-علت اصلی افزایش تورم عدم کنترل بازار نیست بلکه بالارفتن نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی است که بانک مرکزی هر چه زودتر باید برای آن چاره‌ای بیاندیشد. یک بخشی از گرانی دلار به سیاست‌های نادرست اقتصادی برمی‌گردد مانند کاهش نرخ سود سپرده و وضعیت عجیب و غریب بازار سرمایه. از این‌ها که بگذریم به عوامل خارجی یعنی تحریم‌ها و کرونا می‌رسیم که به تصمیمات اشتباه داخلی دامن زده است. در حال حاضر دلار از طریق بانک مرکزی به بازار و صرافی ها تزریق
می شود از این رو نقش بانک مرکزی در کنترل قیمت دلار باید محسوس باشد و همانطور که قبلا دولت توانست نرخ دلار را کنترل کند در حال حاضر هم این امکان برای دولت وجود دارد، اما به دلیل اینکه کاهش قیمت ارز می تواند به کاهش صادرات و ورود ارز منجر شود دولت سیاست کاهش نرخ ارز را دنبال نمی کند. اما مساله ای که وجود دارد این است که اقتصاد کشور کاملا متاثر از نوسانات نرخ ارز است و قیمت تمام کالاها با هر نوسان ارزی بالا می رود.
همچنین سیاست های اخیری که در زمینه کنترل نقدینگی بکار گرفته شده مورد انتقاد است. یکی از مشکلاتی که اقتصاد کشور در چند سال اخیر داشته هجوم نقدینگی به بازارهای همچون مسکن، خودرو و … بوده و باعث بروز تورم های غیرطبیعی در آن ها شده است، اما درشرایط کنونی دولت با شاخص سازی و ایجاد جذابیت این نقدینگی را وارد بورس کرده، اما مساله ای که وجود دارد این است که بورس در صورتی می تواند این نقدینگی را در خود نگهدارد که همواره روندی رو به رشد داشته باشد که این مساله غیر ممکن است و دوباره با افت بورس نقدینگی وارد بازارهای موازی خواهد شد.مهمترین مساله ای که درباره رشد کاذب شاخص بورس وجود دارد این است که با افزایش آن قیمت ارز، مسکن و … هم بالا می رود، چراکه بسیاری از سرمایه گذاران در بازار مسکن و… معتقدند چطور ارزش سهام در بورس افزایش یابد اما ارزش سرمایه ما افزایش پیدا نکند. از طرف دیگر این دیدگاه در اقتصاد مورد تایید قرار می گیرد که تمام بازارها به همدیگر متصل هستند و رشد هر کدام از آنها می تواند در بازار دیگر ایجاد تورم کند.

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.