صفحه اصلی / اسلایدر / ایجاد تقاضای کاذب توسط دلالان ارز
ایجاد تقاضای کاذب توسط دلالان ارز

وعده های دولت و بانک مرکزی به کاهش نرخ ارز منجر نشد

ایجاد تقاضای کاذب توسط دلالان ارز

کسب و کار نیوز - قیمت دلار مرز روانی 24 هزار و 800 تومان را رد کرد و این در حالی است که دولت و بانک مرکزی وعده می‌دهند که به زودی به بازار ارز سر و سامان می دهند. روحانی می‌گوید اگر صادرکنندگان ارز را برگردانند، مشکل ارزی حل می‌شود. یک کارشناس کاهش درآمدهای ارزی دولت را مقصر می‌داند و می‌گوید تا سیاست‌های کلی حکومت تغییر نکند، نمی‌توان جلو افزایش بهای ارز را گرفت. قیمت دلار همچنان روند صعودی خود را طی می‌کند و این گرانی ارز تاثیر مستقیمی بر دیگر بازارها حتی بازار کالاهای مصرفی مردم داشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، نوسانات قیمت ارز بر بازارهای مالی موازی تاثیرگذار است و با تداوم آن بر گرانی در بازار کالاهای اساسی نیز منجر شده است. اما مهمترین اثر افزایش قیمت ارز در زندگی مردم عادی افزایش تورم است. بالارفتن نرخ ارز، قیمت کالاهای وارداتی را بالا می‌برد. از گندم و برنج گرفته تا گوشی موبایل و خودرو. گرانی دوباره ارز در روزهای اخیر موجب افزایش قیمت خودرو شده و بازار خودرو همچنان در آشفتگی به سر می برد. در این میان، جوسازی‌های کاذبی توسط برخی دلالان انجام می‌شود که سعی در بر هم زدن این آرامش دارند.

پیگری‌ها حاکی است که بانک مرکزی قصد دارد با عرضه‌های گسترده نشان دهد که دست بالا را در کنترل نوسانات ارز دارد. از سوی دیگر افزایش عرضه ارز صادرکنندگان در سامانه نیما نیز در جریان است. با این حال قیمت‌ها در بازار نسبت به کاهش مقاومت می‌کنند، زیرا سفته‌بازان و دلالان با هدف کسب سود بیشتر به عنوان خریدار کاذب در بازار حضور دارند. کارشناسان بازار ارز معتقدند که بالا رفتن بی رویه نرخ ارز می تواند آتش تورم را دامن زند و در این شرایط لازم می نماید تا بانک مرکزی که قطعاً این شرایط را به دقت زیر نظر دارد، به آرام کردن بازار ارز اقدام کند.

مصطفی آقامیرسلیم، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره افزایش قیمت کالاهای اساسی، گفت: گرانی‌های موجود ناشی از کمبود کالا در بازار نبوده و متاثر از کاهش ارزش پول ملی است؛ از آنجایی که سودهای پرداختی توسط بانک‌ها با واقعیت های اقتصادی حوزه تولید همخوانی ندارد و بانک ها با پرداخت این سودها موجب خلق پول می شوند، ارزش پول ملی کاهش می‌یابد. این نماینده مجلس اضافه کرد: در حال حاضر شرایط به گونه ای شده که علیرغم مشکلات متعددی که بیکاران به دلیل گرانی با آن دست و پنجه نرم می کنند، معیشت حقوق‌بگیران نیز تحت تاثیر قرار گرفته زیرا حقوق آنها در برابر رشد نرخ ارز و افزایش قیمت ها ثابت مانده است. به هر ترتیب صرف نظر از دلایل اقتصادی و سیاسی نوسان کنونی قیمت ارز در بازار آزاد، این افزایش قیمت پیامدهای مهم اقتصادی در تولید و تجارت خواهد داشت. در ایران همیشه حساسیت فوق‌العاده‌ای نسبت به نوسان قیمت ارز وجود داشته و تلاطم نرخ ارز همیشه اثرات روانی مستقیم در اقتصاد دارد.

نرخ ارز، ریشه گرانی ها

کامران ندری؛ اقتصاددان

علت اصلی افزایش تورم عدم کنترل بازار نیست بلکه بالارفتن نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی است که بانک مرکزی هر چه زودتر باید برای آن چاره‌ای بیاندیشد. یک بخشی از گرانی دلار به سیاست‌های نادرست اقتصادی برمی‌گردد مانند کاهش نرخ سود سپرده و وضعیت عجیب و غریب بازار سرمایه. از این‌ها که بگذریم به عوامل خارجی یعنی تحریم‌ها و کرونا می‌رسیم که به تصمیمات اشتباه داخلی دامن زده است.

در حال حاضر دلار از طریق بانک مرکزی به بازار و صرافی ها تزریق می شود از این رو نقش بانک مرکزی در کنترل قیمت دلار باید محسوس باشد و همانطور که قبلا دولت توانست نرخ دلار را کنترل کند در حال حاضر هم این امکان برای دولت وجود دارد، اما به دلیل اینکه کاهش قیمت ارز می تواند به کاهش صادرات و ورود ارز منجر شود دولت سیاست کاهش نرخ ارز را دنبال نمی کند. اما مساله ای که وجود دارد این است که اقتصاد کشور کاملا متاثر از نوسانات نرخ ارز است و قیمت تمام کالاها با هر نوسان ارزی بالا می رود.

همچنین سیاست های اخیری که در زمینه کنترل نقدینگی بکار گرفته شده مورد انتقاد است. یکی از مشکلاتی که اقتصاد کشور در چند سال اخیر داشته هجوم نقدینگی به بازارهای همچون مسکن، خودرو و … بوده و باعث بروز تورم های غیرطبیعی در آن ها شده است، اما درشرایط کنونی دولت با شاخص سازی و ایجاد جذابیت این نقدینگی را وارد بورس کرده، اما مساله ای که وجود دارد این است که بورس در صورتی می تواند این نقدینگی را در خود نگهدارد که همواره روندی رو به رشد داشته باشد که این مساله غیر ممکن است و دوباره با افت بورس نقدینگی وارد بازارهای موازی خواهد شد.

مهمترین مساله ای که درباره رشد کاذب شاخص بورس وجود دارد این است که با افزایش آن قیمت ارز، مسکن و … هم بالا می رود، چراکه بسیاری از سرمایه گذاران در بازار مسکن و… معتقدند چطور ارزش سهام در بورس افزایش یابد اما ارزش سرمایه ما افزایش پیدا نکند. از طرف دیگر این دیدگاه در اقتصاد مورد تایید قرار می گیرد که تمام بازارها به همدیگر متصل هستند و رشد هر کدام از آنها می تواند در بازار دیگر ایجاد تورم کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.