صفحه اصلی / اسلایدر / موج جدید افزایش قیمت خودرو
موج جدید افزایش قیمت خودرو

خودروسازان برای افزایش دوباره قیمت خودرو به بهانه نرخ تورم مجوز گرفتند

موج جدید افزایش قیمت خودرو

کسب و کار نیوز - بی‌تدبیری مسئولین نظارتی در مدیریت بازار خودرو باعث شد تا روند افزایش قیمت در بازار خودرو به صورت نجومی افزایش و قیمت خودروهای داخلی دو روزه ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان افزایش پیدا کند. این افزایش قیمت ها در حالی ادامه دارد که قیمت پراید با افزایش 4 میلیونی به 104 میلیون تومان رسیده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، از آنجاییکه این خودرو یکی از پرطرفدارترین خودروها در میام مردم است باز هم دسترسی مردم برای خرید خودرو سخت تر شده است. امروز فروشنده و خریدار خودرو نمی‌داند براساس کدام استدلال باید قیمت‌ها دو روزه ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان افزایش پیدا کند.

افزایش ۸۰ درصدی قیمت انواع خودروهای داخلی

در همین رابطه رئیس نمایشگاه داران خودرو با تأکید بر اینکه امسال بازار خودرو نه تنها ساماندهی پیدا نکرده بلکه بلاتکلیف تر از ماه‌های گذشته است، گفت: طی هفت ماه اخیر قیمت انواع خودروهای داخلی تا ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

نرخ تورم معیار جدید افزایش قیمت خودرو

رئیس شورای رقابت اما در این رابطه گفت: خودرو‌‌سازان اجازه افزایش قیمت خودسرانه را ندارد و صدور مجوز افزایش قیمت خودرو در بازه زمانی سه ماهه مشروط به افزایش نرخ تورم است. رضا شیوا با بیان اینکه خودروسازان نمی‌تواند هر ۳ ماه یکبار خودسرانه قیمت محصولات خود را افزایش دهند، گفت: بر اساس مصوبات شورای رقابت اگر تورم بخشی نهاده‌های تولید صنعت خودرو که از طریق بانک مرکزی اعلام می‌شود، افزایش پیدا کند خودروسازان می توانند با ارائه درخواست به وزارت صمت حداکثر تا سقف نرخ تورم اعلام شده هر سه ماه یک بار افزایش قیمت داشته باشند.

وی تاکید کرد: این دستورالعمل تا پایان سال هیچ تغییری نخواهد کرد و آخرین مجوز افزایش قیمت خودرو تا پایان سال است و خودرو‌‌سازان اجازه افزایش قیمت مجدد را ندارد. رئیس شورای رقابت ادامه داد: به دلیل انحصاری بودن تولید خودرو در کشور، خودرو‌سازان موظف هستند بر اساس دستور العمل‌های شورای رقابت قیمت‌گذاری محصولات خود را انجام دهند.

در بازار سمند ال ایکس با افزایش ۱۳ میلیون تومانی با قیمت ۱۷۰ میلیون تومان، سمند سورن با افزایش ۱۱ میلیون تومانی با قیمت ۲۱۲ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ با افزایش ۹ میلیون تومانی با قیمت ۱۶۶ میلیون تومان، پژو پارس تویو۵ با افزایش ۱۰ میلیون تومانی با قیمت ۲۳۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش ۸ میلیون تومانی با قیمت ۱۸۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۵ تیپ۵ با افزایش ۱۳ میلیون تومانی با قیمت ۲۲۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ v8 با افزایش ۱۵ میلیون تومانی با قیمت ۲۱۵ میلیون تومان، رانا با افزایش ۹ میلیون تومانی با قیمت ۱۸۳ میلیون تومان و هایماs7 با افزایش ۲۰ میلیون تومانی با قیمت ۶۳۲ میلیون تومان در بازار به ثبت رسیده است.

همچنین پژو ۲۰۷‌i دستی با افزایش ۱۶ میلیون تومانی با قیمت ۲۵۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۷i اتوماتیک با افزایش ۳۸ میلیون تومانی با قیمت ۳۷۵ میلیون تومان، دنا با افزایش ۹ میلیون تومانی با قیمت ۲۴۷ میلیون تومان، دنا پلاس با افزایش ۱۳ میلیون تومانی با قیمت ۲۸۴ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ با افزایش ۴ میلیون تومانی با قیمت ۱۰۴ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ با افزایش ۹ میلیون تومانی با قیمت ۹۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ با افزایش ۸ میلیون تومانی با قیمت ۹۶ میلیون تومان، تیبا۲ با افزایش ۱۱ میلیون تومانی با قیمت ۱۲۴ میلیون تومان، تیبا صندوقدار با افزایش ۱۲ میلیون تومانی با قیمت ۱۱۳ میلیون تومان، ساینا با افزایش ۱۱میلیون تومانی با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان به فروش می رسد.

تداوم تنش قیمتی با خروج خودرو‌های پرتیراژ

فرید زاوه، کارشناس بازار خودرو

انحرافات شدید ناشی از اجرای سیاست‌های اشتباه اقتصادی که باعث شکل گیری تورم شدید شده صنعت خودرو را با بحرن جدی روبرو کرده که هر مانور و تصمیمی می‌تواند شرایط این صنعت را به مخاطره بیندازد. در حال حاضر رشد قیمت خودرو بی‌منطق و ناشی از افت عرضه است. جدای از تاثیر سیاست اشتباه قیمت‌گذاری دستوری و نرخ ارز بر قیمت خودرو، درحال حاضر عمده‌ترین مشکل این بازار، کاهش عرضه خودروسازان و عدم هماهنگی بین خودروی موجود و نیاز بازار است. خودرو یک کالای سرمایه‌ای است و به دلیل رشد سرسام‌آور قیمت‌ها، نه کسی حاضر می‌شود خودروی خود را بفروشد و نه کسی خریدار است. از طرفی در آستانه ماه محرم این رکود تشدید شده و همه دست نگه‌داشته‌اند تا ببینند بازار بعد از این ایام به چه سمتی خواهد رفت.

همچنین اگرچه آمار خودروسازان نشان می‌دهد که حجم تولید آن‌ها بیشتر شده اما تقاضاهای پاسخ داده نشده‌ای از سال‌های گذشته وجود دارد که تولید امروز جوابگوی آن نیست. راهکار کاهش تنش قیمت در بازار خودرو، توقف ساخت و خروج پراید از خط تولید نیست، بلکه توقف اجرای سیاست‌های اشتباه کلان اقتصادی از سوی سازمان برنامه و بودجه می‌تواند عاملی برای کنترل نرخ تورم و در نهایت ثبات بخشی در بازار خودرو شود. به هر شکل تداوم تنش قیمتی با خروج خودرو‌های پرتیراژ و یا افزودن خودرو‌های جدید به بازار به دلیل سیاست‌های کلان اقتصاد کشور وجود خواهد داشت.

مقصر اصلی گرانی خودرو در بازار دلال نیست بلکه این تصورات ایجاد شده تنها فرافکنی است. مقصر اصلی، اجرای برنامه‌های نادرست سازمان برنامه و بودجه است. اگر با همین سیاست‌ها بازار را در دست داشته باشند پژو ۴۰۵ که به حدود ۱۵۰ میلیون تومان رسیده تا آخر سال جاری به رقمی معادل ۲۰۰ میلیون تومان خواهد رسید.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.