صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / منطقه ویژه “ربع رشیدی” در مسیر توسعه زیست بوم نوآوری حوزه معدن
منطقه ویژه “ربع رشیدی” در مسیر توسعه زیست بوم نوآوری حوزه معدن

با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛

منطقه ویژه “ربع رشیدی” در مسیر توسعه زیست بوم نوآوری حوزه معدن

کسب و کار نیوز - یک گام دیگر در مسیر توسعه فناوری‌های معدنی برداشته شد. با حضور کامبیز مهدی‌زاده مدیر طرح توسعه نوآوری و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی و سعید غریب خواجه مدیر عامل سازمان منطقه ویژه ربع رشیدی تفاهم‌نامه‌ای با هدف ایجاد منطقه ویژه فناوری‌های معدنی منعقد شد تا زیست‌بوم نوآوری و فناوری‌های حوزه معدن رونق بگیرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، کامبیز مهدی زاده مشاور عالی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: ظرفیت‌های معدنی کشور از جمله محورهایی است که می‌تواند باعث کم شدن اتکای اقتصاد به نفت شود. وی افزود توسعه گردشگری معدن و ایجاد موزه معدن در استان آذربایجان شرقی و توسعه مشوق های طرح های فناورانه در حوزه زمین شناسی پزشکی میتواند از جمله مواردی باشد که به موضوع همکاری دوجانبه تبدیل شود.
وی به استقرار دبیرخانه دائمی « فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه معدنی» در منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی خبر داد و گفت: منطقه ربع رشیدی به عنوان پیش قراول حوزه های صنایع معدنی و معدن، با حرکت در مسیر فناوری‌های این حوزه می‌تواند گام بلندی در رونق اقتصاد دانش‌بنیان کشور بردارد. بر همین اساس و با استقرار دبیرخانه دائمی فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه معدنی که چندی پیش اعلام شد، تلاش می‌کنیم در مسیر توسعه فناوری‌های این حوزه گام برداریم.
مدیر طرح توسعه نوآوری و فناوریهای حوزه معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه افزود: تلاش می‌کنیم تا مفاد این تفاهم‌نامه در کمترین زمان ممکن عملیاتی شود. مهدی‌زاده با تأکید بر این‌که شاخص پیشرفت کشورها از ظرفیت‌های عظیم نفت، گاز و معدنی به سوی ایده‌های نوآورانه و فناوری تغییر یافته است ابراز امیدواری کرد با همکاری و تعامل میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سازمان منطقه ویژه فناوری ربع رشیدی، گامی تازه در مسیر توسعه فناوری‌های حوزه معدن، تبدیل خام فروشی به ایجاد ارزش افزوده و توسعه پایدار پیموده شود.
سعید غریب خواجه مدیر عامل سازمان منطقه ویژه ربع رشیدی در بخش دیگری از این نشست به ظرفیت‌های نهفته معدنی در استان آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: بیش از ۵۰۰ میلیون تن ظرفیت صنعت مس، ۴۰ میلیون تن طلا و ۸۰ میلیون تن سنگ‌های تزئینی نمایانگر صرفاً بخشی از صنایع مرتبط با معدن در استان آذربایجان شرقی است؛ این ظرفیت با ورود نوآوری و فناوری به بخش صنعت می‌تواند زمینه‌ساز تحولی شگرف و شتاب دهنده توسعه کشور باشد.
در تفاهم‌نامه‌ای که به امضا رسید دو طرف نسبت به همکاری در ایجاد منطقه ویژه فناوری در حوزه‌های زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی، توسعه فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و ترویجی برای توانمندسازی مدیریت کسب‌وکارها، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های مرتبط و توسعه فعالیت‌های مرتبط با کارآفرینی و تجاری‌سازی فناوری‌های زمین­شناسی معدن و صنایع معدنی توافق کردند.
همچنین معرفی کسب‌ وکارهای فناورانه و نوآورانه بر اساس آمایش سرزمینی و مزیت‌های زمین‌شناسی معدنی استان، توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان از طریق جلب مشارکت جهت تأمین زیرساخت‌های موردنیاز برای شکل‌گیری و توسعه فعالیت مؤسسات و شرکت‌های دانش بنیان و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، تجارب و توانایی‎ها در حوزه معدن و زمینه‌سازی جلب مشارکت بخش‌های خصوصی در امور معدن، تدوین بانک جامع اطلاعات معدنی استان و توسعه اپلیکیشن‌های معدنی و نرم‌افزارهای تخصصی موردنیاز از دیگر محورهای تفاهم‌نامه همکاری میان طرح توسعه نوآوری و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی منطقه ویژه فناوری ربع رشیدی تبریز است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.