صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / «بنیاد» مسیر نخبگی استعدادهای برتر را تقویت و هموار کرده است
«بنیاد» مسیر نخبگی استعدادهای برتر را تقویت و هموار کرده است

کرمی:

«بنیاد» مسیر نخبگی استعدادهای برتر را تقویت و هموار کرده است

کسب و کار نیوز - «طرح شهید بابایی» رونمایی شد. طرحی برای حمایت از رویدادهای رقابتی مسئله محور که گامی برای حمایت از استعدادها برتر در مسیر نخبگی است. مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم رونمایی از این طرح برگزاری رویدادها و جوایز گوناگون توسط بنیاد ملی نخبگان را گامی موثر برای حمایت از استعدادهای برتر در مسیر نخبه شدن و اشتغال‌زایی دانست.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حسن سالاریه معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان در این مراسم حضور داشت. حمایت از برگزاری رویدادهای رقابتی مسئله محور پیرامون حل موضوعات کشور یکی از اقداماتی است که بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌دهد. در همین راستا نیز برای گرامی‌داشت یاد سرلشگر خلبان شهید عباس بابایی، شیوه‌نامه «حمایت از رویدادهای رقابتی مسئله محور» طراحی و با عنوان طرح «شهید بابایی» نام گذاری شد.

ایجاد فضای نشاط علمی در دانشگاه‌ها، آشنایی دانشجویان با نیازها و مسائل کشور و ترغیب آنان برای کار گروهی، برخی از اهدافی است که این طرح‌ها دنبال می‌کند.

هم‌افزایی و فرهنگ‌سازی برای معرفی برنامه‌های بنیاد

پرویز کرمی مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان در این مراسم سخنان خود را با تشکر از اصحاب رسانه در حمایت و هم‌افزایی و فرهنگ‌سازی برای معرفی برنامه‌های متنوع بنیاد ملی نخبگان آغاز کرد و گفت: بنیاد در تلاش است از طریق هم افزایی با رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی و اطلاع رسانی برنامه‌های حمایتی خود بیشتر از گذشته فعالیت داشته است.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان در بخش بعدی، سخنان خود را با معرفی برنامه‌های حمایتی و جوایز گوناگون بنیاد از نخبگان و استعدادهای برتر کشور ادامه داد و افزود:  بنیاد در راستای اجرایی سازی سند راهبردی کشور در امور نخبگان فعالیت‌های متنوعی را انجام می دهد که می توان به هماهنگی، سیاستگذاری و انجام اقدامات ملی با نهادها و سازمان‌های گوناگون در این زمینه اشاره کرد.

فعالیت‌های گسترده و متنوع در دو حوزه

وی همچنین بیان کرد: فعالیت‌های گسترده و متنوع در دو حوزه دانشجویی و فارغ التحصیلان (پسا دانشجویی) دو بخش مهم اقدامات بنیاد را تشکیل می‌دهد که تسهیلات و حمایت‌ها در قالب ارائه جوایز متنوع برای دانشجویان تعریف می شود. برای پیشرفت فعالیت ها در زمینه پرورش استعدادها در کنار شناسایی آنها اقدام کند، نخبگان در این چالش‌ها به بهتر دیدن و کارآفرین شدن ترغیب و تشویق می‌شوند.

کرمی با بیان این‌که بنیاد ملی نخبگان مهارت‌های لازم و کار گروهی را به استعدادهای برتر آموزش می‌دهد، ادامه داد: کمک به نخبگان برای حضور در آموزش‌ها و کار گروهی و تیمی، اقدام دیگری است که بنیاد انجام می‌دهد. همچنین در  مسیر رفع مشکلات و مسائل کشور با بهره گیری از توان استعدادهای برتر گام برمی‌دارد. در واقع بنیاد با اجرای این برنامه‌ها ضمن توجه به نخبگان و استعدادهای برتر در زنجیره رفع مسائل و مشکلات کشور مشارکت اثرمند دارد.

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه گفت: این مجموعه اقدامات با برگزاری رویدادهای گوناگونی همراهی و هم پوشانی دارد. جایزه احمدی روشن یکی از آنها است که به دانشجویان دوره کارشناسی تا دکتری تعلق دارد. در این طرح به کمک دانشجویان تحت پوشش بنیاد و در کنار اساتید و سازمان‌های صاحب مسئله، یک پروژه کاری و مسئله محور تعریف و ظرف ۹ ۹ماه در مسیر تحقق آن گام برداشته می‌شود.

وی درباره فرآیند این اقدام گفت: در سامانه مربوط به این طرح اساتید پروژه‌های خود را ارائه می‌دهند و دانشجویان تحت پوشش بنیاد به سامانه مراجعه و تیم خود برای انجام پروژه را تشکیل می‌دهند. پس در قالب این پروژه ضمن مهارت افزایی، کار تیمی و آموزش‌های لازم یک نیاز کشورهم رفع می‌شود.

 کرمی در ادامه به سایر جوایز بنیاد اشاره کرد و افزود: جایزه شهید تهرانی مقدم حمایتی دیگر از بنیاد است که در قالب این طرح نیروی انسانی مورد نیاز برای شرکت‌های دانش بنیان نیز تامین می‌شود. هر سال شرکت‌های دانش‌بنیان برای جذب نیروی انسانی فراخوانی را منتشر می‌کنند. بنیاد نیز دانشجویان تحت پوشش خود را ترغیب و تشویق می‌کند برای قرارگیری در این جایگاه‌ها. البته بنیاد در این مسیر دوره‌های مهارت افزایی را نیز برای این دانشجویان برگزار می‌کند و در این طرح با پرداخت حقوق ماه‌های کارورزی از سوی بنیاد و بیمه از سوی شرکت مذکور انجام می شود. در این صورت ضمن پاسخ به درخواست شرکت‌های فناور، اشتغالزایی نیز انجام شده است.

به گفته وی، جوایز دیگر بنیاد مانند طرح شهید شهریاری را برای جذب هیات علمی، طرح شهید احدی را برای ورود بدون آزمون نخبگان از مقطع کارشناسی ارشد به مقطع دکتری و طرح شهید چمران را برای دانشجویان پسا دکتری دارد. همچنین طرح شهید صیاد شیرازی نیز برای ارائه خدمات به دانشجویان نخبه گذراندن دوره سربازی در شرکت‌های دانش بنیان با تعریف یک پروژه علمی مطرح شده است.

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه بیان کرد: البته علاوه بر تسهیلات دانشجویی جایزه دیگری نیز برای بحث اختراعات تعریف شده است. مخترعان با مراجعه به سایت بنیاد و سامانه سینا، می توانند از حمایت‌های بنیاد برای اختراعات کاربردی و اختراعی که امکان تجاری‌سازی آن وجود دارد، مورد ارزیابی توسط پارک فناوری پردیس قرار گرفته و یکی از سطوح سه‌گانه حمایتی را به خود اختصاص دهند.

تبدیل شدن استعداد برتر به فرد نخبه

کرمی با بیان اینکه بنیاد برای نخبگان و استعدادهای برتر تحت پوشش خود برنامه‌های متنوعی دارد، گفت: تمام تلاش ها در این جهت است که استعداد برتر در مسیر نخبگی خود آموزش‌های لازم را ببیند و تبدیل به فردی اثرگذار و جریان ساز شود. تبدیل شدن استعداد برتر به فرد نخبه در مسیر نخبگی آن چیزی که دنبال می کنیم و همه اقدامات و حمایت های ذکر شده نیز در همین راستا است.

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان در پایان بیان کرد: در یک محیط واقعی و گروهی برای هدایت استعداد برتر در مسیر نخبگی باید یک منتور برای شتابدهی در کنار افراد قرار گیرد. معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان مانند شتابدهنده در این مسیر در کنار افراد نخبه قرار می‌گیرند و برگزاری این رویدادها نیز گامی در همین راستا است.

همچنین در این مراسم با حضور حسن سالاریه معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان مسابقات ملی ره نشان نیز معرفی شد. سومین دوره از رویداد مسئله‌محور «ره نشان» توسط موسسۀ هدایت تخصصی رضوان شریف با حمایت بنیاد ملی نخبگان برگزار می‌شود. شناسایی دانشجویان مستعد، توانمندسازی حول مسائل صنعتی، تیم‌سازی و اتصال این دانشجویان به مجموعه‌های فناور هدف از برگزاری این رویداد است. در این دوره، دانشجویان با تشکیل تیم‌های رقابتی، در محورهای «آب و محیط زیست»، «هوشمندسازی»، «حمل و نقل»، «انرژی» و «زیست فناوری»، با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و در پایان، تیم‌های برگزیده می‌توانند از مزایای ویژه برگزیدگان طرح شهید بابایی بهره‌مند شوند.

همچنین مطالعه کنید:

هیچگونه کمبود کالایی در کشور نداریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، احمدرضا فرشچیان، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.