صفحه اصلی / اسلایدر / دلهره سهامداران
دلهره  سهامداران

سهامداران در انتظار نشانه های مثبت در بورس هستند

دلهره سهامداران

کسب و کار نیوز - روز گذشته برخی سهامداران در اعتراض به دخالت‌های سهامداران حقوقی مقابل تالار شیشه‌ای دست به تجمع زدند و شعارهایی سر دادند. فعالان بازار بر این اعتقادند که دخالت سازمان بورس و حقوقی های بازار و شتابزدگی در تصمیم گیری، باعث متوقف شدن روند رشد بورس و خدشه دار شدن اعتماد سرمایه گذاران شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این طور به نظر می رشد که علت ریزش های سنگین بورس در هفته اخیر مروبط به تکاپوی سازمان بورس و حقوقی های بازار و عجله بی رویه برای کنترل بازار است که موجب جلوگیری از ادامه روند مثبت بورس شده است. از طرفی دیگر کارشناسان بازار سرمایه اظهار داشته اند که وجود خوشبینی بیش از حد مسئولان باعث شد جلوی رشد بورس گرفته شده و به اصطلاح بازار را منطقی کنند. این در حالی است که نهاد ناظر نباید در روند بازار دخالت کرده و تنها باید درشفاف شدن بازار و استفاده نکردن از رانت نظارت کند نه اینکه به محض مثبت شدن بازار، برای جلوگیری از شتاب بورس و رسیدن به تعادل عجله کند.

اعتراض به عدم حمایت دولت از بورس

این در حالی است که فعالان بازار سرمایه در توییتر در اعتراض به قطع حمایت دولت از بورس با هشتک #بورس_محکم با یادآوری سخنان حمایتی رییس جمهور از بورس خواستار حمایت دولت از این بازار و سرمایه‌های مردم شدند.

عرضه بیش از حد حقوقی‌ها

حسین محمدی، عضو هیات علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد در این رابطه می گوید: با توجه به نقدینگی که طی ماه های اخیر وارد بازار سرمایه شده است، اگر شاخص بورس بدون مداخله دولت به حرکت خود ادامه دهد، قطعا شاهد رکوردهای بهتری در بازار بورس خواهیم بود و سرمایه گذاران بیشتری به این بازار جذب خواهند شد اما متاسفانه سازمان بورس و دولت عمدا به دنبال مداخله در بازار بورس هستند. به طوری که شواهد حاکی از آن است که دولت با مداخلات در هسته معاملات و انتشار اخبار ضد و نقیض، نوسانات بسیاری را در بازار سرمایه به وجود آورده که این مساله موجبات نگرانی و دلهره سرمایه گذاران و بعضا خروج سرمایه گذاران خرد را فراهم آورده است. شاهد این مدعا ۲ الی ۳ شیفت کردن معاملات، اختلال در هسته معاملات (این مساله باعث شده سرمایه گذاران نتوانند به موقع خرید و فروش انجام دهند)، مداخله و عرضه بیش از حد حقوقی‌ها در برخی مواقع و متوقف و آزاد کردن مداوم برخی نمادها است. در واقع، این قبیل مسائل موجب می شود به تدریج اعتماد مردم از این بازار سلب شود و سرمایه از این بازار خارج شود.

آسیب بورس با تصمیمات اشتباه

روزبه شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه

شرایط بازار سرمایه را به گونه ای رقم زده اند که اگر حقوقی ها را دعوت به عرضه و فروش سهام نمی کردند بازار سهام شرایط بسیار بدتری را تجربه می کرد. اصل دعوت از حقوقی ها برای سرو سامان دادن به بازار سرمایه اشتباه بوده است اما اینطور به نظر می رسد که عملکرد آنها موجب بهم ریختگی بورس شده است. اگر حقوقی ها در بازاری با این شرایط ورود نمی کردند همان ۱۵ هزار میلیارد تومان خرید هم در هفته گذشته در بورس انجام نمی شود و نقدشوندگی در بازار وجود نداشت. بنابراین موضوعی که مهم است این است که تصمیماتی که برای رشد سهام گرفته می شود تصمیمات درستی نیست. باید اجازه دهیم بازار سیر طبیعی خود را طی کند و اگر هم می خواهند به بازار کمک کنند نباید با اعلام قبلی و اعلام حضور باشد. باید حقوقی ها چراغ خاموش در این بازار شروع به فعالیت می کردند.

اما همه حقوقی ها یک شخصیت نیستند و شستا که نماد آن ارزش بسیاری دارد همان تامین اجتماعی است و کد حقوقی آن دولت است. بنابراین موظف هستند همانطور که در عرضه اولیه ۸ هزار میلیارد تومان فروش کردند پس از آن نیز حمایت خود را تداوم ببخشند. باید اعلام حضور کنند و در بازار فعالیت داشته باشند. باید با اعلام فروش و با خرید کد تامین اجتماعی به مردم بفهمانند که این ارزش همچنان ادامه دارد نه اینکه سهامداران را به حال خود رها کنند. باید به مردم بفهمانند عاقبت سهامداران برای آنها مهم است و باید اعلام حیات مداوم داشته باشند. امروز تصور مردم از بازار سهام این است که دولت نگاه زودگذر به بورس داشته و تمام تلاش حاکمیت برای تامین مالی بوده است. البته ممکن است شاهد تعادل بازار در روزهای پیش رو باشیم. حتی اگر شاهد اصلاح بازار باشیم نیز امری دور از انتظار اتفاق نخواهد افتاد. با این حال به نظر نمی‌رسد در ماه‌های آتی، بازار با همین سرعتی که به پیش رفته شاهد رشد قیمت‌ها باشد مگر آنکه انتظارات تورمی به شکل قابل توجهی تقویت شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.