چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / چرا بیشترین عملیات امدادونجات آتش‌نشانی مربوط به آسانسور است؟
چرا بیشترین عملیات امدادونجات آتش‌نشانی مربوط به آسانسور است؟
مدیر عامل آتش‌نشانی مشهد

مدیر عامل آتش‌نشانی مشهد پاسخ داد

چرا بیشترین عملیات امدادونجات آتش‌نشانی مربوط به آسانسور است؟

کسب و کار نیوز:مدیر عامل آتش‌نشانی مشهد گفت: بیشترین حجم محبوسی‌ها در آسانسور مربوط به منازل مسکونی است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,امیر عزیزی با تاکید بر اینکه رتبه اول ماموریت‌های امداد و نجات ما مربوط به حوادث آسانسور است، بیان کرد: عمده‌ترین مشکل در آسانسورها معمولا  بحث تعمیر و نگهداری است. اگر ساختمان‌ها و مخصوصا ساختمان‌ها و مجمتع‌های بزرگ تعمیر و نگهداری را به صورت مستمر و ماهیانه انجام دهند درصد حوادث آسانسور پایین خواهد آمد.
وی ادامه داد: گاهی برخی حوادث مربوط به آسانسور به دلیل نوسان برق است که البته تعداد این حوادث محدود است و در سال گذشته شاید یکی  دو مورد حادثه در این زمینه داشته‌ایم. معمولا هنگام بارندگی و رعد و برق نیز عملیات آسانسور افزایش پیدا می‌کند اما طبق تجربه ما مهمترین نکته در حوادث آسانسور مساله تعمیر و نگهداری آسانسور است.
مدیر عامل آتش‌نشانی مشهد با بیان اینکه بیشترین حجم محبوسی‌ها در آسانسور مربوط به منازل مسکونی است، تصریح کرد: از سال گذشته کاری که در ساختمان‌های خاص و مجتمع‌ها انجام دادیم این بوده که آنها باید قرارداد تعمیر و نگهداری آسانسور را برای ما بیاورند. نکته مهم تعمیر و نگهداری آسانسور در مجموعه‌های هشت‌، ده واحدی است که بیشتر مبتلا به این موضوع هستند. آنها باید  به صورت ماهیانه یا حداقل ۴۵ روز یکبار سرویس و نگهداری آسانسور را انجام دهند.
عزیزی افزود: آسانسور یک قطعه الکتریکی، مکانیکی است که مثل هر دستگاه دیگری نیاز به تعمیر و نگهداری دارد و وقتی بازه زمانی تعمیرو نگهداری افزایش پیدا می‌کند، سیستم دچار مشکل می‌شود. شرکت‌های پشتیبانی‌کننده آسانسور باید ماهیانه یا هر چهل و پنج روز یک بار تعمیر و نگهداری را انجام دهد.
نصب دکمه بلک اوت در آسانسور آمار محبوسی‌ را کاهش می‌دهد
وی با بیان اینکه قطعه‌ای به‌نام بلک اوت یا نجات اضطراری داریم که می‌شود آن را در ساختمان‌ها نصب کرد، گفت: اگر بنا به هر دلیلی آسانسور دچار مشکل شد، این دکمه آسانسور را بین طبقات تراز می‌کند و افراد در فضای بین کابین گیر نمی‌کنند و به نزدیک‌ترین طبقه می‌رسند. اگر در پروژه‌های بزرگ این موضوع مد نظر قرار گیرد و این دکمه در جعبه سیستم برق آسانسور نصب شود، شاید تعداد حوادث ما کاهش نیابد اما  محبوسی در آسانسور اتفاق نمی‌افتد.
مدیر عامل آتش‌نشانی مشهد در مورد اینکه در حال حاضر چه تعداد از آسانسورها فاقد این دکمه هستند، عنوان کرد: در حال حاضر نصب این قطعه اجباری نیست و اگر اداره استاندارد نصب آن را اجبار کند می‌شود بعدا در این زمینه آمار ارائه داد. افراد باید این قطعه را از شرکت‌های آسانسور تهیه کنند. قیمت این دکمه در مقابل هزینه‌های یک ساختمان بزرگ مبلغ زیادی نیست.
منطقه ثامن کمترین حوادث مرتبط با آسانسور را دارد
عزیزی بیان کرد: در پنج ماهه ابتدای سال جاری ۱۰۶۸ مورد عملیات مرتبط با آسانسور و ۱۹۶۹ نجات یافته داشته‌ایم. در مدت مشابه سال گذشته ۱۶۷۳ ماموریت مرتبط با آسانسور انجام شده و ۳۵۹۳ نفر نجات یافته‌اند.
وی ادامه داد: امسال در پنج ماهه ابتدای سال بیشترین ماموریت‌های ما در این زمینه به ترتیت در محدوده شهرداری‌های مناطق ۹، دو  و ۱۲ بوده است. همچنین کمترین مورد محبوسی در آسانسور مربوط به محدوده شهرداری منطقه ثامن بوده که از این آمار می‌توان نتیجه گرفت رعایت ایمنی در محدوده مرکزی شهر از سوی شهروندان بیشتر رعایت می‌شود تا محدوده‌های مسکونی مثل محدوده شهرداری‌های مناطق ۹، ۱۲و دو.
عزیزی یادآور شد: مالکین ساختمان‌ها و افرادی که آسانسور را ارایه  کردند، باید سرویس دوره‌ای را انجام دهند که آسانسور همیشه ایمن باشد. اگر این کار انجام شود، جلوی نیمی از ماموریت‌های ما گرفته خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

طوفان ۷۶۹ نفر را در سیستان راهی بیمارستان کرد

به گزارش کسب و کار نیوز، مجید محبی روز شنبه ۲۴ تیر اظهارکرد: در پی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.