صفحه اصلی / اسلایدر / صعود قیمت ها در بازار سکه و ارز
صعود قیمت ها در بازار سکه و ارز

سکه ۱۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان شد

صعود قیمت ها در بازار سکه و ارز

کسب و کار نیوز - قیمت سکه به ۱۱میلیون و 200 هزار تومان رسید که نسبت به ۴ روز پیش، افزایش ۲.۸۵ درصدی را داشته است. این در حالی است که قیمت دلار نیز در تابلوی صرافی‌های بانکی ۲۳ هزار و ۱۵۰ تومان ثبت شد. افزاش قیمت سکه و دلار به دنبال افزایش قیمت انس جهانی اتفاق افتاده و کارشناسان بازار معتقدند این افزایش قیمت ها تدوام خواهد داشت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، فعالان بازار باور دارند رشد کنونی قیمت‌ها از عوامل بنیادی نیز پشتیبانی می‌شود. به گفته آنها،‌ کاهش شدید قیمت نفت یکی از مهم‌ترین متغیرهای بنیادی است که انتظارات افزایشی را در بازار ارز و سکه بالا برده است. ادامه تحریم‌ها و کسری بودجه دو نگرانی دیگری هستند که از نظر برخی فعالان، ‌افزایشی‌ها را به رشد بیشتر قیمت امیدوار کرده است. در این میان برخی فعالان اعتقاد دارند در صورتی که نرخ سود بانکی نیز کاهش پیدا کند، احتمال افزایش خرید ارز و سکه وجود دارد.

قیمت طلا و سکه در بازار تحت تاثیر افزایش قیمت ارز و طلای جهانی افزایش قیمت‌ داشت و سکه بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی به کانال ۱۱ میلیونی وارد شد.

روز دهم شهریور قیمت‌ها در بازار طلا و سکه افزایش قابل توجه یافت و بر این اساس در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه امروز، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت ۴۰۰ هزار تومانی نسبت به روز پنج‌شنبه گذشته، به بهای ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با افزایش قیمت ۳۵۰ هزار تومانی به ارزش ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته شد. همچنین نیم سکه به بهای پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه به قیمت سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز به ارزش یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.علاوه براین در بازار طلا نیز قیمت‌ها نسبت به روز کاری گذشته افزایش داشتند و امروز یک گرم طلای خام ۱۸عیار به ارزش یک میلیون و ۹۰ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز ارزش چهار میلیون و ۷۲۵ هزار تومان داشت. بهای انس جهانی نیز مجددا روند افزایشی به خود گرفت و به قیمت یک هزار و ۹۶۵ دلار معامله شد. بهای ارزهای دلار و یورو نیز افزایش قیمت داشت و در تابلوی صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۳ هزار و ۱۵۰ تومان و فروش یورو ۲۷ هزار و ۲۵۰ تومان ثبت شد.

بررسی بازار غیر رسمی ارز نیز نشان دهنده تداوم روند روز پایانی هفته گذشته در افزایش بهای دلار است. خرید و فروش دلار در ساعات ابتدایی معاملات از رقم ۲۳ هزار و ۶۵۰ تومان کار خود را آغاز کرد و بعد از آن با افزایشی ۱۵۰ تومانی در محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود. اغلب تحلیلگران معتقدند تا زمانی که ویروس کرونا وجود دارد و اقتصاد جهان را تهدید می‌کند، احتمال افزایش نرخ دلار قوی است و باید در پیش‌بینی‌ها این موضوع را مد نظر قرار داد.

پمپاژ نقدینگی به بازارها

وحید شقاقی، اقتصاددان

افزایش قیمت سکه و ارز به این دلیل است که هنوز علل و عوامل کنترل کننده قیمت دلار و سکه در ایران متوقف و حذف نشده است. بنابراین عوامل محرک قیمت ها سر جای خودش هست و اینکه بخواهیم یک شبه و به صورت کوتاه مدت از تاثیر این عوامل در بازارها جلوگیری کنیم غیرممکن است. قیمت دلار در شرایط فعلی ارتباط مستقیم با سیاست‌های تجاری و سیاست‌های تولید دارد و یک شبه اصلاح نمی‌شود. این سیاست‌ها مانند سیاست‌های پولی نیست که بتوان یک شبه تصمیم‌گیری کرد که به‌عنوان مثال پول چاپ یا نرخ سود بانکی دستکاری شود. سیاست‌های جاری و بخش واقعی زمان‌بر است و بیماری کرونا هم به تدریج بر آن اثر گذاشته است و اگر روال برگردد اثرات آن هم به تدریج از بین خواهد رفت. دولتمردان باید با جدیت وارد این بازارها شوند و با برنامه ریزی صحیح قیمت ها را کنترل کنند. امروز در شرایطی قرار داریم که ناترازی تجاری و ارزی سر جای خود است. تا زمانی‌که وضعیت تراز تجاری و ارزی به روال عادی برنگردد این شرایط قابل کنترل نخواهد بود. کسری تجاری داریم که بحث نوسانات ارزی را به دنبال داشته است. باید به موضوع ساماندهی واردات و کنترل قاچاق و واردات غیررسمی با برنامه و محکم ورود شود که این اتفاق نیز محقق نشده است. رشد نقدینگی همچنان ادامه دارد و روند تصاعدی رشد نقدینگی بسیار نگران کننده است. امروز شاهد پمپاژ نقدینگی به بازارها هستیم. خروجی رشد نقدینگی هم تورم است و بحث افزاش قیمت بازار دارایی ها مثل دلار و سکه را ایجاد کرده است. از طرفی دیگر انتظارات تورمی هم وجود دارد. در دو ماه آینده انتخابات آمریکا را هم پیش رو داریم و اگر ترامپ برنده این انتخابات شود باید یک برنامه روشن و مشخصی را برای این موضوع داشته باشیم. هر چقدر احتمال پیروزی ترامپ بیشتر شود انتظارات تورمی در ایران هم بیشتر خواهد شد. باید کشور را برای حضور مجدد این فرد و تحریم های دیگر آماده کنیم. باید بتوانیم این انتظارات را برنامه ای جامع و کامل مهار کنیم.

بنابراین علل افزایش قیمت دلار و طلا کنترل و حذف نشده است. صادرات غیرنفتی ایران با مشکلات عدیده ای مواجه است و ارز حاصل از صادرات به کشور برنگشته و یا با کندی همراه است. باید برنامه مشخص برای توسعه صادرات غیرنفتی داشته باشیم. اگر مرزها به سرعت بازگشایی و روال صادرات غیرنفتی به شرایط قبل از بیماری کرونا برگردد، می‌توانیم امیدوار باشیم که تا حدودی فشار از بازار ارز کاسته شود و دلار را به کانال ۱۷ و ۱۸ هزار تومان برگرداند. بنابراین باید گفت همه این عوامل دست به دست هم دادند و باعث شدند تا شاهد ورود دلار به کانال ۲۳ هزار تومان باشیم. هرچقدر این مسیر با کندی طی شود احتمال به ماندگاری افزایش قیمت دلار و سکه می‌رود در مقابل هر چقدر این روند تسریع شود تا به روال عادی برگردیم دوباره قیمت دلار می‌تواند روند کاهشی را طی کند.

اما این افزایش قیمت ها در بازار دارایی ها اگر کنترل نشود بعد از بازار دارایی ها این افزایش ها به بازار کالاها و خدمات هم سرایت می کند و متاسفانه با کاهش توان مردم در خرید مواجه خواهیم شد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.