صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی چند باره در کمین بازار خودرو
گرانی چند باره در کمین بازار خودرو

رشد دوباره قیمت خودرو در صورت بی‌توجهی به مشکلات قطعه‌سازان محتمل است

گرانی چند باره در کمین بازار خودرو

کسب و کار نیوز - بازار خودرو در حالی روزها و هفته های پرنوسانی را می گذراند که به دلیل اینکه قیمت ها در سایت های آگهی منتشر نمی شود، چراغ خاموش روی دور کُند افزایش قیمت است.

به گزارش کسب و کار نیوز، این افزایش قیمت در حالی است که تاکنون ۶ مرحله قرعه کشی انجام شده تا شاید آبی بر آتش افزایش قیمت ها باشد؛ اما قیمت خودرو از ابتدای امسال سر ناسازگاری دارد. این صعود در حالی رخ داده که بازار خودرو در رکودی نسبی فرو رفته و آغاز ماه محرم نیز بر سنگینی آن افزوده است. آن طور که از بازار خبر می‌رسد، قیمت خودروهای داخلی طی این هفته برای چندمین بار در سال جاری، بالا رفته، با این حال خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد. به‌عبارت بهتر، در عین حال که سایه رکود بر سر بازار خودرو سنگینی می‌کند و خرید و فروش زیادی صورت نمی‌گیرد و طبعا قیمت‌ها باید پایین آمده یا حداقل به ثبات برسند، عکس این اتفاق رخ داده و منحنی قیمت صعودی شده است. این در حالی است که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان قصد داشتند به‌ واسطه انجام قرعه‌کشی در بین ثبت‌نام‌کنندگان خودرو، بازار را از التهاب به آرامش برسانند.

افت ماهانه تولید خودرو قیمت را افزایشی کرد

اما بررسی آمارهای اعلامی خودروسازان به سازمان بورس نشان می‌دهد سه خودروساز بزرگ کشور در مرداد ماه به نسبت تیر سال جاری افت تولید داشته‌اند. در مرداد ماه ۶۰ هزار و ۱۶۲ دستگاه خودرو تولید شده این در حالی است که در تیر ماه ۸۴ هزار و ۸۴ دستگاه از انواع محصولات سواری تولید شده بود. بنابراین مقایسه آمار مرداد به نسبت تیر ماه از افت تولید ۵/ ۲۸ درصدی سه خودروساز بزرگ کشور حکایت دارد.افت آمار ماهانه در شرایطی است که خودروسازان از خردادماه همراه با رونمایی از بسته فروش وزارت صمت، موظف به تحویل سه ماهه خودروهای قرعه‌کشی شده در قالب فروش فوق‌العاده هستند.
اما ایران‌خودرویی‌ها در مرداد ماه نیز بیشترین آمار تولید را در میان خودروسازان کشور به نام خود به ثبت رسانده‌اند. این شرکت طی مرداد ماه در مجموع ۳۵ هزار و ۸۷۴ دستگاه خودرو تولید کرده است.این میزان تولید در مقایسه با ماه پیش از آن رشد تولید اندک ۷/ ۰ درصدی را نشان می‌دهد. سایپایی‌ها اما در مقایسه با آمار تولید مرداد و تیر ماه نیز افت تولید را در کارنامه خود به ثبت رسانده‌اند.
این شرکت طی مرداد ماه امسال ۱۹ هزار و ۷۱۷ دستگاه محصول را به تولید رسانده‌ تا در مقایسه با تیر افت ۵/ ۴۸ درصدی را تجربه کنند. از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد این شرکت در پنجمین ماه امسال ۴ هزار و ۵۷۱ دستگاه محصول را به تولید رسانده است. مقایسه این آمار با تیراژ تیر ۹۹ نشان می‌دهد سومین خودروساز بزرگ ایران ۵۴ درصد کاهش تولید را تجربه کرده است.آنچه مشخص است بخشی از افت تولید ماهانه سه خودروساز بزرگ کشور را می‌توان به تعطیلات تابستانی این شرکت‌ها ربط داد. این در شرایطی است که چالش‌های موجود در مسیر خودروسازی نیز هنوز پابرجاست. بی‌شک اصلی‌ترین چالش مدیران خودروساز برای رشد تولید، چالش تامین قطعات مورد نیاز است. کمبود قطعات با اینکه چالش جدیدی محسوب نمی‌شود اما مدیران خودروساز نتوانسته‌اند طی مدت زمانی که از آغاز تحریم‌ها می‌گذرد اقدامی برای حل این چالش کنند. چالش کمبود قطعات در کنار مشکلات مالی که خودروسازان همواره با آن دست به گریبان هستند باعث شده که در دوران تحریم تولید خودروی ناقص فزونی یابد.
«کسب و کار» در گفتگو با دو کارشناس، به بررسی مشکلات این بازار می پردازد.

بانک مرکزی دست قطعه سازان را بسته است

محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی
تاکنون تصمیم گیری شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو موجب زیان خودروسازها شده است و آنها نیز پول قطعه ساز را پرداخت نمی‌کنند تا جایی که قطعه سازها نمی توانند حتی مالیات و حقوق کارگران‌شان را بپردازند، به همین دلیل امسال هم مشکلات نقدینگی همچنان وجود دارد و اگر دولت به دنبال تحقق جهش تولید است باید این مشکلات را حل کند. واحدهای قطعه سازی نیز با مشکلات متعددی روبه رو هستند. نخست مشکل نقدینگی است چون برخی از قطعه سازان ما تا ۹ ماه می شود که نتوانسته اند طلب خود را دریافت کنند. مشکلات دیگر تغییر و تعدیل قیمت است چون مواد اولیه، دستمزد و نرخ ارز افزایش یافته اما تعدیل قیمت نداشته ایم. همچنین برخی موادی که از خارج می آید تخصیص ارز به آنها داده نشده و به همین دلیل این قطعات در گمرک هستند. یک مشکل هم که اخیرا به مشکلات قبلی اضافه شده، این است که ما برخی مواد اولیه داخلی را مستقیم به صورت مچینگ می گرفتیم که در حال حاضر عرضه آن تغییر یافته و ما را حواله به بورس می کنند که کار سخت تر و گرفتاری ما بیشتر می شود. به جای آنکه مشکل ما حل شود مشکلی دیگر نیز به مشکلات ما اضافه شده است. اکثر خودروهایی که در پارکینگ هستند همه منتظر قطعاتی اند که در گمرک است ولی واردکنندگان نتوانستند ترخیص کنند. این مشکلات در حالی است که ما به صورت رسمی این مشکلات را اعلام کردیم اما گوش شنوایی نیست. قطعه سازان به همین دلیل تعدیل نیرو داشته اند و یکی از این شرکت ها ۸۵۰ پرسنل داشت که در حال حاضر آنها را به ۲۰۰ نفر کاهش داده. بنابراین قطعه سازان به شدت تحت فشارند.

سود صنعت خودرو در جیب عده ای خاص

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو
سال ۱۹۹۰ ایران جزو ده کشور اول جهان در تولید (فقط تعداد) خودرو بوده است که سال گذشته روسیه جایگزین ایران شد. اما گفتنی است آن زمانی هم که جزو ۱۰ تولیدکننده اول جهان بودیم جزو ۱۰ سازنده باکیفیت نبودیم. فقط تیراژ تولیدمان جزو ۱۰ کشور بزرگ بود. اما اینکه وضعیت ما با کوچک ترین نوسان سیاسی اینقدر به هم می ریزد، با وجود اینکه وقتی شرایط اقتصادی متعادل و پایدار است و وقتی تحریم نیست قطعه سازان دائما در بوق و کرنا می کنند که ۹۵ درصد پژو ۴۰۵ را ساخت داخل کردند؛ ولی با کوچک ترین نوسان ارزی یا سیاسی قمیتشان بیشتر از نرخ ارز افزایش پیدا می کند به عقیده من ریشه در ایرادی دارد که در این تولیدکنندگان وجود دارد. زمانی که فضا و فعالیت اقتصادی باز می شود قطعه سازان شغل و ارز را به گروگان می گیرند و در قالب تولید وارد می کنند و این باعث می شود ما به محض اینکه دچار مسائل ارزی یا سیاسی شویم بازار خودرو سقوط کند. این بار اول نیست که این مشکلات در کشور اتفاق افتاد. در تحریم های دوران قبل هم ما با همین مشکلات مواجه بودیم و حتی مشکلات کنونی به مراتب سنگین تر از دوره قبل است. یعنی با وجود اینکه فرصت برجام در این میان ایجاد شد و می شد تا حدی حجم زیادی از مسائل و مشکلات را در آن فرصت کوتاه حل کرد منتها لجاجت وزیر صنعت وقت باعث شد که صنعت خودرو آسیب پذیرتر از قبل شود. واقعیت این است که صنعت خودرو تبدیل شده به یک غده سرطانی در کشور که دارد هم حاکمیت را از بین می برد، هم مردم را نابود می کند و هم صنعت را به گروگان گرفته و انتفاع آن به تعدادی خاص می رسد. دولت نمی تواند مالیات از آنها بگیرد و به گفته آقای نوبخت، ما میلیاردها تومان هزینه یارانه انرژی می دهیم و به گفته رئیس راهور ناجا، ما سالی چند ده هزار کشته می دهیم به خاطر کیفیت نازل خودرو. این فضایی است که در کشور وجود دارد. این در حالی است که در تمام دو سال و نیم فرصت پسابرجام نتوانستیم از این فرصت برای پیشرفت صنعت خودرو استفاده کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.