صفحه اصلی / اسلایدر / بازگشت بورس با حمایت حقوقی ها
بازگشت بورس با حمایت حقوقی ها

شاخص کل بورس با رشدی 1/4 درصدی در کانال یک میلیون و ۷۱۸ هزار واحد قرار گرفت

بازگشت بورس با حمایت حقوقی ها

کسب و کار نیوز - با ادامه دار شدن اصلاح شاخص بورس و هراس تازه واردان، دولت تصمیم گرفت به حمایت از این بازار برخیزد و قرار است که با هماهنگی متولیان بازار، روزانه 10 هزار میلیارد تومان به مدت 10 روز کاری برای جمع‌آوری صف‌های فروش اختصاص یابد و بدین شیوه از ریزش شاخص بورس جلوگیری شود. اما نکته اصلی این است که حمایت دولتی در هر جایی وارد شود تبعات خود را دارد.

 

 به گزارش کسب و کار نیوز، حمایت سنگین حقوقی ها از روز دوشنبه آغاز شد که در پی خروج بی‌سابقه پول حقیقی این شرکت ها وارد شدند و ۱۰ هزار میلیارد تومان از سهام خاصی را خریداری کردند. به تدریج صف های فروش اندک اندک جمع شد تا در روز سه شنبه شاهد مثبت شدن بازار بودیم. این روند در سومین روز از حمایت حقوقی ها ادامه یافت و در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار سهام، شاخص کل بورس با رشدی ۶۸ هزار واحدی و قرار گرفتن در کانال یک میلیون و ۷۱۸ هزار واحدی به کار خود خاتمه داد. رشد ۴٫۱۶ درصدی شاخص کل در حالی به ثبت رسید که شاخص کل هم‌وزن نیز امروز ۲٫۴ درصد رشد داشت.

 

بلایی که تصمیمات سینوسی بر سر بورس آورد

از هفته آخر مرداد ماه بورس ایران شاهد روند نزولی شاخص ‌ها تا روز دوشنبه بود. در طول این مدت شاخص کل با جهشی نزولی بیش از ۴۰۰ هزار واحد افت کرد. عده زیادی از کارشناسان این افت را بیش از آنکه نیاز بازار بورس بدانند آن را ناشی از تصمیمات سینوسی و دخالت های نابجای دولت در بازار سرمایه عنوان می‌کنند.
عدم عرضه حقوقی‌ها و خرید اشخاص حقیقی در روز سه شنبه و روز چهارشنبه قابل توجه است و حمایت حقوقی‌ها، روند مثبت را به بازار برگرداند. اما نمی توان پیش‌بینی دقیق و قطعی از تداوم روند فعلی بازار سرمایه یا توقف آن ارائه کرد.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، تبعات حمایت دولت از بورس را بررسی می کند.

 

آفت حمایت دستوری از بورس

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان
هیچ یک از بازارهای کاملا سبز و کاملا قرمز بورس نشان دهنده مدیریت کارآمد نیست. به عبارت دیگر هیچ کدام از این دو حالت منطقی و متعادل نیست و هر کدام نشان دهنده ضعف مدیریت است. اگر بازار سرمایه مانند اردیبهشت یکدست سبز باشد یا بالعکس در بازاری همه نمادها منفی و صف فروش باشد هر دو مدل بازار، خارج از تعادل و منطق است. در واقع زمانی بازار سهام، مدیریت کارآمد و شرایط تعادلی دارد که بخشی از نمادها مثبت و بخشی منفی باشند. به عبارت دیگر هر نمادی که با تحلیل و در شرایط خوبی قرار دارد مثبت باشد و هر نماد و سهمی که وضعیت مناسبی ندارد طبیعتا منفی باشد. طبق این اصل، ما با مدیریت کارآمد بازار سرمایه فاصله زیادی داریم. به علاوه شرایط حالِ حاضر بورس به هیچ وجه شرایط خوبی نیست. در بازار سرمایه باید شرایطی را فراهم کنیم که سهام یا نمادهایی که ارزش دارند، سبز باشند و نمادهایی که بنیاد و ارزش ندارند، منفی باشند. این در حالی است که بازار سرمایه ما این اصل را تداعی نمی کند. بد نیست نگاهی به بازار سرمایه در اردیبهشت ماه داشته باشیم. در طول این ماه همه نمادها مثبت ۵ و صف خرید بودند. در مقابل در مرداد ماه شاهد بودیم که همه نمادها منفی ۵ و صف فروش بودند. این واقعیت نشان می دهد که در این بازار مدیریت عاقلانه حاکم نشده و این بازار هیجانی است و در بازارهای هیجانی ممکن است هر اتفاقی بیفتد؛ یعنی چند روز ممکن است صف خرید باشد و بالعکس چند روز ممکن است صف فروش باشد و این بازار، بازار منطقی و متعادلی نیست. دولت نمی تواند بازار را به صورت مدیریت شده پیش ببرد. لذا مجبور است که در برهه هایی حمایت کند؛ اما این حمایت ها مناسب نیست. نباید بازار را به صورت دستوری مدیریت کرد. متاسفانه چون ما نمی توانیم یک مدیریت عاقلانه و با تدبیری را در بازار سرمایه پیاده کنیم لذا مجبوریم دست به حمایت های دستوری بزنیم؛ اما نمی توانیم دستور بدهیم که حقوقی ها حمایت کنند زیرا بازار نباید با دستور پیش برود. بازار باید با تحلیل و منطق و براساس بنیاد سهم ها پیش برود؛ اما وقتی شما نمی توانید بازار را به صورت تعادلی اداره کنید، در نتیجه مجبور می شوید دستور بدهید که حقوقی ها اداره کنند. بنابراین حقوقی ها وارد شدند و ۱۰ هزار میلیارد تومان در صف فروش خرید کردند و همین خرید باعث شد که بازار مجددا به کانال مثبت برگردد. ولی این برگشت بازار، برگشت با منطق نیست و با همین وضعیتی که امروز شاهد بودیم که عمده نمادها صف خرید بودند، بازار، بازار متعادلی نیست، بلکه یک بازار هیجانی است و پشت این بازار منطق و درایت حاکم نیست.
در این بازار حدودا ۶۴۰ نماد داریم که طبیعتا برخی از این نمادها می توانند مثبت باشند و برخی منفی؛ ولی ما در این ۵، ۶ ماهه اخیر این را شاهد نبودیم، بلکه یک بازار هیجانی بدون منطق را شاهد بودیم که در یک ماه هایی همه نمادها صف خرید بودند و در یک ماه صف فروش. این نشان می دهد که این بازار یک بازار با برنامه، منطق و با مدیریت عاقلانه نیست. نمی شود که در یک ماه همه ۶۴۰ نماد همه منفی ۵ باشند و در ماهی دیگر همه نمادها مثبت ۵٫ این نشان می دهد که یک جای کار در این بازار ایراد دارد. من از حمایت های دستوری دولت بیمناک هستم زیرا این شبهه را در بازار ایجاد می کند که از سوی دولت مدیریت و کنترل می شود. باید ما به گونه ای بازار را مدیریت کنیم که از حمایت های دستوری یا از اقدامات دستوری یا از رویه های دستوری جلوگیری کنیم چون داریم مردم را عادت می دهیم که هر وقت منفی شد بگویند که دولت حمایت کند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.