صفحه اصلی / اسلایدر / پول‌پاشی برای رشد شاخص بورس
پول‌پاشی برای رشد شاخص بورس

تزریق روزانه 10 هزار میلیارد تومان برای جمع‌آوری صف‌های فروش به بازار سرمایه

پول‌پاشی برای رشد شاخص بورس

کسب و کار نیوز - قرار است که با هماهنگی متولیان بازار، روزانه 10 هزار میلیارد تومان به مدت 10 روز کاری برای جمع‌آوری صف‌های فروش اختصاص یابد و بدین شیوه از ریزش شاخص بورس جلوگیری شود. همزمان که سهامداران به دستهای دولت برای حمایت چشم دوخته‌اند، گزارش‌های عملکرد شرکتها برای ماه قبل هم در حال انتشار است که مطابق ارزیابی کارشناسان امیدوارکننده بوده است. این در حالی است که سرمایه‌گذاران بورس این هفته دغدغه‌هایشان به این سوالات ختم می‌شد؛ علت روند نزولی بازار چیست. آیا بازار سرمایه روزهای خوش گذشته را دوباره تجربه می‌کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، نیما آزادی، تحلیل‌گر بازار سرمایه با اشاره به اینکه شاخص بورس در چند وقت اخیر بیش از ۲۲ درصد از بها را از دست داده اعلام کرد: این میزان سنگین ترین ریزش نماگر بازار در پنج سال اخیر است. آخرین باری که شاخص بیش از این مقدار کاهش پیدا کرده بود، کاهش ۳۲ درصدی در دو سال ۹۳ و ۹۴ بود. بنابراین دلیل حساسیت بازار و نگرانی فعالین بازار مشخص است! چرا که سنگین ترین ریزش (از نظر شتاب کاهش) در یک دهه اخیر است. ضعف بزرگ حال حاضر بازار فقدان یک بازارساز حرفه ای است.

در رابطه با ریزش شاخص بورس دلیل دیگری هم وجود دارد. اما و اگرها و تایید و تکذیب‌ها برای عرضه “صندوق دارا دوم” منجر به واکنش حقوقی های بازار شد و عرضه سهام در بازار شدت گرفت و نهایتا در تاریخ ۲۰ مرداد خبر لغو عرضه صندوق دارا دوم رسما اعلام شد که موجب سلب اطمینان و اعتماد سهامداران و ریزش قیمت سهام  گردید. این موضوع مهم و تاثیرگذار در بورس، طی یکی دو روز با تکذیب و تایید های فراوان و بحث در کمیسون اقتصادی مجلس، بالاخره توسط وزیر اقتصاد تایید و قرار شد ETF  دوم متشکل از ۱۵ درصد سهام دولت در شرکت های پالایش نفت بندر عباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران و پالایش نفت تبریز در هفته دولت اجرایی و عرضه گردد. با این حال اما وضعیت شاخص به قبل از دعوای دارا دوم بازنگشت و این پایان ماجرای روزهای پرتنش بورسی نبود چرا که طبق اعلام فعالان بازار سرمایه این اتفاقات و عدم ثبات در تصمیمات هیات دولت باعث ریزش قیمت سهام شرکت ها شد.

سازوکار سیاستگذار برای توقف ریزش شاخص

همایون دارابی، کارشناس بورس

به دلیل ریزش های مکرری که در دو هفته اخیر در شاخص بورس اتفاق افتاد که البته روند اصلاحی آن درست تر است دولت یک سری تصمیماتی را اتخاذ کرده که به نظر می رسد نتیجه مثبتی را در بازار سرمایه و رشد شاخص بورس داشته باشد. پس از چند روز ریزش روز گذشته شاهد بودیم که شاخص به میزان ۴۱ هزار واحد رشد کرد که نتایج تصمیمات دولت را در این رشد نمی توان نادیده گرفت. تزریق پول در شرایط کنونی که چشم سهامداران به حمایت دولت از این بازار است نتایج خوبی خواهد داشت و منجر به جمع آوری صف های فروش از روز گذشته شده است. البته درست است که فشار فروشی که در بازار وجود دارد رو به کاهش بوده و حرکت خرید از سوی حقوقی‌ها در بازار شروع شده اما برخی از فعالان حقیقی که در سود قرار دارند، تمایل به شناسایی سود دارند و از سویی مقداری هیجان زدگی نیز در بازار به چشم می‌خورد. بنابراین باید امیدوار بود جو هیجانی بازار به زودی پایان یابد.

متاسفانه تصمیمات لحظه‌ای و غیر کارشناسی خصوصا تغییر ساعت معاملات درست یک روز بعد از صعودی شدن شاخص، سبب بی‌اعتمادی سهامداران و ادامه روند افت بازار شد که دولت را ناچار به ارایه حمایت های مالی از این بازار کرده است. به عنوان نمونه تغییر ۲۴ ساعته تصمیم سازمان بورس در خصوص دو زمانه شدن معاملات نشان می‌دهد که این تصمیم بدون کارشناسی بوده و تداوم روند کاهشی بازار سرمایه در حالی که روز قبل از آن بازار توانسته بود دوره اصلاح را پشت سر بگذارد، از نتایج این تصمیم گیری بوده است. از طرفی دیگر اگرچه باید منتظر بمانیم تا بازار جریان طبیعی خود را پیدا کند اما ناظر بازار و مدیر فعالیت‌های بازار نیز باید نقش رگولاتوری خود را در شرایط مختلف رشد و صعود و سقوط شاخص ایفا کند.

ماههای آینده نیز ماه های پر از فراز و فرودی خواهد بود اما پیشی بینی دقیق آن در رابطه با تغییرات بورس امکان پذیر نیست. دولت باید مسیر درست را در پیش بگیرد و کاهش نرخ بهره را هم همواره در نظر داشته باشد. همچنین دولت باید از تصمیمات ناگهانی دوری کرده و تدوام حمایت از بازار سرمایه را در دستور کا رخود داشته باشد. دولت باید شرکت های خود در حوزه نفت و گاز، پتروشیمی و معدن را در بورس عرضه کند و بدین ترتیب به حمایت های خود از بورس ادامه دهد. هرچند قیمت‌ها همیشه در بازار با فراز و فرود و اصلاح همراه بوده و کارنامه بازار طی سال‌های گذشته مشخص است و نباید این چند روز را مبنا قرار داد.

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.