صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، زیربنای تحول دیجیتال است
توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، زیربنای تحول دیجیتال است

معاون وزیر ارتباطات درگفت وگو با ایرنا:

توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، زیربنای تحول دیجیتال است

کسب و کار نیوز - رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: کسب و کارهایی که بر بستر دیجیتال شکل می‌گیرند، برای رشد و پایداری خود، نیاز به زیرساخت مناسب دارند و به همین دلیل اقتصاد دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم همگی حول محور اصلی توسعه زیرساخت ارتباطی گردش می کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، رییس جمهوری روز ۲۵ مرداد در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بر تکمیل و اجرای دولت الکترونیک تاکید کرد و گفت: زیرساخت‌های دیجیتال را باید توسعه دهیم و اقتصاد کشور و هم آموزش و بخش‌های امکان‌پذیر در زندگی مردم باید دیجیتالی شود.

سال پر از توسعه 
افتتاح مرکز داده اقماری شبکه ملی اطلاعات، خدمات ابر سراسری، هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی، اتصال هزار روستای بالای ۲۰ خانوار دیگر به شبکه ملی اطلاعات، فاز اول توسعه چهار میلیون VDSL (خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا) و یک‌میلیون پورت FTTH (فیبر نوری تا درب منزل)، رونمایی از مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات، سرویس NTP شبکه ملی اطلاعات، توسعه VDSL، پروژه DNS (تکنولوژی اینترنت برای تبدیل نام دامنه به آدرس IP است) از جمله خدمات مهمی است که در وزارت ارتباطات از ابتدای امسال دنبال شد و تا پایان سال نیز ادامه خواهد داشت.
دستیابی به تمام این موارد که هر کدام گامی در جهت توسعه در حوزه فناوری و اقتصادی دیجیتال است، به زیرساختی نیاز دارد که توسط شرکت ارتباطات زیرساخت مهیا می‌شود. زیرساخت حیاتی که این روزها حتی چند ثانیه اختلال در آن می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

قلب تپنده حوزه فناوری 
شرکت ارتباطات زیرساخت که مدتی قبل شانزده سالگی خود را جشن گرفت، قلب تپنده توسعه در حوزه فناوری است. رییس شرکت ارتباطات زیرساخت معتقد است؛ توسعه زیرساخت، ضامن رشد این بخش است. شکل گرفتن و اجرایی شدن طرح‌هایی که در حوزه فناوری وجود دارند، یک شرط لازم دارد و آن توسعه زیرساخت‌های کشور است.
معاون وزیر ارتباطات به ایرنا گفت: زیرساخت خوب، کیفیت مناسب را به ارمغان می‌آورد. مادامی که ارتباطات خوب، پایدار، با کیفیت و ارزان در خدمت کاربر و کسب و کارها باشد می‌توان به پیشرفت طرح‌های حوزه فناوری امیدوار بود.
فتاحی افزود: شرکت‌های حمل و نقل اینترنتی، فروشگاه‌های آنلاین، بازی‌های کامپیوتری، VOD ها همگی زمانی شکل می‌گیرند و رشد می‌کنند که زیرساخت مناسب داشته باشند، اپراتور بتوانند به آن‌ زیرساخت، سرویس خوب بدهند تا لایه خدمات روی آن شکل بگیرد و به این شکل، کسب و کار پایدار شود. به همین دلیل اقتصاد دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم همگی حول محور اصلی توسعه زیرساخت می‌چرخند.
وی با بیان این که توسعه شبکه ارتباطات فیبر کشور و مسیرهای انتقال از جمله وظایف مشخص شرکت ارتباطات زیرساخت است، گفت: ما در شرکت زیرساخت وظیفه داریم بستری را مهیا کنیم تا شرایطی ایجاد نشود که کوچک‌ترین اختلالی در ارتباطات زیرساختی به وجود بیاید و در کنار این روز به روز زیرساخت را توسعه بدهیم.

ضرورت به روز سازی در مسیر توسعه
معاون وزیر ارتباطات توضیح داد: باید در مسیر به روز سازی توسعه پیش رفت و حفاظت از تمام مسیرهای ارتباطی مخابراتی بین استانی و بین‌الملل کشور به عنوان برنامه‌های این وزارتخانه برای پایداری ارتباطات است.
واقعیت اینکه هرچقدر زیرساخت ارتباطات بین استانی و بین‌المللی توسعه یابد، اما در لایه دسترسی به کاربر نهایی، مخابرات و اپراتور نتوانند سرویس خوبی ارائه دهند، نمی‌توان گفت کار بزرگی انجام شده است.

راه ابریشم در حوزه فناوری
فتاحی گفت: ظرفیت ژئوپولوتیک کشور، فرصتی را ایجاد می‌کند تا بتوانیم از آن برای ارتباط شرق و غرب استفاده کنیم. چینی‌ها طرحی را دنبال می‌کنند برای احیای راه ابریشم در حوزه توسعه اقتصاد دیجیتال فناوری اطلاعات، ایران بخش مهمی از این ماجراست و درباره این مسئله مذاکراتی نیز داشته‌ایم.
وی تاکید کرد: پایدار نبودن مسیرهای دریایی و زمینی برخی از کشورهای منطقه، پایداری کافی را ندارند و به دلیل همین ضعفی که وجود دارد، نقش ما در منطقه پر رنگ‌تر می‌شود. فتاحی معتقد است: این امکان برای کشور ما ارزش افزوده به حساب می‌آید. ارزش افزوده‌ای که علاوه برآورده اقتصادی، حضور پر رنگ منطقه‌ای را هم موجب می‌شود.

راه اندازی نخستین منطقه آزاد ICT در کشور
یکی از طرح‌های مهمی که وزارت ارتباطات تا پایان امسال آن را افتتاح می کند، نخستین منطقه آزاد ICT در ایران است. زیرساخت این منطقه آزاد که یکی از پروژه‌های مصوب شبکه ملی اطلاعات محسوب می شود، در منطقه ویژه‌ اقتصادی پیام فراهم شده و هدف آن تسهیل کیفیت و نوع دسترسی به ترافیک داخلی برای افراد خارج از کشور و صادرات محتوا به خارج است.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.