“برج فناوری بنتک ” افتتاح شد

ستاری: ناحیه نوآوری شریف یک فرهنگ جدید است

“برج فناوری بنتک ” افتتاح شد

کسب و کار نیوز - ستاری در آیین افتتاح برج فناوری بنتک، شکل‌گیری ناحیه نوآوری شریف را به یک فرهنگ جدید تشبیه کرد که به توسعه شهری و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه کمک می‌کند.

به گزارش کسب و کار نیوز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در سومین روز از هفته دولت، برج فناوری بنتک به عنوان نخستین برج فناوری بخش خصوصی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، پیروز حناچی شهردار تهران، شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران و رسول کشت‌پور شهردار منطقه ۲ افتتاح شد.


ستاری در این مراسم با اشاره به اینکه شبیه ناحیه نوآوری شریف در دنیا و ایران هم وجود دارد، گفت: مثلا انتشاراتی‌های مقابل دانشگاه تهران یک نمونه کوچک و ساده شده از شکل‌گیری ناحیه نوآوری در کشور هستند.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، دانشگاه باید در وهله اول زیست‌بوم اطراف خودش را تغییر دهد و مشکلات خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف را حل کند.

ستاری در ادامه بیان کرد: دانشگاهی که با بودجه دولتی اداره شود محصول محور نیست و به درد جامعه نمی خورد. قطعا ناحیه نوآوری محصول دانشگاهی که با پول دولتی اداره می شود نیست.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان کرد: اگر دانشگاهی با جامعه تعامل نداشته باشد و دیوار کشی شود نمی تواند نیاز مردم و جامعه را بشناسد و آنها را حل کند.

ستاری در ادامه گفت: در دنیا دانشگاه ها هیچ دیواری ندارند و جزء مبل و مان شهری محسوب می شوند. این یعنی تعامل درست دانشگاه با جامعه.

رییس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: تعامل دانشگاه با جامعه ضروری است. در این نوع تعاملات است که دانشجویان با نیازها و مشکلات مردم‌ آشنا می شوند و نسبت به رفع آنها دغدغه خواهند داشت.

ستاری ادامه داد: ما با پول و مالیات دولت و مردم درس خواندیم تا به درد آنها برسیم و مشکلاتشان را حل کنیم.

به گفته ستاری، ناحیه نوآوری شریف الگوی جدیدی در کشور است که به عنوان نمونه موفق برای دیگر استان ها و دانشگاه های کشور شناخته می شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به افتتاح برج فناوری بنتک، گفت: این برج نمونه درستی از تعامل دانشگاه با بخش خصوصی است. اتفاقی که به توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور می انجامد.

ستاری همچنین بیان کرد: باید زیست بوم فناوری و نوآوری در اطراف دانشگاه شکل گیرد تا مردم از آن منتفع شوند. جامعه باید نتیجه شکل گیری زیست بوم را در زندگی خود حس و درک کند. آنها باید هر روز نوع جدیدی از خدمات فناورانه را ببینند و از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به تلاش های شهرداری منطقه ۲ برای ایجاد ناحیه نوآوری شریف و برج فناوری بنتک، بیان کرد: باید این راه ادامه یابد. این کار با حضور و پول بخش خصوصی تسریع می شود. در حال حاضر هم ناحیه نوآوری شریف و ایستگاه نوآوری هم با همکاری دانشگاه و بخش خصوصی ایجاد شده اند.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، ناحیه نوآوری شریف یک مدل توسعه شهری است. این مدل می تواند برای بازسازی بافت فرسوده شهری هم یک الگو باشد. اینکه از توان و ظرفیت جوانان و سرآمدان علمی برای توسعه کشور بهره ببریم.

وی با بیان اینکه توان جوانان پاسخگوی نیازهای شهری است، بیان کرد: اگر به ایده های جوانان توجه کنیم می توانیم از این توان برای توسعه شهرها و اجرای برنامه های مدیریت شهری استفاده کنیم. فقط باید موانع حضور جوانان در این عرصه ها مرتفع شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه گفت: هنوز برخی حوزه های شهری به دلیل مقاومت کسب و کارهای سنتی برای ورود جوانان و استارتاپ ها آماده نیستند. اگر شهرداری برای رفع این مشکل کمک کند مطمئن می شود که جوانان نیروهای قابل اعتمادی برای رفع مشکلات شهری هستند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: کسب و کارهای سنتی راهی جز همکارس و همراهی با کسب و کارهای نو ندارند. اگر مقاومت کنند شکست می خورند.

وی معتقد است که رفع این موانع به برخی اقدامات حقوقی نیاز دارد که با کمک شهرداری و شورای شهر امکانپذیر است.

استقرار دانش‌بنیان تسهیل شد

در ادامه این مراسم، پیروز حناچی شهردار تهران هم ضمن تقدیر از تلاش های معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برای توسعه علم و فناوری در کشور، گفت: با این تلاش ها حرکت درستی در کشور شکل گرفته که به نیروی انسانی کشور به عنوان ثروت ملی اتکا شده است.

وی افزود: ما هم در برنامه تهران هوشمند در تلاشیم تا با کمک جوانان و توان دانش بنیان ها، توسعه فناورانه تهران را محقق کنیم. در برنامه شهر هوشمند تلاش می کنیم همه ظرفیت های شهری و شهرداری را بسیج کنیم و با الگوبرداری از نمونه های موفق خارجی، توسعه تهران را رقم بزنیم.


حناچی ادامه داد: محورهای تهران هوشمند رویکرد شهر هوشمند، صرفاً به معنای به خدمت گرفتن زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) شهری نیست، بلکه شش بعد اقتصاد هوشمند، جابجایی هوشمند، محیط هوشمند، زیرساخت هوشمند، حکمروایی هوشمند و زندگی هوشمند همزمان مورد توجه خواهند بود.

شهردار تهران همچنین گفت: شهرداری به دنبال هدایت نوآوری در عرصه های شهری است تا با این کار موانع کسب و کارها را رفع کند. این کار را هم با تنظیم گری مقررات حمایتی از مباحث نوآورانه، توانمندسازی ظرفیت‌های موجود و حمایت از زیست‌بوم فناوری و نوآوری شهری انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های شهرداری تهران، استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیان‌ها است. ما می‌توانیم با کمک این توان علمی، مشکلات و نیازهای شهری را مرتفع کنیم. نیوری انسانی ارزشمندی که باید مودر توجه قرار گیرد.

به گفته حناچی، در روزهای شیوع بیماری کرونا به همه مناطق ۲۲ گانه شهر تهران بخشنامه تسهیل استقرار دانش‌بنیان‌ها را ابلاغ کرده‌ایم. یکی از مهم‌ترین اهداف ما حمایت از حرکت نوآوری در کشور است. این کار را هم با کمک به زیست‌بوم حل مشکلات شهر تهران و حل مشکلات کشور پیگیری می‌کنیم.

تنها راه رفع معضلات شهری اعتماد به جوانان

شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران هم در این مراسم، گفت: زیبایی این نوع حرکت‌ها این است که تلاشی صورت می‌گیرد تا جوانان و نخبگان این سرزمین در کشور بمانند و به مردم و جامعه خدمت کنند. این کار از مهاجرت نخبگان پیشگیری می‌کند.

به گفته امانی، ستاری جزء مدیرانی است که در جایگاه درستی نشسته است و تلاش‌هایش برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری قابل تقدیر است. اعتقاد دارم که تنها راه رفع معضلات شهری اعتماد به جوانان است. جوانان توانمند و سرآمد.

وی همچنین بیان کرد: برای اینکه بتوانیم مشکلات شهری را به نحو درستی مرتفع کنیم بادی از توان جوانان، دولت محلی(شهرداری‌ها)، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بخش خصوصی استفاده کنیم. باید از کسب و کارهای سنتی به سمت کسب و کارهای نو حرکت کنیم.

این عضو شورای شهر تهران معتقد است که از ظرفیت و توان دانش‌بنیان‌ها باید برای رفع چالش‌های بیماری کرونا هم بهره ببریم.

رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی هم در این مراسم، گفت: ساخت برج نوآوری بنتک از این جهت مهم است که با پول و سود دانش‌بنیانی ایجاد شده است و همه قسط‌های آن هم با فروش محصولات فناورانه پرداخت خواهد شد.

به گفته وی،  این ساختمان، نمونه بارزی از یک همکاری مشترک میان دانشگاه و بخش خصوصی است که به شکلی درست و قابل قبول به نتیجه رسیده است.

برج فناوری بنتک

برج فناوری بنتک نخستین برج فناوری بخش خصوصی مستقر در ناحیه نوآوری شریف است. در حال حاضر بنتک به عنوان شرکتی دانش‌بنیان و عضو پارک علم و فناوری شریف، با بیش از ۱۵۰ همکار متخصص در حال توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری حوزه مخابراتی در ایران است. پیاده‌سازی هوشمندسازی صنعت، پیاده‌سازی تحول دیجیتال و سازمان محور و سرویس‌های VOD و LIVE از مهم‌ترین خدمات و راه‌کارهای مخابراتی ارائه شده در این برج فناوری است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.