صفحه اصلی / سرخط خبرها / مانع تراشی بانک ها در پرداخت تسهیلات کم بهره
مانع تراشی بانک ها در پرداخت تسهیلات کم بهره

کامران ندری، کارشناس اقتصادی:

مانع تراشی بانک ها در پرداخت تسهیلات کم بهره

کسب و کار نیوز - به دلیل بحران کرونا و کاهش تقاضا برای فعالیت های اقتصادی و همچنین نبود تقاضا برای دریافت تسهیلات ذخایر و منابع بانک ها افزایش یافته و اینکه بگوییم دلیل امتناع برخی از بانکها در پرداخت وام ازدواج نبود منابع است برداشت درستی نیست.

به گزارش کسب و کار نیوز، با نگاهی به بازار بین بانکی می‌توان متوجه این موضوع شد که منابع مازاد بانک‌ها افزایش‌یافته است بنابراین اینکه بانک‌ها تمایلی به دادن این تسهیلات دارند یا ندارند موضوع دیگری است. بانک ها به دلیل اینکهیود تسهیلات دیگر مانند وام مسکن بسیار بیشتر از سود وام ازدواج است تمایل بیشتری برای پرداخت این مدل وام ها دارند و وام ازدواج به دلیل کارمزد ۴ درصدی و زمان هفت ساله بازپرداخت آن صرفه ای ندارد.

وام های ازدواج کم بهره و هفت ساله است و نمی توانند نرخ بهره بالایی را برای آن در نظر بگیرند. بنابراین سود چندانی برای بانک ها از محل پرداخت این تسهیلات حاصل نمی شود. همین دلیل بی رغبتی این نهادها در پرداخت وام ازدوج است. مگر اینکه تکلیف و اجباری و جود داشته باشد و معمولا این تکالیف را هم مجلس برای بانک ها در لوایح بودجه تعیین می کند. البته در هیچ کجای دنیا مجلس برای بانک ها برنامه ریزی برای اعطای تسهیلات ندارد. به عبارت کامل تر عمدتاً تسهیلاتی که برای اموری چون ازدواج داده می‌شود عمدتاً یا قرض‌الحسنه یا با سودهای بسیار پایین و ارزان قیمت است لذا بانک‌ها تمایلی به پرداخت این تسهیلات ندارند و مایل‌اند منابع خود را به بازارهای دیگری که بازدهی بیشتری برای آن‌ها به دنبال دارد ببرند.

ما اگر بتوانیم نرخ تورم را در اقتصاد مهار و بانکداری معمول در تمام جای دنیا را اجرا کنیم چینین اتفاقاتی مطرح نخواهد شد. به این ترتیب هر کسی به راحتی می تواند برای دریافت تسهیلات ازدواج و البته هر نوع تسهیلاتی بله بانک ها مراجعه کند. نظام بانکی ما مشکلات ساختاری دارد و متفاوت از نظام بانکی سایر کشورهاست. در کشورهای توسعه یافته مجلس برای بانک ها تعیین تکلیف نمی کند و برای تسهیلات ازدواج برنامه ریزی نمی کند و به دلیل پایین بودن نرخ بهره و نزدیک به صفر بودن آن هر کسی می تواند مستقیم از بانکها وام دریافت کند. در ایران دسترسی مردم به وام و تسهیلات بسیار سخت است اما در دیگر کشورها رقابت بانک ها برای پرداخت تسهیلات باهم رقابت می کنند. این در حالی است که در ایران بانک ها برای جذب سپرده گذاری در حال رقابت هستند.

در شرایط تورمی بالا همه‌ مردم متقاضی وام ۴ درصدی هستند، اما این موضوع مورد غفلت کارشناسی اقتصادی قرار گرفته که اعطای وام به معنای خلق پول و تشدید تورم است. بانک مرکزی تاکنون تلاش بسیاری برای کاهش نرخ بهره کرده که البته در شرایط تورمی کنونی تصمیم درستی اتخاذ نکرده چرا که کاهش نرخ بهره باید بعد از مهار تورم صورت می‌گرفت در غیر این صورت دولت باید خلق پول کند و پول به دست مردم برساند، بنابراین ایجاد تقاضا در اقتصاد تورمی و رکود ناشی از بیماری کرونا فقط قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. باید از تجربیات دیگر کشورها در ارایه خدمات بانکداری به مردم باید استفاده شود. دسترسی آسان به وام ها و تسهیلات در دیگر کشورها مورد تقدیر است. متاسفانه در ایران نتوانستیم نظام تامین مالی را در نظام بانکی ایجاد کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.