صفحه اصلی / اسلایدر / عقب ماندگی دولت در تامین مسکن
عقب ماندگی دولت در تامین مسکن

دولت مدعی شد در ۷ سال اخیر ۴.۵ میلیون مسکن ساخته است

عقب ماندگی دولت در تامین مسکن

کسب و کار نیوز - رئیس جمهور در توییتی مدعی شد که در ۷ سال اخیر ۴.۵ میلیون مسکن توسط دولت وی ساخته شده است. اینم در حالی است که این خبر با انتقادات بسیاری مواجه شده و کارشناسان و فعالان بازار مسکن معتقدند که نقش بخش خصوصی در رابطه با ساخت مسکن بسیار پررنگ تر از دولت بوده است. در حقیقت بنابر اظهارات کارشناسی شده نقش دولت حسن روحانی در ساخت مسکن در طول سالهای فعالیت خود نزدیک به صفر بوده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن در این رابطه می گوید: طبق آمار مرکز آمار ایران، در ۷ سال اخیر حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون واحد مسکن در کل کشور ساخته شده که تمامش نیز توسط بخش خصوصی بوده و دولت آقای روحانی هیچ نقشی در ساخت آن نداشته است. من نمی‌دانم آقای رئیس جمهور عدد ساخت ۴.۵ میلیون خانه در ۷ سال را از کجا آورده است؟

اما محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جلسات متعددی با نمایندگان مجلس برای طرح احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی برگزار شده، گفته است: هدف این است که بستر را برای بخش خصوصی فراهم کنیم و دولت قرار نیست مستقیماً نسبت به ساخت و ساز اقدام کند.

مسئله اینجاست که مسکن به طور دائم در کشور تولید می شود، اما ما همچنان با معضل کمبود مسکن و مشکل اجاره مسکن مواجهیم.یعنی در شرایط کنونی تناسبی بین قیمت مسکن و اجاره و رکود بازار وجود ندارد و به هر حال باید یک روز این چالش حل شود.

منابع محدود ساخت مسکن

مهدی سلطان محمدی، کارشناس مسکن

ساخت مسکن به فاکتورهای بسیار زیادی بستگی دارد که امکان تحقق این میزان از تولید مسکن را در ابهام قرار می دهد. دولت اعلام می کند در در ۷ سال اخیر ۴.۵ میلیون مسکن ساخته است. در صورتیکه برای ساخت مسکن در کلان شهرها نیاز به مراجعه به زمین های خارج از شهر است چراکه ظرفیت شهری دیگر پاسخگوی ساخت مسکن نیست. برای زمین های حاشیه کلان شهرها نیز یک سری اقدامات آماده سازی لازم است که زمان زیادی لازم دارد. همچنین تولید یک میلیون خانه در سال نیاز به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی دارد و در خوشبینانه‌ترین حالت معادل همین ۲۵۰ هزار میلیارد تومان را باید خرج زیرساخت‌ها کند. بنابراین چنین منابعی موجود نیست و نباید شعارهایی مثل احداث چند میلیون خانه را داد که امکان تحقق آن وجود ندارد.

در حال حاضر به دلیل کمبود تولید و عرضه و رشد شدید قیمت مسکن، این کالا را از دسترس مصرف کننده واقعی خارج کرده است. بسیاری با تسهیلات کنونی و سطح درآمدها توان خرید مسکن را ندارند، به عبارت دیگر دوره خرید مسکن طولانی تر از گذشته شده است و همین امر سبب می شود بسیاری از کسانی که به مسکن مناسب دسترسی ندارند، در همین شرایط باقی بمانند.

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.