صفحه اصلی / اقتصادی / همزمان با هفته دولت، توسعه فناورهای های معدن با کمک زیست بوم دانش بنیان
همزمان با هفته دولت، توسعه فناورهای های معدن با کمک زیست بوم دانش بنیان

همزمان با هفته دولت، توسعه فناورهای های معدن با کمک زیست بوم دانش بنیان

کسب و کار نیوز - در قالب طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با راه‌اندازی مرکز نوآوری و فناوری معدن در برج فناوری کیش، ظرفیت‌های این حوزه به کمک دانش‌بنیان‌ها توسعه می‌یابد.

به گزارش کسب و کار نیوز، توسعه فناوری‌های معدنی که یکی از ظرفیت‌های غنی و راهبردی کشورمان به شمار می‌آید، صبح امروز دوم شهریورماه و با امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری مشترک فیمابین طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های مشترک حوزه معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مؤسسه آموزشی علوم و فنون کیش به کمک نوآوری‌ فعالان زیست‌بوم دانش‌بنیان شکل تازه‌ای گرفت.
طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی و مؤسسه آموزشی علوم و فنون کیش، با اهدافی چون توسعه نوآوری‌ها و تجاری‌سازی فناوری‌های این حوزه، توسط کامبیز مهدی‌زاده مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و مسعود توفیقی مدیرعامل مؤسسه آموزشی علوم و فنون کیش، با امضای این تفاهم‌نامه همکاری مشترک آغاز شد.
مهدی‌زاده در این نشست با بیان این‌که توسعه و دانش‌بنیان شدن نوآوریهای حوزه معدن و صنایع معدنی که یکی از ظرفیت‌های ارزنده کشور است در اهم اولویت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد، افزود: همکاری‌های مشترک برای توسعه زیست‌بوم فناوری‌های معدن و صنایع معدنی، آموزش و توسعه زیرساخت‌های ترویجی و تحقیقاتی این حوزه از اولویت‌هایی است که معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به کمک ظرفیت ایجاد شده بر بستر زیست‌بوم نوآوری دنبال می‌کند.
مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های ارزنده جزایر خلیج فارس در حوزه زمین‌شناسی و معدن افزود: ژئوتوریسم صحرایی و زیردریایی از محورهایی است که با کمک ایده های نوآورانه جوانان میتواند به خلق ارزش افزوده و کارآفرینی منجر شود. وی همچنین افزود جزیره کیش ظرفیت ایجاد و راه اندازی موزه زمین شناسی و نمایشگاه دائمی معدن و زمین شناسی را دارد.
مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی، این تفاهم‌‌نامه را گامی در راستای توسعه ظرفیت‌های بالقوه معدنی کشور دانست و گفت: زمانه ارزیابی کشورها بر اساس تعداد کارخانه‌ها و میزان خام‌فروشی گذشته و اکنون، خلق نوآورانه و اشتغال بر مبنای دانش و فناوری، معیار اصلی توسعه کشورها است. در همسن راستا سعی داریم تا با ایجاد زیست‌بومی برای بروز خلاقیت‌های جوانان دانش‌آموخته، ضمن توسعه فضای کسب و کار دانش‌بنیان ظرفیت‌های مغفول را به ویژه در حوزه صنایع معدنی شکوفا کنیم.
مهدی‌زاده با بیان این‌که اعتماد به جوانان خلاق و کارآفرین در سال‌های اخیر نتایج ارزنده‌ای را برای کشور به ارمغان آورده است، اظهار کرد: اگر به جوانان مستعد و توانمند کشورمان اعتماد کنیم، به نتیجه مطلوب خواهیم رسید. نمود عینی این اعتماد را در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها دیده‌ایم و دانش‌آموختگانی که در قالب طرح‌های حمایتی به کشور بازگشته‌اند با محصولات دانش‌بنیان خود برای رویارویی با بحران کرونا به یاری کشور آمدند.
در بخش دیگری از این نشست، مسعود توفیقی مدیرعامل مؤسسه علوم و فنون کیش، با اشاره به استقبال واحدهای فناور برای استقرار در برج فناوری کیش گفت: در حال حاضر ۳۴ واحد فناور استقرار یافته‌اند و این در حالی است که بیش از ۱۶۷ درخواست استقرار در حال بررسی است. این استقبال ناشی از ظرفیت‌های بسیار خوب منطقه آزاد کیش برای توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و فناور، به عنوان یک مدل منحصر به‌فرد توسعه در جنوب کشور است.
بر اساس این تفاهم‌نامه همکاری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن تسهیل شرایط و فرآیند اخذ مجوز های مورد نیاز و تاییدیه‌های دانش بنیان، تجاری‌سازی طرح های موفق و صادرات محصولات استارتاپ های معرفی شده را در دستور کار قرار می‌دهد. همچنین معرفی و ارزیابی طرح های فناورانه و پروژه های پژوهشی کاربردی حوزه معدن برای استقرار و بهره‌برداری از امکانات مرکز فناوری و نوآوری و نیز حمایت از پروژه های کاربردی با هدف توسعه فناوری های زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی از دیگر وظایف این معاونت خواهد بود.
مؤسسه آموزشی علوم و فنون کیش نیز فضای کافی را برای راه اندازی مرکز فناوری و نوآوری معدن و صنایع معدنی اختصاص خواهد داد و در برگزاری رویدادها و نمایشگاه های تخصصی مشارکت خواهد کرد. تلاش در جهت جلب مشارکت و تشویق به سرمایه گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی در اجرای ایده ها و طرح های نوآورانه و فناورانه برای تسهیل فرایند فروش محصولات خروجی در کنار برگزاری دوره های آموزشی حرفه ای برای تقویت ظرفیت استارتاپ‌ها از دیگر وظایف این مؤسسه بر مبنای این تفاهم‌نامه همکاری است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.