صفحه اصلی / سرخط خبرها / مدیریت انتظارات تورمی
مدیریت انتظارات تورمی

کامران ندری، کارشناس اقتصادی:

مدیریت انتظارات تورمی

کسب و کار نیوز - تمایل مردم به سرمایه گذاری و پس انداز درآمد مازاد مصرف بسیار طبیعی است و در شرایط مختلف با توجه به موقعیت بازارها و ریسک هایی وجود دارد این اقدام انجام می شود. در سال های اخیر شاهد نوسان بازار های مالی و انتخاب های درست یا غلط جامعه برای حفظ ثروت خود بوده ایم و این تجربه نشان می دهد که مردم به دنبال تبدیل ثروت خود به دارایی های قابل اعتماد هستند.

به گزارش کسب و کار نیوز، در این راستا مردم هم می توانند پس انداز ریالی که همان سپرده گذاری بانکی است پرا داشته باشند و هم می توانند در بازارهای دیگر مانند خودرو، ارز، مسکن، سهام، اوراق قرضه و… سرمایه گذاری کنند. این موضوع به میزان دارایی افراد نیز بستگی دارد و دامنه خرید  اشتباه آن ها حتی به زمین، مسکن و خودرو نیز کشیده می شود،این قبیل از خریدها زمانی بیشترین آسیب را به بدنه اقتصاد وارد می کند که شرایط اقتصادی وارد مرحله سخت و بحرانی شده باشد.

بازار طلا نیز یکی از پرمخاطب ترین بازارهای سرمایه گذاری توسط مردم است. البته از سال ۹۲ تا ۹۶ مردم به شکل ریالی پس انداز می کردند چون نرخ سود بانکی مناسب بود و طلا ومسکن و زمین قیمت ثابتی داشتند. اما از زمانی که با تورم مواجه شدیم به عمد یا غیرعمد غیرعمد نرخ سود بانکی کاهش پیدا کرد و کمتر کسی تمایل برای نگهداری ریال به عنوان پس انداز داشت. البته این اتفاق در همه جای دنیا مصداق دارد ومشاهده کردیم که در دوران کرونا قیمت هر انس طلا به بیش از ۲ هزار دلار رسید و رکود تاریخی برای آن ثبت شد. این بدان معناست که استقبال از خرید طلا در این شرایط خاص افزایش بسیاری داشته است.

اما در شرایط فعلی اقتصاد که تورم بالاست و تولید کاهش یافته است دولت باید سیاست هایی را به کار ببرد که مردم پس اندازها را به شکل ریال نگهداری کنند تا تقاضا برای ریال افزایش پیدا کند. درست است که مردم با توجه به شرایطی که اقتصاد درآن قرار دارد تصمیم به سرمایه گذاری در بازارها می گیرند اما سیاست های اجرایی توسط دولت و سیاست گذار نیز می تواند تعیین کننده مدل و رفتار سرمایه گذاری مردم شود. البته سیات گذار نمی تواند در تمام بازارها مداخله کند اما در مواقعی که نیاز به ابزار کنترلی و نه با هدف افرایش درآمد دولت است باید ورود داشته باشد و تلاش کند رفتارها را در بازارهای مختلف کنترل وهدایت کنند. سیاست گذار از طریق نرخ بهره که به صورت تورمی آن را افزایش می دهند و با کنترل نرخ تورم آم را کاهش می دهند می تواند رفتار مردم را در بازار طلا کنترل کند.

همچنین دریافت مالیات ابزاری دیگر برای کنترل بازارهاست. وقتی سیاست گذار می بیند در بازاری افزایش تقاضا و سرمایه گذاری وجود دارد که ممکن است به کمبود در بازار منجر شود با ابزار مالیات ستانی به بازار مذکور ورود کند. چراکه در برخی موارد رفتار پس اندازی مردم بازارها را با آشفتگی روبرو می کند. البته هدف دولت و سیاست گذار از این مداخله نباید افزایش درآمد باشد بلکه باید انگیزه خریداران را از خرید مضاعف دور کند چراکه ادامه روند به افزایش انتظار تورمی در اقتصاد ایجاد خواهد شد. مردم احساس خواهند کرد که قرار است در آینده موج بزرگی از تورم را داشته باشیم. بنابراین کنترل قیمت طلا و سهام مهم است چراکه انتظارات تورمی ایجاد می کند. دولت باید با در نظر گرفتن شرایط اقتصاد کلان در بازار طلا مداخله و از افزایش قیمت غیرمتعارف جلوگیری کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.