صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / پارک ها مراکز رشد و شتاب‌ دهنده‌ها / پیوند فرهنگ، جامعه و سواد مالی یک ضرورت است
پیوند فرهنگ، جامعه و سواد مالی یک ضرورت است

کرمی در جشنواره نشان "فی"

پیوند فرهنگ، جامعه و سواد مالی یک ضرورت است

کسب و کار نیوز - دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در آیین تقدیر از فیلم‌های سینمایی برتر سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر از منظر سواد مالی "نشان فی" ، گفت: برای افزایش و ارتقاء سواد مالی در جامعه باید از ظرفیت‌ها و توانمندی های اهالی فرهنگ و هنر استفاده کرد. سینما یکی از بهترین هنرها و ظرفیت‌ها برای آموزش و ترویج سواد مالی است.

به گزارش کسب و کار نیوز، پرویز کرمی، دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور در آیین تقدیر از فیلم‌های سینمایی برتر سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر از منظر سواد مالی با بیان این که این رویداد به ابتکار آکادمی هوش مالی وابسته به شرکت دانش‌بنیان پارت برگزار شده است، بیان کرد: اهداء نشان فی و آئین تقدیر از فیلم‌های برگزیده جشنواره فیلم فجر در بخش فیلم‌هایی با مضامین و مفاهیمی از جنس سواد مالی برگزار شد. این فیلم‌ها در حاشیه جشنواره فیلم فجر گذشته مورد ارزیابی و داوری هیات داوران تخصصی این حوزه قرار گرفته بود.

به گفته کرمی، این کار ابتکاری نوآورانه برای پیوند دادن موضوعات مرتبط با سواد مالی و فرهنگ سازی است. اتفاقی خوش و موثر در توسعه فرهنگ اقتصادی و مهارتهای آن در کشور که می‌تواند به ارتقای سطح سواد مالی مردم کمک کند.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: وظیفه اصلی دولت‌ها و حکومت‌ها، سیاستگذاری و تسهیلگری در این امور است. در سال‌های مسئولیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیشتر سازمان ها و نهادها در این امور مشارکت کردند و‌ برای حمایت از سینما و استفاده از این هنرصنعت در انتقال مفاهیم و عرضه محتوا مد نظر بود.

کرمی در ادامه بیان کرد: در کنار جشنواره فجر، یک ساختار تشویق، مانند همین جشنواره که توسط شرکت پارت انجام شده است، برای تقدیر سازمان‌های دولتی از فیلم‌های جشنواره به وجود آمد. اما این کار بیشتر با حضور بخش دولتی انجام می‌شد و بخش خصوصی چندان نقشی در این کار نداشت.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، تاکید کرد: بخش خصوصی حلقه مفقوده این نوع رویدادها بود. بخشی که ظرفیت بالایی در افزایش توانمندی و درک جامعه از مسوولیت‌های اجتماعی و مفاهیم مالی دارد.

ضرورت آموزش سواد مالی به مردم در قالب هنر

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه با تقدیر فیلم‌های برگزیده در این جشنواره، و سازندگان ان گفت: چهار فیلم در این جشنواره انتخاب شد. این فیلم‌ها از نظر تعداد مفاهیم پرداخته شده در حوزه سواد مالی و چگونگی پرداختن به این موضوعات، مورد بررسی قرار گرفتند و به عنوان فیلم‌های برتر معرفی شدند.

کرمی کار انجام‌شده توسط شرکت دانش‌بنیان پارت و آکادمی هوش مالی را کاری بی‌نظیر و  شایسته تقدیر خواند و افزود: هرچند در ادبیات و فرهنگ ما و متون کهن پندها و آموزش هایی در این خصوص وجود دارد که توسط آموزش و پرورش در جامعه ترویج شده‌اند اما هیچ کدام از این مفاهیم به مهارت اجتماعی تبدیل نشده‌اند.

سعدی علیه الرحمه در گلستان حکایت معروفی دارد با این شعر:

چو دخلت نیست خرج آهسته تر کن               که میگویند ملاحان سرودی

 اگر باران به کوهستان نبارد                          به سالی دجله گردد خشک رودی

و یا بر احوال آن مرد باید گریست که              دخلش بود نوزده و خرج بیست

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معتقد است که با این اقدام آکادمی هوش مالی، این مهارت‌ها به صورت اقناعی به جامعه آموزش داده می‌شود. در حال حاضر، مساله جامعه این است که مردم دخل و خرج‌شان با هم نمی‌خواند. شاید امروز از هر زمان دیگری آموزش سواد مالی در قالب فرهنگ و هنر به مردم ضروری‌تر باشد.

کرمی با تقدیر از این حرکت خوب، گفت: این اقدام کمک کرده است تا از هنر صنعت سینما برای آموزش مردم استفاده شود. در این روش‌های انگیزشی مردم بیشتر تمایل به دریافت نکات آموزشی و اقناعی دارند.

داور مسابقه کارآفرینی میدون با اشاره به تجربه ی موفق برنامه تلویزیونی میدون گفت: اکنون تشویق کارآفرینی و اشتغال زایی و ثروت افزایی در جامعه نیازمند پردازش هنرمندانه با بهره گیری از ژانرهای مختلف هنری میّسر می باشد که دارای اثرگذاری و گیرایی بیشتری می باشد.

فیلم‌های منتخب

چهار فیلم «عامه‌پسند به کارگردانی سهیل بیرقی»، «روز بلوا به کارگردانی بهروز شعیبی»، «بی‌صدا حلزون به کارگردانی بهرنگ دزفولی‌زاده» و «سه‌کام حبس به کارگردانی سامان سالور» به عنوان برترین فیلم‌های این جشنواره معرفی و تقدیر شدند.

آئین تقدیر از فیلم‌های سینمایی برتر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از منظر سواد مالی، به همت آکادمی هوش مالی برگزار شد. این جشنواره با حضور پرویز کرمی، دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان ، سید محمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم، رسولی زاده مدیرعامل شرکت پارت ، رودی مدیرعامل آکادمی هوش مالی ، بهروز شعیبی ، بهرنگ دزفول زاده، سامان سالور، تختکشیان ، شایسته و جمعی از کاگردانان و تهیه کنندگان سینمای ایران و هیأت داوران برگزار شد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.