صفحه اصلی / اصناف / قیمت روغن نباتی تا آخر سال گران نمی شود
قیمت روغن نباتی تا آخر سال گران نمی شود

کمبودی در ذخایر نداریم

قیمت روغن نباتی تا آخر سال گران نمی شود

کسب و کار نیوز - دبیر صنایع روغن نباتی کشور با اشاره به اینکه کمبود ذخایر روغن نباتی در نیمه دوم سال شایع است، گفت: تا آخر سال برنامه ای برای افزایش قیمت این کالا نداریم.

به گزارش کسب و کار نیوز، امیر هوشنگ بیرشک دبیر انجمن صنایع روغن نباتی کشور در نشست خبری در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر حمل ذخایر روغن در ۶ ماه دوم سال اظهار داشت: کشور ما زیرفشار تحریم است و نه فقط صنعت روغن بلکه تمام صنایع برای تأمین مواد اولیه دچار مشکلاتی هستند. به دلیل اینکه انتقال پول از ایران دشوار است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی و بخش خصوصی تلاش زیادی برای تأمین روغن کشور می‌کنند، تصریح کرد: می‌توانم این اطمینان را بدهم که در تأمین روغن برای ۶ ماه دوم سال مشکلی نخواهیم داشت. بیرشک ادامه داد: معمولاً در اواخر هر دولت چنین مباحثی مطرح می‌شود اما شاید در قیمت ارز نوساناتی وجود داشته باشد اما در تأمین روغن و قیمت آن مشکلی نداریم و تا آخر سال برنامه‌ای برای افزایش قیمت روغن نداریم. این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه تأمین روغن خانوار اولویت اول دولت و بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که هیچ کمبودی در این زمینه نداشته باشیم. وی با اشاره به اینکه از سال گذشته حدود یک و نیم میلیون تن روغن وارد کشور شده است، گفت: همچنین نزدیک به دو و نیم میلیون تن دانه روغنی وارد کشور شد و حدود ۵۰۰ تن نیز دانه تولید کردیم و در مجموع قریب به دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن روغن در داخل کشور تولید و توزیع شد.

دبیر صنایع روغن نباتی کشور درباره اینکه آیا قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات روغن حذف شود، تصریح کرد: ما تابع تصمیمات دولت هستیم و وظیفه ما تولید است و هر تصمیمی که دولت در این زمینه بگیرد ما آن را اجرا خواهیم کرد. بیرشک در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تلاش می‌کنیم قیمت روغن نباتی طبق مصوبات سازمان حمایت باشد، اظهار داشت: حدود یک ماه قبل قیمت روغن مایع ۱۲ درصد و روغن جامد ۱۴ درصد افزایش پیدا کرد و همانطور که در ابتدای عرایضم عنوان کردم تا آخر سال افزایش قیمت دیگری در این حوزه نخواهیم داشت.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی یکی از دلایل عقب ماندگی طرح دانه‌های روغنی را طی سالهای اخیر واردات بی رویه روغن عنوان می‌کنند، گفت: بنده تصور می‌کنم روی صحبت مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با وزارت صمت است چرا که همه وارداتی که ما انجام می‌دهیم زیر نظر وزارت صمت صورت می‌گیرد و تمام سهمیه‌ها توسط این وزارتخانه تخصیص داده می‌شود. وی افزود: کشور باید به اندازه کافی برای خانوار و صنایع روغن داشته باشد و مواد اولیه این روغن، روغن خام است که وارد می‌شود. ضمن اینکه هر آنچه دولت اعلام کند و به ما اجازه بدهد، واردات انجام می‌شود.

دبیر صنایع روغن نباتی کشور گفت: البته تصور بنده این است که طرح دانه‌های روغنی نیز طی سالهای اخیر رشد خوبی داشته و اگر بحث عقب ماندگی مطرح شود، شرایط دیگری در آن مؤثر بوده است. با این حال ما تابع تصمیمات دولت هستیم. اگر به ما بگویند روغن خام وارد کنید، این کار را انجام می‌دهیم و اگر هم بنا بر تقویت تولید داخل باشد و تصمیمات دیگری اتخاذ کنند ما نیز همان تصمیمات را اجرا خواهیم کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.