صفحه اصلی / اسلایدر / مسکن ملی بدون خریدار
مسکن ملی بدون خریدار

"کسب و کار" چرایی کم استقبالی از طرح مسکن ملی را بررسی می کند

مسکن ملی بدون خریدار

کسب و کار نیوز - طرح اقدام ملی مسکن در مرحله ثبت نام پیامکی با استقبال مواجه شد و در مدت کوتاهی ظرفیت نام‌نویسی پر شد اما در مرحله واریز وجه تعداد کمی از متقاضیان واریز وجه را انجام دادند. اگرچه طرح اقدام ملی مسکن در مرحله ثبت نام پیامکی، مورد استقبال قرار گرفت اما در مرحله واریز وجه تعداد کمی از متقاضیان واریز وجه را انجام دادند به طوری که در تهران از ۷۳ هزار واحد پیش‌بینی شده برای ساخت مسکن ملی ۵۴ نفر از متقاضیان واریز وجه داشتند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، تازه‌ترین برآوردها درخصوص وضعیت واریز آورده اولیه متقاضیان مسکن ملی نشان می‌دهد هم اکنون تنها حدود ۵ درصد از متقاضیان واجد شرایط و تایید شده برای قرار گرفتن در لیست پیش خریداران واقعی واحدهای مسکونی دولتی ساز، اقدام به واریز وجه کرده‌اند و به این ترتیب عملا ۹۵ درصد از این متقاضیان در این طرح نقش تماشاچی دارند.افراد ثبت‌نام‌کننده حائز شرایط اولیه در طرح «مسکن ملی» به دو گروه «تماشاچی» و «پیش‌خریدار قطعی» تبدیل شده‌اند که ۹۵ درصد آنها، ‌ فعلا در گروه اول هستند. حداقل ۴۰۰ هزار خانوار فاقد مسکن از ۶/ ۱ میلیون ثبت‌نام‌کننده در این طرح، ‌ واجد شرایط خانه‌های دولتی‌ساز هستند. از این تعداد تا اوایل تابستان فقط ۸ هزار نفر «بخش اول آورده نقدی» را واریز کرده‌اند که البته پرداختی آنها کمتر از نصف مبلغ ابلاغی بوده است.

سرپرست معاونت مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در این رابطه گفت: شهروندان برخی شهرهای استان استقبال اندکی از طرح اقدام ملی تولید مسکن داشته‌اند و ظرفیت‌ها کامل نشده است. حسین جزمی اظهار داشت: تسهیلات در طرح اقدام ملی برای تولید مسکن، با نرخ گران پرداخت می شود و علاوه بر آن، هزینه های ساخت مسکن، در برخی از شهرها از بازار آزاد بیشتر است از این رو شهروندان از آن استقبال خوبی ندارند.

این در حالی است که مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران عدم واریز ۴۰ میلیون تومانی اولیه توسط متقاضیان طرح ملی مسکن را به منزله انصراف اعلام کرد. خلیل محبت‌خواه اظهار کرد: متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن حداکثر تا تاریخ ١۵ مرداد فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه  tem.mrud.ir نسبت به تکمیل مدارک خود از قسمت مشاهده درخواست ، اقدام کنند. لازم به ذکر است عدم بارگزاری مدارک به منزله انصراف تلقی می شود. وی تصریح کرد: آن دسته از متقاضیان تایید شده طرح اقدام ملی مسکن استان تهران که تا تاریخ ٢۵ مرداد ٩٩ نسبت به واریز آورده اولیه به مبلغ ۴۰ میلیون تومان به حساب افتتاح شده نزد بانک مسکن اقدام نکرده اند عدم واریز وجه به منزله انصراف تلقی شده به تبع تاریخ ۲۵ مرداد فرصت نهایی واریز وجه جهت متقاضیان اقدام ملی استان تهران اعلام می شود.

تولید و عرضه نیاز بازار مسکن

وحید شقاقی، اقتصاددان

بخش مسکن حداقل ۳۰ درصد هزینه خانوارها را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که در وضعیت موجود باید به تولید و عرضه بیشتر مسکن اهتمام داشته باشیم. مسکن ملی هم مانند دیگر طرح های دولتی دچار دست اندازهای بسیاری شده که متقاضیان را از واریز پول منصرف کرده است. تولید و عرضه بیشتر مسکن راه نجات مردم و کاهش مشکلات بازار مسکن است. راهکاری که در سالهای اخیر کمترین توجه به آن شده است. کمبود مسکن موجب افزایش اجاره نشینی مردم و سواستفاده دلالان در ایجاد گرانی هاست. بنابراین با رفع مشکلات در این حوزه به ویژه افزایش میزان ساخت‌وساز شاهد بهبود اوضاع معیشتی، کنترل تورم و افزایش قدرت خرید مردم خواهیم بود.

طرح ملی مسکن طرحی مبهم است و با وجود پیگیری های زیاد اطلاعات چندانی از نحوه اجرای آن وجود ندارد. جزئیات طرح مسکن ملی شفاف نیست و تاکنون اطلاعات قابل توجهی در خصوص این پروژه ارائه نشده است. موارد غیرشفاف بسیاری درباره طرح اقدام ملی مسکن وجود دارد که باید از سوی وزارت راه و شهرسازی مرتفع شود.

اما تحقق تولید و عرضه مسکن به اندازه نیاز متقاضیان باید حمایت در خصوص تأمین منابع مالی پروژه‌ها، ارائه زمین‌های ارزان قیمت با تعیین شروط مشارکتی مناسب و تسریع در فرآیند کسب مجوزهای ساخت‌وساز وجود داشته باشد تا بدین ترتیب سرمایه‌گذاری برای تولید مسکن جذاب شود. در واقع نیاز بازار مسکن تحقق تولید میلیونی مسکن است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.