صفحه اصلی / استان ها / مشکلات ماسکی گلستانی‌ها
مشکلات ماسکی گلستانی‌ها
ماسک

مشکلات ماسکی گلستانی‌ها

کسب و کار نیوز:به گفته رئیس سازمان صمت گلستان، با وجود دارا بودن ظرفیت تولید روزانه ۴۰۰ هزار ماسک در این استان اما با توجه به مشکل تأمین مواد اولیه با قیمت مصوب، تنها ۷۰ هزار ماسک تولید می‌شود؛ این موضوع در حالی است که مواد اولیه با قیمت چند برابری در بازار آزاد پیدا می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, با توجه به استمرار شیوع کرونا در استان گلستان و همچنین در پیش بودن ایام محرم و عزاداری در این ماه، دغدغه مسئولان این استان به تهیه ماسک تشدید شده است.

مدیر اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در جمع مدیران استان با اشاره به اینکه در اقلام حفاظتی بیشترین استفاده را ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده دارند، گفت: در تأمین مواد ضدعفونی‌کننده با همکاری دستگاه‌های مربوطه مدیریت صورت گرفته و مشکلی وجود ندارد اما در تهیه ماسک با وجود گذشت ۶ ماه از شیوع کرونا، همچنان دچار مشکل هستیم.

کاوه دماوندی با بیان اینکه با وجود دارا بودن ۲ واحد تولیدی ماسک در سطح استان، هنوز دغدغه ماسک احساس می‌شود، تصریح کرد: با توجه به جمعیت ۲ میلیون نفری استان و افرادی که در مشاغل و جامعه حضور پیدا می‌کنند، حداقل روزانه برای ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در استان نیاز به ماسک داریم.

مدیر اداره نظارت و ارزیابی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، به مشکلات تهیه ماسک از خارج استان اشاره کرد و گفته که در حال حاضر تنها ظرفیتی که می‌توانیم برای تهیه ماسک روی آن حساب باز کنیم، همین دو واحد تولیدی ماسک در سطح استان هستند.

دماوندی افزود: هر یک از این واحدها شاید ظرفیت اسمی تولید ۱۵۰ هزار ماسک در روز را داشته باشند اما آن چیزی که در عمل شاهد آن هستیم، تولید حدود ۷۰ هزار ماسک است. با توجه به حجم تولیدی که صورت می‌گیرد، تقریباً در استان روزانه ۳۳۰ هزار ماسک کمبود داریم.

وی با اشاره به مشکل تأمین مواد اولیه در این دو واحد تولید ماسک، گفت: ماسک استاندارد از نظر ما، ماسک سه لایه است که از دو لایه اسپان باند و یک لایه ملت بلون تشکیل شده است. البته استفاده از ماسک پارچه‌ای را رد نمی‌کنیم اما کارایی ماسک سه لایه را ندارد. با توجه به شرایط فعلی، ظرفیت تأمین ماسک‌های سه لایه و استاندارد را برای مراسم عزاداری در ماه محرم نداریم.

دماوندی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکل مواد اولیه در استان، ده روز قبل در سفر یکی از مدیران سازمان صمت به گلستان مقرر شد که حواله‌هایی برای تأمین پارچه تولید ماسک در اختیار استان قرار گیرد که تا به این لحظه این کار صورت نگرفته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز در جمع مدیران استان در این خصوص گفت: در استان گلستان با احتساب واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ، ظرفیت تولید روزانه ۴۰۰ هزار ماسک وجود دارد.

حسین طلوعیان با بیان اینکه در حال حاضر این واحدها روزانه حدود ۷۰ هزار ماسک تولید می‌کنند، تصریح کرد: واحدهای تولید ماسک گلستان در تأمین مواد اولیه مشکلات زیادی دارند. این در حالی است که مواد اولیه در سطح بازار آزاد با قیمت ۴ تا ۵ برابر بیشتر از قیمت مصوب وجود دارد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی گلستان نیز در جمع مدیران استان گفت: برخی کارخانجات مواد اولیه را گران خریداری می‌کنند و در نتیجه با توجه به افزایش قیمت تمام شده، ماسک با قیمت بیشتر به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

حسین نجف‌زاده خاطرنشان کرد: وجود دو قیمت متفاوت از ماسک در بازار باعث هرج‌ومرج می‌شود و نیاز است که این موضوع برطرف شود. متأسفانه شرکت‌های پخش و داروخانه‌ها همکاری لازم را ندارند. با توجه به اینکه این همکاری شکل نگرفته، پیشنهاد می‌کنیم ماسک به‌صورت مستقیم از طریق فروشگاه‌های بزرگ و یا در مراکز پرتردد شهر با همکاری گروه‌های جهادی با قیمت مصوب عرضه شود.

به گزارش ایسنا، به دستور استاندار گلستان مقرر شد جلسه‌ای با حضور مدیران دانشگاه علوم پزشکی، صمت، تعزیرات حکومتی و سپاه برگزار و در خصوص حل این مشکلات اقدامات لازم انجام گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.