صفحه اصلی / استان ها / محوطه باستانی ۷۵۰۰ساله تپه حصار دامغان مرمت می شود
محوطه باستانی ۷۵۰۰ساله تپه حصار دامغان مرمت می شود

محوطه باستانی ۷۵۰۰ساله تپه حصار دامغان مرمت می شود

کسب و کار نیوز:رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دامغان از برنامه‌ریزی برای مرمت و بازسازی تپه حصار دامغان خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, مهدی قاسمی ۲۶مردادماه در جمع خبرنگاران شهرستان دامغان با اعلام این خبر اظهار کرد: بزودی کار مرمت و بازسازی تپه حصار که مهمترین و نفیس‌ترین میراث کهن شهرستان دامغان است، با اعتبار دو میلیارد تومان آغاز خواهد شد .

وی ادامه داد : در سال گذشته، ۷۲۵ میلیون تومان توسط شورای برنامه ریزی شهرستان دامغان برای میراث فرهنگی مصوب و پیشنهاد گردید که از این مبلغ ۱۹۹ میلیون تومان تخصیص داده شد که ۱۳۳ میلیون تومان نقد و مابقی اسناد خزانه بوده است.

وی ادامه داد: همچنین شورای برنامه ریزی شهرستان درسال ۹۹ برای میراث فرهنگی شهرستان دامغان ۶۰۰ میلیون تومان مصوب کرده که امیدوارم اعتبار پیشنهادی کاملا جذب شود .

قاسمی با تقدیر از اصحاب رسانه دامغان اظهار کرد: میراث فرهنگی شهرستان پذیرای انتقادات خبرنگاران است و معتقدم اگر راهکاری ارائه شود به بالندگی حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کمک خواهد کرد .

وی با بیان اینکه تحول در حوزه گردشگری نیازمند عزم جدی مسوولان است، ادامه داد: برای ارتقا میراث فرهنگی می‌بایست نگاه مردم شهرستان دامغان به میراث تغییر کند .

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دامغان با بیان اینکه گردشگری یک شعار نیست خواستار همراهی بیشتر مسوولان با این دستگاه شد.

وی گفت: در تلاشیم در سال ۱۳۹۹ چشمه علی دامغان به عنوان اولین اثر نفیس استان سمنان ثبت جهانی شود و روستای قوشه دامغان که به عنوان یک روستای تاریخی آثار تاریخی شهرستان دامغان را در خود جای داده است ثبت ملی کنیم.

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دامغان تصریح کرد: ایجاد پایگاه باستان شناسی و موزه در دامغان از اولویت های ما در سال ۱۳۹۹ است

وی از رتبه اول میراث فرهنگی دامغان در جذب اعتبارات ملی در استان سمنان اخبر داد و افزود: اداره میراث فرهنگی شهرستان دامغان با کمبود نیروی انسانی مواجه است و باید این کمبود نیرو مرتفع گردد .

وی با اشاره به همکاری مدیریت شهری در مرمت بناهای تاریخی از شهردار دامغان بابت کمک به مرمت و بازسازی اطراف گنبد زنگوله تقدیر کرد.

تپه حصار دامغان که در شمارپنج تپه عصر آهن دنیا قرار دارد در حاشیه‌ جنوبی شهر دامغان واقع شده است. این تپه باستانی یکی از مهم‎ترین محوطه‌های دوران پیش از تاریخ در فلات ایران است. قدمت این محوطه باستانی به هفت هزار و ۵۰۰ سال قبل بر می‌گردد و سه دوره‌ی اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا پایان عصر مفرغ را در خود نهان دارد.قدمت و دیرنگی تمدن تپه حصار به هزاره چهارم تا هزاره نخست پیش از میلاد می‌رسد.

همچنین مطالعه کنید:

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

به گزارش کسب و کار نیوز ، جدیدترین آمار منتشرشده از سوی بانک جهانی نشان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.