رد فقر بر چهره «دیوار»

«کسب و کار» از بازار داغ خرید و فروش اجناس دست دوم در سایت های آگهی گزارش می دهد

رد فقر بر چهره «دیوار»

کسب و کار نیوز - شتاب فقر هر روز قربانیان تازه ای می گیرد و افراد بیشتری به زیر خط فقر سقوط می کنند. به همین دلیل گدایی از دنیای واقعی فراتر رفته و پا به دنیای مجازی گذاشته و این همان چیزی است که در «دیوار»، «شیپور» و دیگر پلتفرم های آگهی مشاهده می کنیم.

به گزارش کسب و کار نیوز، در این آگهی ها نیاز به مایحتاج آشپزخانه مثل سیب‌زمینی، پیاز، رب، برنج و حتی جهیزیه به چشم می خورد. مستاجران هم قافیه را نباخته اند و در میان نیازمندان خودی نشان می دهند و برای اجاره خانه طلب کمک دارند؛ اما واقعا چه شد که کار به اینجا کشید؟
علاوه بر تکدی گری، بررسی سایت های آگهی نشان می دهد آگهی های فروش لباس، کفش و سایر اقلام مصرفی کهنه و دست دوم افزایش یافته است. برخی نیز سعی دارند با فروش گیسوان پریشان خود کمک خرج زندگی باشند و از زینت خود برای امرار معاش مایه گذاشته اند.

چهره نابرابری و فقر در کوچه های پایتخت عیان شده است

تهران همچون لحاف چهل تکه ای است که هر تکه از آن رنگ و شکل دیگری دارد. وارد خیابان زعفرانیه که می شوی، گویا آبی آسمان، آبی دیگری است و وقتی پا در کوچه های تنگ دروازه غار می گذاری، فقر گریه می کند. این روزها فاصله طبقاتی بیشتر از قبل نمود یافته و از بلندی‌های بخش لواسانات مشرف به سد لتیان در ویلاهای لاکچری تا کارتن‌خوابی دروازه غار آن را عیان می سازد و اینجاست که حافظ می گوید: «زیرکی را گفتم این احوال بین خندید و گفت/ صعب روزی بوالعجب کاری پریشان عالمی»
برای دیدن روزگار ناخوش تهران کافی است پایت را به دروازه غار بگذاری؛ همان جایی که آخر دنیاست. دروازه غار جایی در ناکجاآباد نیست. منطقه ای است در قلب پایتخت که برخلاف نامش غار ندارد و حتی دروازه هم ندارد؛ اما تا دلت بخواهد فقر دارد. اما فقر به همین محله ختم نمی شود و آرام آرام پای خود را از دروازه غار فراتر گذاشته و تا مرزهای میانی پایتخت رسوخ کرده است. این در حالی است که فضای مجازی نیز از این مساله در امان نمانده است.

خیل گدایان در سایت های آگهی

«من تازه ازدواج کردم، وضع مالی ما خوب نیست و مادرم ۵ ساله مریضه. خواهش می کنم در این راه به کمک هم وطن های عزیزم نیاز دارم. توان خرید وسایل خونه را ندارم در راه رضای خدا کمکمون کنید، خداوند خیرتون بده»، «کمک مالی نیاز دارم هرچقدر در توانتون بود مشکل من با ۱۰۰ تومن درست میشه تورو خدا بهم کمک کنید» و.. اینها نمونه ای از درخواست های کمک های مالی است که در سایت های آگهی به چشم می خورند.

لباس های صادراتی که در «شیپور» فروش می رود

در این میان سری به سایت های آگهی زدیم. از کفش و کتانی رنگ و رو رفته ای که پارگی آن خودنمایی می کند تا لباس کهنه ای که به قول فرش فروشان «صادراتی» شده است! یکی از آگهی دهندگان دیوار که موی خود را به فروش گذاشته بود، در تماس با «کسب و کار» گفت: «برای آنکه برای گذران زندگی خود پول درآورم، به فکر فروش موهایم افتادم.» تماس های دیگر «کسب و کار» با آگهی دهندگان نشان می داد فقر در گوشه گوشه این شهر به اهتزاز درآمده است و مردم برای پول درآوردن به دنبال فروش همه اقلام مصرفی خود هستند.

سفره هایی که آب رفت

بد نیست نگاهی به آمار و ارقام بیندازیم و فقر را در چارچوب شاخص ها بسنجیم. مرکز آمار ایران در گزارشی به هزینه مصرف نهایی خانوار در سال ۹۸‌ اشاره کرد. در سال ۹۸ سهم بخش مسکن از سبد هزینه‌های خانوار نزدیک ۶۰ درصد بوده است که این میزان اکنون به ۸۰ درصد رسیده و رشد ملموسی داشته است. این در حالی است که ۲۰ درصد باقیمانده از سبد هزینه به میزانی است که جوابگوی خوراک خانوار هم نیست تا چه برسد به آموزش و پوشاک! در همین راستا بود که مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به افزایش فقر در جامعه ایران گفت: «اکنون ۶ دهک زیر خط فقر قرار گرفته‌اند.» این در حالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس فروردین سال ۹۸ اعلام کرده بود که سه تا چهار دهک جامعه ایران زیر خط فقر قرار دارند. خوانساری با اشاره به رشد ۷ برابری قیمت سکه و ۵.۲ برابر شدن قیمت دلار گفت احتمال دارد با «ابر تورم» مواجه شویم.
برای درک ابرتورمی که رئیس اتاق بازرگانی از آن سخن می گوید، کافی است سری به مغازه اقلام کالاهای اساسی بزنید و دست مبارکتان را به جیب ببرید. آنگاه متوجه خواهید شد که ابرتورم در همین زمان نیز تا اقلام خوراکی که جزو کالاهای اساسی است نیز چراغ خاموش رسیده است.

افزایش رفاه با رونق تولید

مسعود دانشمند، اقتصاددان
کاهش قدرت خرید مردم در بازه زمانی که در آن قرار گرفته ایم عواقب بسیار بدی خواهد داشت که دولت باید برای این مشکل راهکارهای جدی و ضمانت شده ای را اجرایی کند. دست اندازی و اتکا به راهکارهای نخ نما و آزمون شده نمی تواند در وضعیت فعلی راهگشا باشد. تولید باید رونق پیدا کند. خانوارهایی که از کرونا آسیب دیده اند باید با رونق تولید حمایت شوند. بیکارانی که در این وضعیت نمی توانند درآمدی داشته باشند و برای گذران زندگی دچار مضیقه شده اند باید با رونق تولید فرصت اشتغال پیدا کنند. گرانی داریم و گرانفروشی بیداد می کند. نظارتی بر عملکرد بازارها وجود ندارد. در حالی دولت معترض به گرانی های به وجود آمده شده که مقصر ۸۰ درصد گرانی ها خود دولت است و اینکه امروز شاهد هستیم مردم حتی توانایی خرید اقلام اساسی را هم ندارند مسئول آن دولت است. درآمدها متناسب با خرج ها نیست. همه اتفاقات دست به دست هم داده است که مردم به پایین ترین سطح زندگی برسند.
افزایش قیمت ها موجب استیصال مردم شده و اختلاف بین سطح درآمدها و قیمت های کالاهای اساسی، قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده تا مردم به سمت نخریدن گرایش داشته باشند. گرانی بی سابقه نرخ ارز در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم می کند توانست گستره خط فقر را افزایش دهد و مردم را ناتوان تر از قبل کند. کرونا نیز مزید بر علت شد تا کسب وکارها خوابیده و درآمدزایی متوقف شود. در چنین شرایطی رشد نرخ ارز سطح زندگی را به پایین ترین میزان خود رسانده است. دولت کرونا و تبعات آن را جدی تلقی نکرد و منابع به‌درستی برای مقابله با این بیماری هزینه نشد. دولت نه‌تنها منابع مالی را هدر داد، بلکه هیچ سودی هم عاید مردم و مشاغل نشد و نتیجه‌ای هم حاصل نگردید. پرداخت وام یک‌میلیون تومانی چه کمکی ‌توانست به مردم بکند که در شرایط فعلی به آن‌ها داده شد؟ درحالی‌که این بودجه با برنامه‌ریزی بهتر امکان رونق در بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی‌ها را فراهم می‌کرد.

درآمدزایی خانوارها از فضای مجازی

رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی
در حال حاضر با توجه به شرایطی که در کشور ایجاد شده تمایل مردم برای خرید و فروش کالا در فضای مجازی افزایش یافته است. اما مشکلاتی در این بین وجود دارد که اگر مرتفع نشود ادامه فعالیت مردم برای درآمدزایی از خرید و فروش کالا در فضای مجازی در ابهام قرار خواهد گرفت. زیرساخت ها برای فعالیت کسب و کارهای مجازی باید توسعه پیدا کند و سرعت اینترنت و دسترسی به آن برای خریدار و فروشنده با سهولت بیشتری انجام شود. گرانی‌های بی‌سابقه و بیکاری که در اثر کرونا برای بسیاری از کسب‌وکارها به وجود آمده اقتصاد خانواده‌ها را ضعیف‌تر از قبل کرده است. سبد خرید مردم صرفا به کالاهای اساسی و بهداشتی و اقلام ضروری محدود شده است.
در مناطق مرزی فعالیت های بسیاری در زمینه تولید صنایع دستی و پوشاک در حال انجام است که بهترین راه برای عرضه آن فضای مجازی است. بدین ترتیب در این مناطق که نیاز به درآمدزایی بیشتر است می توان با توسعه اینترنت از تولیدکنندگان حمایت به عمل آورد. همچنین به دلیل بحران کرونا شرکت پست که بیشترین و بزرگ ترین شبکه حمل و نقل بار در کشور را بر عهده دارد دچار مشکلاتی شد که به قرنطینه کالاها انجامید. این حرکت موجب ضرر و زیان به کسب و کارهای اینترنتی و مردم شده است. از طرفی دیگر از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تقاضا داریم به موضوع نوسانات قیمت ها ورود کنند چراکه این اتفاق موجب شکایات بسیاری از سوی مردم و کسب و کارها شده است. با وجود بیشتر شدن تقاضا برای خریدهای اینترنتی بالا رفتن قیمت‌ها ثبات بازار را برهم زده است. از اواسط اردیبهشت تا پایان خرداد ماه، نوسان‌ قیمت‌ها و عدم تأمین برخی از کالاها سبب شده تعداد زیادی از مشتریان شرکت‌های اینترنتی از خدمات رضایت کافی را نداشته باشند.
متأسفانه به خاطر تغییر نرخ ارز ناگهان قیمت‌ها بالا رفت و تأمین‌کنندگان نتوانستند به موقع کالاهای مورد تقاضا را تأمین کنند. این موضوع بسیار مهم است و به شدت جای نگرانی دارد. در واقع تغییر نرخ ارز ثبات بازار را برهم زده است. نوسانات لحظه ای قیمت ها در صورت ادامه دار شدن منجر به کاهش و توقف خرید و فروش ها در سایت های اینترنتی خواهد شد. بازار هر چقدر بیشتر ثبات داشته باشد کسب و کارها با سهولت بیشتری کالا را به دست مردم می رسانند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.