صفحه اصلی / اسلایدر / ترکش سیاست های دولت به شاخص بورس
ترکش سیاست های دولت به شاخص بورس

بازار سرمایه وارد فاز اصلاحی شده است؟

ترکش سیاست های دولت به شاخص بورس

کسب و کار نیوز - رشد غیرواقعی ارزش سهام در بازار سرمایه و ورود نقدینگی مخرب به این بازار مشوقی برای حضور تازه واردان بسیاری شد تا برای سودآوری بیشتر در این بازار سرمایه گذاری کنند. اما از چند روز گذشته بازار سرمایه وارد فاز اصلاحی شده و بسیاری از افراد نگران ادامه دار بودن این روند هستند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، شاخص کل روز سه‌شنبه به زیر ۲ میلیون واحد عقب‌نشینی کرد و ارزش معاملات بورس ۴۵ درصد کم شد. ارزش معاملات روز گذشته نیز کمترین میزان معاملات از ابتدای تابستان بوده است. برخی از سهامداران می‌گویند این ریزش ادامه‌دار است چراکه هم تازده‌واردان رفتار هیجانی دارند و هم مداخله دولت در این بازار از حد گذشته است. اما برخی دیگر می‌گویند ریزش موقتی است و بازار مثبت خواهد شد.

میلاد ویسمه تحلیلگر بازار بورس درباره زمان توقف اصلاح بازار سرمایه و برگشت شاخص توضیح داد: سهامداران نباید انتظار رشدهای شارپی در این مدت داشته باشند، بزار بعد از این همه نوسان نیاز به تعادل دارد و دراین موقعیت به نفع سهامداران می باشد که دید سرمایه گذاری خود را به میان مدت و بلند مدت تغییر دهند و از تصمیمات هیجانی پرهیز بپرهیزند.

حمیدرضا افشار کارشناس بازار سهام درباره زمان توقف اصلاح بازار سرمایه و برگشت شاخص توضیح داد: پس از اینکه شاخص کل به سقف خود رسید شاهد افزایش عرضه در بیشتر گروه‌های بازار علی الخصوص نماد‌های شاخص ساز بودیم و در شرایط کنونی و با توجه به بازار این منفی ها نشان از اصلاح بازار دارد نه ریزش.

اما عضو هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار ریزش شاخص بورس را نگران کننده ندانست و گفت: این ریزش به معنی ریزش سنگین بورس نخواهد بود. سیدمهدی سدیدی گفت: این ریزش به معنی ریزش سنگین بورس نخواهد بود.

رشد غیرواقعی سهام

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه

بازار سرمایه تحت تاثیر چند عامل در روزهای اخیر دچار ریزش شده که گشایش اقتصادی و خبر فروش اوراق سلف نفتی از مهم ترین آنهاست. دلیل دیگر ریزش بورس مربوط به تاخیر در عرضه دارا دوم و اختلافات وزارت نفت با وزارت اقتصاد در نحوه عرضه این سهام است. اما به دلایل دیگری اعم از رشد غیرواقعی سهام در بازار سرمایه زمانی برای اصلاح را در نظر داشته ایم. روندی که بورس در پیش گرفته است روند اصلاحی است و نمی توان روی آن نام سقوط را گذاشت چراکه رشد آن هم غیرواقعی بوده و سرانجام باید ارزش واقعی آن مشخص شود. برخی از سهم‌های کوچک بازار بیش از اندازه رشد داشتند و از ارزش ذاتی خود فاصله گرفتند. به همین دلیل باید در انتظار اصلاح قیمت بر روی این سهم‌ها بود.

همچنین با توجه به وضع موجود به نظر نمی‌رسد که در بازار با اصلاح بلندمدتی همراه شویم بلکه اصلاحی کوتاه‌مدت شکل می‌گیرد که می توان نام آن را دست به دست شدن سهام گذاشت که باعث ورود سهامداران و نقدینگی‌های جدید در بازار می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

ثبت بالاترین میزان تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مجموع یکسال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.